29litersgrytan

Jag mailade humlegården och ställde en fråga om grytan. Fick till svar att de inte har nån erfarenhet av den. Konstigt eftersom de säljer den.

I vilket fall som helst så undrar jag om nån vet om termostaten är kopplad till bottenplattan (som på en vanlig spisplatta) eller om den faktiskt mäter temperaturen på vörten och justerar plattans effekt därefter.

Det sistnämnda vore ju det absolut smartaste i mitt tycke. Annars funkar den ju bara som en dyr och stor kastrull med inbyggd värmeplatta, vilket går att lösa på annat sätt.

Sv: 29litersgrytan

Den verkar justera effekten efter temperaturen på innehållet ganska bra även om den inte är helt exakt. (Dock verkar den gå utmärkt att mäska i genom att ställa den på 65 grader och röra om under uppvärmningen och sen låta den stå).

Det är vad jag har förstått och vad som framgår av manualen man får med en konserveringsgryta. Gissar på att man får ta temperaturerna man ställer inte med en nypa salt då den verkar röra sig i ett +- 5 grader fält i min erfarenhet.

Om man vill ha stenkoll på sin temperatur så rekomenderar jag att köpa en begagnad PID och ett 25A relä på Ebay.
Den justerar in när elementet ska slå till och från så att man man inte "skjuter över". Sen så blir man av med spannet inom vilket temostaten opererar.
Håller själv på att skaffa en till min espressobryggare...

Signaturen Svensson-Lu: låter mycket intressant, var själv inne på ELFA för att hitta en termostat som helt enkelt slår ifrån när en temp uppnåtts och på igen när det sjunkit lite, men hittade inget som verkade passa. Kan du förklara lite närmare hur du tänkte med Ebaygrejerna? PID?

Signaturen Lund: du har alltså egen erfarenhet av grytan, alltså testat den eller var det en annan gryta du konserverat nåt med eller hur menar du?  Om du är helt säker på att grytan mäter innehållets temperatur är det i mitt fall bara att köpa den på en gång.

Det jag funderar på är bara att då måste det finnas en sond eller nåt som mäter tempen i vörten. Annars varierar temperaturen med innehållsmängden från gång till gång. T ex 1000 watt i värmeelementet ger betydligt varmare vört om man bara kokar 8 liter jämfört med 25 liter.

Kan du kolla i din gryta om du har en sond eller nåt som sitter centralt i grytan som kan mäta tempen?

5 Senast ändrad av Kalle (2006-02-10 15:13:59)

Hej
PID betyder Proportional-Integral-Differential och det är en typ av universell regulator där man kan ställa in ett antal parametrar för att optimera regleringen.
I det här fallet kan man ställa in den så att den minskar medeleffekten på elementet när man närmar sig den temperatur man vill ha. På det sättet landar man mjukt och ligger sedan på en "underhållseffekt" som ger mycket små svängningar.
Problemet med en till-från-termostat är att när den bryter vid en viss temperatur finns det kvar en värmemängd i systemet som fortsätter att driva upp temperaturen och det upprepas när man drar igång igen efter att temperaturen sjunkit. Man kan mao få ganska stora svängningar runt den önskade temperaturen.
Till det kommer att termostater ofta har en inbyggd hysteres, dvs när den nått en viss temperatur och slagit av, slår den inte till förrän temperaturen sjunkit ett visst antal grader (och slår inte av förrän temperaturen ökat ett visst antal grader). Detta gör man för att termostaten inte ska stå och "skramla" vilket snabbt skulle minska livslängden på den.

Jag använder den grytan som mäskkärl som det är nu.

Den är helt slät på insidan så jag antar att temperatur avkännaren ligger an mot botten någonstans. Värmekällan är en sprial som ligger an mot botten. (efter avlutat kok har man en viss men inte så stor karamellisering i ett spiralmönster).

Men som sagt. Den verkar vara plus minus runt 5 grader. Jag värmer först vattnet i den till lagom temp och sedan i med malten och låter den stå men ett halvt öga på den. Om temperaturen sjunker under vad man har ställt in så hoppar den igång och då får man röra lite i botten så inte malten bränner. Var mest ett problem första gången då jag mäskade in kallt och lät grytan värma hela mäsken från ca 20 grader till 65.

Dennis F skrev:

Signaturen Svensson-Lu: låter mycket intressant, var själv inne på ELFA för att hitta en termostat som helt enkelt slår ifrån när en temp uppnåtts och på igen när det sjunkit lite, men hittade inget som verkade passa. Kan du förklara lite närmare hur du tänkte med Ebaygrejerna? PID?

