Först och främst skulle jag i samma situation vänta en vecka eller två till för att se om allt socker som finns i är utjäst eller inte. Det kan bättra sig om du har tur.
1. Ja, du kan öppna och hälla i lite socker. Om du kyler alla flaskorna först bör du förlora minimalt av den gamla kolsyran dessutom. Jästen kanske har tagit lite stryk dock av nerkylningen och det kanske tar en vecka mer än normalt för utjäsning. Men det borde inte vara något problem.
2. Till viss del har det en effekt. Ju mindre utrymme destu högre kolsyretryck som pressar ner kolsyran i ölet vid samma mängd socker. Jag har dock bara märkt av det tydligt när jag lekt med en motrycksfyllare och det skummat för mycket. De med liten kolsyreficka var mer kolsyrade. Men det beror nog mer på att de inte förlorade lika mycket kolsyra i hanteringen.
Med tanke på att kolsyra löser sig lättare när det är kallt skulle du också kunna kyla ner ölet ett par dagar innan du dricker det. Borde öka kolsyran i ölet lite. Jag skulle iofs tycka att det var lite omständigt.