I vissa fall kan stammen förändras på lång sikt men det tror jag inte är det första man ska oroa sig över!
Ska man spara jästen bör man se till att hålla bakterier borta! samt att så många som möjligt lever! Det är nog de viktigaste faktorerna.
Fryser du jästen rakt av, kommer väldigt många celler att dö. Man minska detta problem med bla glycerol. Men ju högre andel av populationen du har ihjäl deto större är också risken att jästen i sin helhet förändrar sina egenskaper.
Sen beror det på vad man ska göra. Det är skillnad på att spara en stam, och att spara jäst för direkt tillsättning i vört. Spara en stam man kan göra på olika sätt. Frysa, eller på agar, eller liknande. Att spara en hel jästgiva i frysen för direkt tillsättning i vört är olämpligt.
Den jäst man tillsätter i vörten bör ju alltid vara så fräsch och pigg som möjligt, och dessutom vill man gärna tillsätta så LITE död och dålig jäst som möjligt. Då är det ingen vidare idé tycker jag att tillsätta en stor mängd dålig jäst. En liten mängd bra jäst är bättre.
Man kan krångla till alltig efter tycke och smak, men jag skulel tro att det enklaste torde vara att spara den i kylen, och sedan göra en ny förkultur några dagar innan nästa jäsning genom att ta en tesked av jästslurryn och odla upp den i ny vört.
Jästslurryn skall undvikas att syresättas för lagring. Om jästen syresättas innan eller under lagring, så slösar cellerna bort den energikälla de behöver för att klara svälten. hållar man på och trixar med att tvätta och skölja jästen skulle jag personligen vilja kompletterna det med lite mat efteråt, eftersom risken är kanske att man annars syresättar jästen i onödan samband med hanteringen.
Att spara jästen, rakt av, utan nya oppodlingar etc, skulle jag personligen inte göra mer än en vecka. Fast du kan ju alltid prova. Du kan kompensera genom att ta mer jäst etc. Det fungerar säkert ok, men jag skulle personligen inte tycka att det kändes optimalt. Det finns många som skryter med hur gammal jäst de använt utan förkultur. Frågan är vilka risken man vill ta. Själv tycker jag det känns lite onödigt eftersom det jobbiga tycker jag inte är jästen utan vörtproduktionen. Synda att sumpa en hel brygd bara pga rent slarv med jästen.
/Fredrik