Svensk lambic

Vad tror ni om att köra igång en sats lambic med en liten mängd surströmmingsspad? Låt oss säga 0,5 - 1 dl till en 20 liters batch. Jäspprosessen för surströmming är ju inte helt olik den för lambic, så jag tror inte att det skulle bli helt fel. Lite sälta och autolys kanske är det negativa, men i så små mängder tror jag bara att det skulle lyfta ölet ist för att sänka det. Isåfall blir det nog ganska direkt efter att de börjar sälja årets surströmming i butikerna. vill ju ha färska och pigga mikroorganismer. Tänkte även kanske lite innan brygga en lambic på mer traditionellt sätt. Kul att jämför dem sen.

Sv: Svensk lambic

hahahahah! sjukt kul omdet skulle smaka bra... du måste berätta om du provar...

Im so HoppI

3 Senast ändrad av megen (2012-07-09 23:19:02)

Alltså lambic smakar ju fan surströmming fast inte lika kraftfullt. Surströmming jäser i öppna kar och efterjäser på konserv. Så värt att testa är det helt klart.

Ingen annan som slagits av denna bra eller fullkomligt idiotiska idee? Kanske inte finns så många surströmmingsätare bland hembryggarna? Haha

I min umgängeskrets äts det surfisk så det skriker om det. Själv gillar jag det inte och kan väl tycka idéen är kul men det låter (ursäkta franskan) jävligt äckligt. Även den minsta ton av sur fisk i min öl skulle få mig att kräkas. Men många storheter har ju betraktats som kompletta idioter historiskt sett så jag följer ett eventuellt projekt med spänning!

6 Senast ändrad av megen (2012-07-14 23:08:30)

Yes då blir det ett försök i mitten/slutet av augusti. Ska försöka fixa så jag har möjlighet att brygga 40 liter så jag kan göra en lambic på ett mer traditionellt sätt och min specialgrej på samma vörtbatch. Kul ska det bli. Vi får se om jag lyckas lura i er lite surströmmingsöl vid sm eller någon annan träff nästa år. smile

7 Senast ändrad av megen (2012-08-13 15:08:22)

Ja då är det snart dags för mitt lilla projekt. Lite funderingar kring humlen finns dock. Eftersom jag inte har oxiderad humle så stoppade jag in i ugnen det jag hade hemma. Blev Perle och magnum (kottar). Men jag har nu efter ytterligare lite efterforskning sett att det helst ska vara lågalphahumle. Men då undrar jag om det inte bara är att köra min högalphahumle längre tid  i ugnen? Typ 2-3 dagar på 75 grader.

Inputs från er som gjort detta förrut?

Sen så funderar jag på om jag ska jäsa ut ölet först med random ale-jäst och sedan tillsätta surströmmingsspadet, eller om jag ska tillsätta surströmmingsspadet direkt. Just nu lutar det åt att det bara blir surströmmingsspad direkt i vörten  och sen låta stå på damijane väldigt väldigt länge. Sen blir det provsmakning till våren.

spyr lite i munnen,

men jag gillar galna ideer! Har du nån koll på vilken typ av stammar det finns i surströmmingen?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Såg på bryggradion där Thomas Fransson gjorde ett reportage från Jädraås bryggeri, dom hade ett surströmmingsöl stående på jäsning i sitt visningsbryggeri.

Chubb skrev:

spyr lite i munnen,

men jag gillar galna ideer! Har du nån koll på vilken typ av stammar det finns i surströmmingen?

Nej men det är nog en hel del av allt möjligt.

Skulle du inte kunna göra en starter på surströmmingsspadet? Då borde du ju dels få igång jästen men framför allt få bort det mesta av fisksmaken smile

Bluesbryggaren skrev:

Skulle du inte kunna göra en starter på surströmmingsspadet? Då borde du ju dels få igång jästen men framför allt få bort det mesta av fisksmaken smile

Jo men jag tror nog att den lilla del fisksmak som kommer från spadet kan vara ganska intressant speciellt i en lambic.

Men jag tror nog att det surströmmingsprojekt som Jädraåsens bryggeri håller på med kommer bli en hundra ggr mer surströmmingsknockout än min. Men jag skulle gärna ta mig ett smakprov från deras batch.

Yes. står och puttrar och har gjort det i ca två veckor nu. Det skojiga var att jag bara använde en halv dl spad till 20 liter och jäsniningen kom igång snabbt ungefär ett dygn tog det innan bubblorna kom. Haha bra skit med surströmming. det tråkiga är dock att vörten fick endel beska av min dåligt oxiderade humle. Men jaja det får jag ta. Får brygga en bättre nästa år bara. Nästa lambicprojekt blir snart då jag tänkt lägga i äppelskal från fallfrukt, låta det dra ett dygn, sedan plocka ut dem och på med jäsrör.

Jag följer det här med spänning. Skitbra med knäppa och/eller annorlunda idéer!

16 Senast ändrad av megen (2014-09-29 11:12:32)

Lite mer än två år senare så kan jag konstatera att min surströmmingslambik nog är den äckligaste öl som har bryggts genom alla tider. Den är så fruktansvärt avskyvärd att självmord ligger mig närmre till hands än att svepa ett glas. Och nej den smakar inte surströmming, går inte att beskriva hur den smakar, för jag har ingen referens. Det som jag möjligtvis kunna likna smaken vid är lukten i tunnelbanehissarna i centrala Stockholm.
Jag kanske ska jävlas med öldommarna och skicka in den som ett tävlingsbidrag till nästa SM. Men det finns nog risk att jag får tävlingsförbud och blir utesluten ur SHBF samt får besöksförbud på alla framtida evenemang och tävlingar för alltid.

Hahaha!

Det här är ju helt fantastisk läsning! Låg dubbelvikt på golvet för en stund!

Pluspoäng för nytänkande..!

Lämna in den till SM! Hade varit hur kul som helst!
/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Haha, kul att man kan glädja.  Någon som vill ha ett smakprov?

Jag ringde även till Jädraåsbryggeri, de hade tydligen inte öppnat upp surströmmingsfatet med öl än. Men jag skulle få rapport från dem sen, de skulle tydligen rensa lite bland prylar och experiment.

megen skrev:

Lite mer än två år senare så kan jag konstatera att min surströmmingslambik nog är den äckligaste öl som har bryggts genom alla tider. Den är så fruktansvärt avskyvärd att självmord ligger mig närmre till hands än att svepa ett glas. Och nej den smakar inte surströmming, går inte att beskriva hur den smakar, för jag har ingen referens. Det som jag möjligtvis kunna likna smaken vid är lukten i tunnelbanehissarna i centrala Stockholm.
Jag kanske ska jävlas med öldommarna och skicka in den som ett tävlingsbidrag till nästa SM. Men det finns nog risk att jag får tävlingsförbud och blir utesluten ur SHBF samt får besöksförbud på alla framtida evenemang och tävlingar för alltid.

Helt underbart att du återkom med en uppdatering på ditt galna surströmmingsprojekt utan den så hade jag missat detta.

Det förgyllde dagen :-)

Har bott i Stockholm hela mitt snart 50åriga liv och hissarna slutade man använda för länge sedan.

/R