jäsning/lagring av lager?

Tjenixen!
Skall brygga min 3:e biab bryggd och har lite funderingar ang jäsningen och lagringen av ölet.
Tanken är att den skall bli en pilsner liknande öl.
Använder mig av Beersmith.
Råvarorna är:
Pilsnermalt (Viking)
Munchermalt (Viking)
Northern brewer
Saaz
Saflager 34/70
Kolsyra: corn... fat

Har valt i fermentation profiles  Lager, single stage.  (har bara ett jäskärl)
Min tanke är att låta ölet jäsa klart och sedan ställa det i rums temp 2 dagar (diacetylrast) och sedan tappa på fatet.
Beersmith säger att under lagringen på 30 dagar skall man gå från 18 c ner till 4 c under den perioden.
Skall jag kolsyresätta fatet direkt när jag tappat det? Alltå kolsyra under tiden som jag går från 18 c till 4.

(Vilket fantastiskt träsk man hamnat i)

Sv: jäsning/lagring av lager?

Tänkte nu göra så här:
Jäsa färdigt i 12c
Diacetylrast 2 dagar i rums temp
Kallkrasha i 3-4c
Tappa på fat.

Hur länge behöver jag kallkrascha innan jag tappar upp?
När jag har tappat ölet skall jag då kolsyra i 3-4c också?

Tryck i kolsyran direkt och skaka in den i en kvart. Ölet håller ju då typ samma temp som det stått i. Tet är bra att få i kolsyran direkt då det har en konserverande effekt. För övrigt tycker i alla fall jag att du har en bra plan där.
Drick inte av ölet under hela lagringstiden för då kommer du att få dricka grumlig öl hela tiden. Men om du väntar och låter det sedimentera så kommer det lite grums i början och sen är det blankare.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tackar för svaret.
Får väl låta sambon sätta lås på fatet, man vill ju gärna smaka smile

Nu verkar det som att du tänker sänka tempen succesivt enligt planen du har fårn beersmith, men i post # skriver du kallkrasha...

Lagringen bör inte börja med en kallkrasch utan du bör göra som beersmith föreslår att succesivt sänka tempen, eftersom du inte vill chocka jästen och tvinga den till botten. Du vill ju att den ska göra det den ska under lagringen.

6 Senast ändrad av megen (2012-06-12 21:38:35)

Extatiskt Rasande skrev:

Nu verkar det som att du tänker sänka tempen succesivt enligt planen du har fårn beersmith, men i post # skriver du kallkrasha...

Lagringen bör inte börja med en kallkrasch utan du bör göra som beersmith föreslår att succesivt sänka tempen, eftersom du inte vill chocka jästen och tvinga den till botten. Du vill ju att den ska göra det den ska under lagringen.

Vad exakt gör jästen för något i suspension i det färdigjästa ölet? Är det färdigjäst och klart vill man ha ner det till botten så man kan tappa om och kallagra det på fatet.

Nu ber du ju att få veta exakt vad jästen gör och det känns som lite mycket att svara på så här innan jobbet... Men om du kan stå ut med ett lite mindre exakt svar så förstår jag detta som att jästen under lagringen tar hand om diverse resprodukter som orsakar felsmaker i ett lageröl.

Som jag har förstått det så när du lagrar så kommer jästen gå ner i sovläge, så den kommer inte göra något mer än att flockulera. Har svårt att tänka mig att den jobbar vidare vid 0 C, isåfall må det vara så lite att det inte är märkbart.
Sen så är väl poängen med självaste lagringen att tanninerna skall flockulera för att ge en sån ren och rund smak som möjligt.
Men jag är ingen lager bryggare så rätta mig gärna om jag har fel.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Just därför man ska trappa ner tempen, vad jag har lärt mig.

10 Senast ändrad av megen (2012-06-13 13:23:19)

Ok. Skulle vara intressant att läsa om detta. Jag avslutar jäsningen kring 20 grader för att bli av med diacetyl jäsa ner sista pinnen. Här har jag succesivt höjt temperaturen från 10 grader som normalt sett är min starttemp. Höjning tar vid när jag upplever att jäsningen börjar lugna sig, och avslutas vid 20 grader. Sen är det direkt in i nollgradigt kylskåp där gelatin tillsätts efter att brygden är nere kring noll grader. Sen efter ytterligare ett par dagars kallkrash är det omtappning till fat, kolsyretrycksättning och en lång kallagring. Klart. Och för att beskriva hela min jäsptosess så kan jag tillägga att det hela startas med att vörten kyls ner till ca: 15 grader, jag tar ut några dl och blandar med min uppodlade jästslurry ställer on i 10gradigt kylskåp, även den 15 gradiga vörten. Nästa dag blandar jag ner den aktiva jästkulturen i vörten. Jäsningen brukar alltid starta relativt snabbt.