Om du söker på elfa efter Processregulator CAL 3300 så hittar du lite info. Den kostar dock 2500 SEK men det brukar finnas liknande på ebay for €20 eller så.
Här är en förklarande länk (dock till en espressomaskin, men funktionen är samma)
http://my.execpc.com/~n9zes/pepesilvia/pepesilvia.html

Dennis F skrev:

Signaturen Lund: du har alltså egen erfarenhet av grytan, alltså testat den eller var det en annan gryta du konserverat nåt med eller hur menar du?  Om du är helt säker på att grytan mäter innehållets temperatur är det i mitt fall bara att köpa den på en gång.

Nej jag har inte kört grytan och förmodligen funkar den alldeles utmärkt som den är.
Det gör min espressobryggare ochså, men inte perfekt.
Det är nog bara en fråga om perfektionism.

Lund, när du ställer in tempen på grytan, hur är ratten graderad? Är det som på en spis, t ex 1 till 6 eller 1 till 12, eller är det en temp, typ 68 grader eller hur ser den ut?

Grytan har en gradering med grader celcius så det ska teoretiskt fungera så, men hur de sedan placerat givaren och hur exakt den är kan jag inte svara på.

Graderingen går från 30 till 90 och verkar stämma ganska bra. Man kan också ställa in kokintensitet i slutet. För vörtkok är det dock bara att dra upp på max och även där bör man ha locket halft på för att få till ett bra kok.

Det är inget problem att ställa in t.ex 65 grader men frågan är hur nära man egentligen kommer. Tillräkligt nära i min erfarenhet med termometer men jag har fortfarande inte smakat på någon öl som jag gjort med den än. Även om omtappningarna smakar gudomligt.

Någon som vet vad det är för ytbehandling/material på det värmeelement som finns i grytan?

/Fredrik

Värmelementet ligger under botten så det går inte att se utan att plocka isär grytan. Men gissningsvis (pga grytans lätta vikt, ca 6-7 kg totalt) så är det i alla fall inte ingjutet i botten utan snarare fastlött eller liknande på undersidan. Men jag skulle gissa på att det inte har någon speciell ytbehandling eftersom det inte är designad för att ligga i kontakt med vätskan.

Ja just ja.. ok då förstår jag, tackar!

/Fredrik

Håller handtagen för att lyfta kastrullen full med vört? Det är det största problem jag haft tidigare men kastruller. Jag säkert slitit av hantagen på 2 kastruller i samband med dekantering, och då var det småkastruller, bara 10 liter.  De höll ett tag, men det vara bara en tidsfråga innan de lossnade.

Det skulle kännas tryggare med en stålkastrull får jag erkänna! men för det priset förväntar man sig en kastrull som håller. Min kastrullerfarenhet säger mig att det som oftast går sönder på en kastrull är handtagen som lossnar. Eller så är det jag som är våldsam av mig. Ibland när man dekanterar så lyfter man ju nästan hela kastrullen i bara ett handtag också.

Vad har ni för åsikt om det, ni som köpt den?

Har ni köpt med eller utan kran? slangar ni isåfall ur, eller dekanterar ni? Vad händer förresten om det kokar över - rinner det då vört in under grytan in i elektroniken? Går det att skruva lossa för rengöring isåfall?

/Fredrik

Det låter som om du varit för snål och köpt skräp Fredrik.
Jag har aldrig någonsin varit med om att ett handtag på någon kastrull lossnat!
Jag har använt mina ölkastruller till närmare hundra bryggningar och de är i princip fortfarande i nyskick.
Kan tillägga att de är av aluminium.
Jag har en 30 liters rostfri restauranggryta men den är så tung, drygt 11 kg, så jag använder den mycket sällan.

För övrigt verkar det väldigt riskabelt att sätta in värmeslingor i en plasthink!

Jo, uppenbarligen har jag köpt skräpkastruller, men isåfall omedvetet smile Å andra sidan har de kanske varit billiga att ersätta.

Dock är det i samband med matlagning de flesta kastruller pajat för mig förr. Frågan är hur ett bra handtag ska sitta fast? De flesta rostfria kastruller jag sett har hantaget ibland fastskruvat eller punktsvetsat, skruvar går att dra åt, men lossnar en svets eller nit, är det bara att slänga, då jag inte har någon egen svets. Numera försöker jag undvika att lyfta kastrullen i bara ett handtag om det går, det hjälper nu onekligen. Fast jag har aldrig haft en så stor kastrull som 30 liter.

/Fredrik