Belgian witt

Hej!
Håller på med att brygga min första Belgare.
Idag har den jäst en vecka och visar inga tendenser på att jäsa färdigt..

Efter ca 2 dagar böjade skummet att gå upp ca 5-6 cm för att därefter börja sjunka igen.
Men nu när jag kom hem så var skummet på väg upp genom jäsröret.
Hur länge behöver en belgare normalt i primären?

Sv: Belgian witt

Jag tror inte du behöver vara orolig. jag har själv aldrig bryggt Belgiskt, men på forum läser man ofta om jästider på 3 veckor och mer. Enexpert kommer säkert att svara också och ge dig ett mer precist svar. Men som sagt, du behöver nog inte vara orolig.

Witbier verkar ha rent generellt väldigt långa jästider. Låt den jäsa ut bara och njut av god öl.

Jag har inte testat WY3944 än, men wyeast beskriver den som att den kan vara långsam i starten.

Alla jäster kan nog vara *lite* olika, sen finns det säkert vissa stammar som avviker mer från de normala mönstren. Har hört flera bryggare berätta om en anna stam också (kommer inte ihåg vilken) som betedde sig mycket underligt, men den tillhörde undantagen.

Annars bör jästiden i princip bestämmas av temperatur, samt jästgiva och jästförberedelser som syresättning och annat.

Jag har ännu aldrig själv provat en alejäst som inte jäst ut en normal vört på med marginal mindre än en vecka.

De gånger det har hänt har jag hållt på med en massa konstigheter/experiment som orsakat det.

Så länge det jäser finns under alla omständigheter ingen större anleding att göra annat än att vänta och se. Skulle det mot förmodan vara så att den inte jäser ut så får du vidta åtgärder då. Se till att ta ett prov på FG bara innan du börjar tappa om och greja.

/Fredrik

Mina erfarenheter stämmer bra överens med det som beskrivs.
Den enda förklaring jag har är att det kan vara två olika jäststammar.
Först den som jäser snabbt, sedan kommer en annan in och jäser vidare.
Eller så är det så att jästen "hämtar andan" innan den fortsätter.
Det är ju lite olika sockerarter som jäses i olika ordning.
Först tas de enklaste sockerarterna såsom glukos, sedan kommer en dubbla sockerarterna såsom maltos, sist kommer tri-sackariderna såsom malto-trios.

10-14 dagar är inte ovanligt även om man har en pigg jäst när man jäser wit-bier.

Det blir säkert bra.