En väldigt noggrann process som funkar väldigt bra, enligt mig. Skulle gärna vilja veta vad den successiva temperatursänkningen skulle medföra ytterligare efter min slutjäsning på 20 grader. Normalt sett kan det ju ta mellan en till två dagar innan ölet når nollgradigt. Är tanken att man ska dra ut på tiden så att man succesivt kyler ner den Ex. Nerkylningstiden blir en vecka ist för två dagar?

Blev lite förvirrad nu smile
Tänkte kallkrascha men är det jästen i sig som "jobbar" ner restproduker till botten så kanske det inte skall gå för snabbt? 
Tänkte mig en relativt enkel process då detta bara är min 3:e BIAB.
Kanske kan gå från rumstemp 2 dagar till kyl och sen sätta på kylen på 12c (högsta) för att fortsätta succesivt ner till 3c under lagringen eller? smile

12 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-06-13 21:35:41)

Så nu är jag hemma och kan titta i mina bryggböcker. Gordon Strong skriver på s. 252:

"For best results, reduce the temperature slowly from fermentation temperature to lagering temperature slowly (a few degrees a day). You're trying to avoid stunning the yeast and causing them to drop out early. Lagering does not start with crash cooling! Using a refrigerator or freezer with an adjustable temperature control makes this task much simpler."

Så som jag har förstått det tar jästen hand om diacetyl, acetaldehyd och svavel efter ölet har jäst ut. Det är möjligt att det räcker med diacetylrasten och sen krasha, vad vet jag. Men jag har justerat mitt förfarande efter att ha läst ovanstående. Men sedan dess har jag bara bryggt en lager och den lagrar nu. Förut gjorde jag ungefär som med ale som jag vill ha lite klarare; tappa om och ställ kallt eventuellt med gelatin, men längre kallperiod.

Sen är alla mina temperaturplaner i mån av möjlighet, jag har en kyl och den använder jag både till jäsning och kallkrashar och lagering.  För övrigt har jag svårt att komma ner i riktigt bra temp för lagring med den kylen.

Med ovanstående sagt så är det först nu denna vår som jag vågat mig på att brygga lager. Det nämns ju nästan med darr på rösten som någon skrev i en annan tråd, men är knappt mkt svårare än en normal ale.

Måste säga att jag känner mig lite misstänksam mot den där Gordon Strong, han säger massa saker väldigt tvärsäkert som åtminstone skulle behöva bättre källor och i många fall längre diskussioner. Nu har jag inte läst hans referens (Kunze), men jag anar att rekommendationen att sänka temperaturen långsamt bottnar i något djupare resonemang som inte förklaras.

I min värld är det enkelt: jästen jobbar tills den är färdig (alltså tills den har tagit hand om ALLA oönskade biprodukter), det är bra att hjälpa den på traven mot slutet genom att höja temperaturen för en diacetylrast. När jästen är helt färdig (alltså helt färdig, biprodukterna är under smaktröskeln) så tappar man om för lagring.

Jag säger inte att Strong har fel, men att börja sänka temperaturen (ehuru långsamt) medan jästen fortfarande arbetar verkar konstigt i mina öron. Får plocka fram Noonan och se vad han har att säga.

Think globally. Drink locally.

14 Senast ändrad av megen (2012-06-13 22:36:51)

Ja precis en lite djupare beskrivning om vad som teoretiskt skulle ske under en långsam återkylning. Än så länge är det inte riktigt logiskt i mina öron. Är jästen klar så är den klar. Diacetylrasten är lite av sista steget. Det skulle vara om svavelaromen skulle dö ut snabbare vid en långsam nedkylning.
Men värt att testa detta är det helt klart.

15 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-06-14 12:00:07)

Jag är ledsen att jag inte har någon teoretisk fördjupning om vad exakt jästen gör. Men jag försöker lägga samman kontentan av sådant jag läser för att skaffa mig en förståelse.

John Palmer i howtobrew.com kapitel 10:

"The defining character of a lager beer is a clean, crisp taste without ale fruitiness. Obviously those rotten egg odors don't belong either. The time that it takes for these compounds to be processed by the yeast can be several weeks to a few months. It depends on the malts used, the yeast strain, and the temperature at which conditioning occurs."

"When your lager freezes, chances are the yeast has been impaired. If you are towards the beginning of the lagering cycle, then there may not be enough yeast activity after it thaws to properly complete the attenuation and condition the beer. You should probably add new yeast."

