Grumligt värre.

Jag hade ganska mycket strul under min första helmalts mäskning/lakning.
Detta berodde nog på att jag krossat malten alldeles för dåligt.
Resultatet blev att vörten ut från lak-kärlet aldrig blev riktigt klar.
(Har läst att man skall återcirkulera ETT PAR LITER till vörten är klar, men efter 10 liter gav jag upp.)
Jag körde på ändå, och när jag nu tappade om till sekundär-kärl så så det ut som... ja, jag vet inte.
Har förr mig att man mäter sikt-djup i sjöarna genom att sänka ner en vit skiva i vattnet, och när man inte längre kan se skivan noterar man djupet.
Jag hamnar då ungefär på 2 centimeter i mitt jäskar.
För övrigt så både luktar och smakar det bra, men man blir ju inte så sugen när man ser eländet.

Kan man göra något åt detta i efterhand?

Sv: Grumligt värre.

Ta det lugnt.
Bryggden kommer att klarna.
Det är mer regel än undantag att den är grumlig vid omtappning.
/Kenneth

Tack, tack, tack för de lugnande orden.
(Det är ju din traquair klon som är i karet, och jag vill SÅ GÄRNA att det skall bli bra).

Jag lugnar mig till den har stått två veckor i sekundär-kärlet innan jag börjar bli orolig igen ;-).

Min THA stod två veckor i sekundären och har nu stått fyra på butelj, och det är först nu den börjar bli riktigt klar. Två veckor till så kommer den vara jättesnygg.

Så ta det lugnt, den kommer bli finfin.

Think globally. Drink locally.

Det finns ett sätt att få även en totalt grumlig öl klar och fin.

Vi bryggde en mörk jullager och testade samtidigt ett nytt mäskkärl. Det gick ju naturligtvis åt skogen och vi hade en vört som bestod till hälften av malt och hälften av vätska. Fram med durkslaget och sila bort de största maltkornen och sedan i kastrullen med alltihopa, även den där lilla slatten med någon sorts maltgröt.

Efter att ha kokat soppan i 40 min upptäckte vi att vi inte hade någon protafloc och då var det lite sent att åka till Humlegården så vi körde glatt(nåja) vidare.
När vi haft i jästen så var temperaturen på vörten ca 20 grader och jäsningen startade fint i kompisens oisolerade garage. Dagen efter sjönk temperaturen till minus 4-8 grader och förblev så i 3 veckor och det gillade naturligvis inte jästen som lade av.
Skam den som ger sig tänkte vi och byggde en liten isolerad låda med en lampa som värmelement. I med en ny sats jäst som kom igång och jäste fint.

Efter tre veckor började vi bekymra oss om grumligheten. Genomskinligheten hos ölet var ungefär som asfalt. Rask ned till matbutiken och köpa rapido ölklarning och i med den i ölet. Efter en vecka tappade vi upp det på partyfat förutom 3l som vi tappade på petflaskor för avsmakning. Ölet var nu betydligt klarare och såg ut som svart mjölk ungefär.

In med partyfaten i torpargrunden som håller ca 1 plusgrad även i smällkalla vintern. Petflaskorna lämnade vi i det oisolerade garaget. Nu sjönk temperaturen till minus 15 grader och ölen i petflaskorna bottenfrös. Jaha tänkte vi uppgivet, där gick den ölen. Efter en vecka tog vi i alla fall in en petflaska för upptining över natten och avsmakning dagen efter. Döm om vår förvåning när vi upptäckte att ölen var kristallklar men med en ganska tjock bottensats.

Vi har sedermera smakat av alla 6 petflaskorna och efter åtta veckor är ölen som frös kristallklar med en rund och god smak. Vad hände då med partyfaten? Ja, ölen i dem ser fortfarande ut som svart mjölk men är ganska god, fast inte lika god som den frusna ölen var.

Vi har testat med annan öl och det går faktiskt att få kristallklar öl genom att frysa den och tina upp den till rumstemperatur. Dock verkar en viss köldgrumling inträffa efteråt men vi har inte testat så många satser så det kan bero på annat.

Smaken då? Ja, vi kan inte känna någon större skillnad men vi anser oss inte vara konässörer. Vi ska nu tappa om partyfaten till plastdunkar och frysa dem för att se effekten.

En egenhet med frysningen verkar vara att ölen skiktar sig kraftigt, alkoholen verkar lägga sig längst upp.

:-)

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Tricket att kyla ölen för att snabba upp klarningen kände jag till, men att frysa den till is hade jag inte hört talas om tidigare.

En sak som händer när ölets temperatur sjunker är att mer kolsyra löser sig. Jag har alltid trott att det är detta som påskyndar klarningen.

Jag har emellanåt använt min lagerkyl (0°C) för att snabba upp klarningen av färdiga öl. Det fungerar, men det handlar ju bara om att snabba upp en process som ändå skulle ha skett i sinom tid.

Think globally. Drink locally.

Gelatin fungerar också utmärkt som klarningsmedel.
Lös upp några "blad" gelatin och häll ner i jäshinken.
Efter några dagar är ölet blankt och fint.