Vört

Vanligtvis brygger jag hela satsen på engång, och jag sätter allt på jäsning. Men, kan man spara vören till dagen efter, göra en ny sats, tillföra den till vörten från dagen innan och sedan köra igång jäsningen?

Den korta versionen av min fråga: kan man spara vörten över natten innan man tillsätter jästen? Och i så fall, vad bör mantänka på? Förvara svalt? Lufttätt?

Sv: Vört

Det här är kanske inte svaret på din fråga men, vore det inte bättre att göra tvärt om.
Tillsätt jästen direkt så att allt kommer igång och tillsätt sedan mer vört dagen efter.

Vörten är extremt känslig för infektioner och man bör få igång en jäsning så snart som möjligt för att tränga ut andra mikroorganismer och minimera födan för dem. Samt få lite skyddande alkohol i ölen.

Att börja jäsa en sats en dag och sedan hälla i mer vört i jäsningen är däremot oproblematiskt.

Du skulle antagligen kunna spara vörten över natten också. (om jag inte minns fel var det så här vörtkylningen gick till förr). Det är dock inget som jag skulle riskera.

Jag undrar dock lite varför? för att få en större total sats eller har det något annat syfte?

Lunds förslag låter som en bra lösning tycker jag; gör en sats den första dagen precis som vanligt (snabb kylning och igång med jäsningen så fort det bara går), och dagen efter en sats till som du kyler och tillför den jäsande vörten. Jag ser ingen nackdel bortsett från det dubbla slitet.

Själv skulle jag nog hellre investera i större grytor.

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av JohanD (2006-02-14 18:07:47)

Lund skrev:

Jag undrar dock lite varför? för att få en större total sats eller har det något annat syfte?

Jepps, jag kan eventuellt få tag på ett 70 liters kärl som skulle kunna vara lämpligt för jäsning.

peps skrev:

Själv skulle jag nog hellre investera i större grytor.

Om det hela blir aktuellt så kommer jag nog försöka få tag på större "allt" tongue

Men jag tänkte bara fråga först.

svensson.lu skrev:

Det här är kanske inte svaret på din fråga men, vore det inte bättre att göra tvärt om.
Tillsätt jästen direkt så att allt kommer igång och tillsätt sedan mer vört dagen efter.

Låter ju som en riktigt bra idé, då har man ju en perfekt jäst-starter igång ;P

Svar till Lo

Jag bryggde länge 20-25 liters satser i en 14 liters kastrull. Koncentrerade kok kan ge lite mer karamellisering men det går att undvika.

Att ha i merparten av extraktet i slutet (extraktet är redan kokat hos tillverkaren och behöver egentligen inget kok) ger dig en mindre mörkfärgad vört med mindre karamellisering.

Det ändå du får tänka på är att humleberäkningarna blir mycket svårare. Promash har dock ett bra verktyg för detta. Då slår in vört SG, total volym och kokad volym och får då hur mycket humle du behöver för slut IBU i färdig öl.

Kan vara vettigt att starta en ny tråd då det finns en hel del saker att tänka på när man kokar extrakt i mindre kärl.

JohanD skrev:

jag kan eventuellt få tag på ett 70 liters kärl som skulle kunna vara lämpligt för jäsning.

Aha, ja då förstår jag. 70 liter kokar man nog inte i ett svep i ett vanligt kök.

Think globally. Drink locally.