Det är sådant som ovanstående, sammanvägt med vad Strong skriver i BBB, plus snack i diverse forumtrådar som jag tolkat som att jästen jobbar med att rena ölen under lagring. Sen begriper jag att jästen blir mindre och mindre aktiv efter längre period i kyla. Men just därför bör man vara säker på att den får jobba klart. Att kallkrascha i början, med gelatin, skulle ju kunna ha en hämmande effekt på jästen liknande den Palmer beskriver med den frusna ölen. Men har man haft en varmperiod innan så kanske det räcker.

Palmer skriver också:

"A common question is, "If the beer will lager faster at higher temperatures, why would anyone lager at the low temperature?" Two reasons: first, in the days before refrigeration when lager beers were developed, icehouses were the common storage method - it's tradition. Second, the colder lagering temperatures seem to produce a smoother beer than warmer temperatures. This would seem to be due to the additional precipitation and settling of extraneous proteins (like chill haze) and tannins that occur at lower temperatures."

Jag läser det Palmer skriver ovan som så att det egentligen är två processer man vill ska äga rum under lagring; 1) Jästen tar hand om sina restprodukter och 2) tanniner och proteiner sedimenterar. Högre temperaturer underlättar det ena men inte det andra. En diacetylrast följt av kalllagring, eller att långsamt sänka tempen är kanske två medelvägar.

Sen beror det ju på, ibland vill man kanske ha lite diacetyl i sin tjeckiska...

Jag kör oftast inte med kallkrasch utan (någorlunda) långsam sänkning av temperaturen till lagertemperatur. Såvitt jag vet är det den traditionella metoden. Att använda kallkrasch, som verkar ha blivit någon slags standard här, har jag inte sett så ofta i litteraturen eller i andra forum.

Även rent logiskt är det ju inte så konstigt, jästen slutar inte arbeta helt plötsligt utan ämnesomsättningen fortsätter, om än långsammare och långsammare. Så det finns inte någon absolut gräns för när jäsningen är klar. Å andra sidan finns det inget som hindrar att man är nöjd med resultatet vid en viss tidpunkt och kallkraschar för att få ölet blankt och klart då.

Extatiskt Rasande skrev:

Jag är ledsen att jag inte har någon teoretisk fördjupning om vad exakt jästen gör.

Äsch, det är det inte många av oss som har, men det är kul att stöta frågeställningarna lite. Jag tycker dina slutsatser är vettiga, och jag måste tillstå att jag inte normalt tillämpar kallkrasch för någon öltyp. Men jag går heller inte omvägar för att sakta ner avkylningen till lagringstemp som Gordon föreslår.

Think globally. Drink locally.

Det blev en väldigt bra och saklig tråd detta. Tack för bra inlägg och information samt  hänvisningar till källor.

Kan tillägga att även Jamil Z. pratar om att man långsamt ska sänka temperaturen i ett The Jamil Show-avsnitt. Han liksom G. Strong berättar inte varför men det kanske står i hans bok om jäst. Har tänkt att skaffa mig den inom snar framtid, återkommer då!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Det är väll för att inte det ska bli baksug i tunnan å dra i skit genom jäsröret har jag för mig J.Z har sagt.

Ja, det är ju faktiskt en väldigt viktig poäng i praktiken! Det är lätt att få baksug om man kyler snabbt i ett jäskärl med jäsrör.

22 Senast ändrad av Raasken (2012-06-16 17:33:22)

Hej
Tycker att mina baksug minskat radikalt sedan jag började använda de tvådelade jäsrören "Duplex".
Rekommenderas verkligen, lätta att rengöra, går att ta ut prover igenom om man har tillräckligt smal sugslang.
Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag har också bytt till sånna jäsrör. Det enda minus är väll att dom inte pluppar lika fint. wink

Satte en lager för ett par dagar sedan, jäsning sker i 10grader.
OG 1.057. SG efter 5 dagar 1.016. ökade temp till 13grader under dygn 6. (smakade en hel del popcorn)
ökade temp till 19grader under dygn 7. är nu inne i dygn 8 och det känns som jäsningen har tilltagit samt ligger stadigt.

Tog jag bort den från 10 grader för tidigt för att göra diacetyl rast?
Känns konstigt att jäsa lager vid 19 grader, använder S-23 jäst, vad kan hända med smakerna?

Enligt min erfarenhet så behöver du inte oroa dig så länge det är en ren jäskultur i kärlet. S-23 kan ta lite tid på sig på slutet,särskilt om man jäser kallt. Men som sagt, du kommer inte få några smakproblem av de få pinnarna i rumstemp, och troligen är det mest bunden kolsyra som avgår i och med temphöjningen.