Test av "alkoholfri" öl

Jag testade igår för första gången sk "alkoholfri" öl smile

Clausthaler classic

Enligt tillverkarens hemsida har jag kommit fram till

Alkoholhalt 0.45%
OE 7.1P / OG 1.028
RE 5.7P / FG 1.021
Alkohol 0.45 vol%

Normal jäsning ovan borde ge ca 0.9 vol% ethanol, så jag gissar att antingen man manipulerar jäsprocessen så att mindre alkohol bildas till förmån för mer jäst (möjligen genom stora jästgivor och omrörning) eller att hälften av ethanolen avlägnsas efter jäsningen.

Den var drickbar, men det smakade och luktade som utspädd humlad vört. Något söt upplevde jag den, speciellt söt arom på något sätt. Inget vidare alltså. Jag trodde faktiskt den skulle smaka bättre. Det var intressant att känna effekten av att alkoholen inte finns där.

Enligt tillverkaren finns onormalt mycket förjäsbart socker kvar, vet inte om det är tillsatt i efterhand eller om jästen stoppats. En normal jäsning kan inte lämna så mycket socker kvar.

Så småningom tänket jag försöka göra en god lättöl, men helt alkoholfti är att ta i, jag hade tänkt satsa på ca 2 vol%. Det ska bli spännande och se hur det går.

/Fredrik

Sv: Test av "alkoholfri" öl

Jag har också försökt göra en öl med lite mindra alkohol än jag brukar. En ljus lager, som gärna skulle sluta på ca. 3,5%, men var jag har försökt att mäska ut så mycket ojäsbart socker som möjligt för att öka fylldighet och smaken. Ska buteljera den imorgorn så det blir spännande att se hur det gick.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag bumpar den här tråden, hur gick det?
Några andra erfarenheter av att brygga näst intill alkoholfritt?

8þ Mats

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-04 13:26:15)

Ang. att göra lågalkohol/"alkoholfri" öl.

Inte så komplicerat, men det kräver ett par extra steg.

Brygg din öl och låt den jäsa ut som den ska.
Tappa sedan över ölet till ex. ett corneliusfat alt. PET-flaskor.
Frys sedan ölet, sätt de i en snödriva eller fyll frysen med PET-flaskorna.
När ölet har frusit tappar du av det på samma sätt som om du skulle göra en icebeer.

Nu till det roliga.
Den delen som du tappat av (din icebeer) häller du i en gryta och SJUDER denna i 30-40min
för att avlägsna större delen av alkoholen. Tänk på att de aromatiska oljor och smakkomponenter
som är alkohollösliga kommer att finnas i denna delen av ölet. Sjud den därför strax över 80C
och toppa sedan av med vatten till den ursprungliga kokvolymen eftersom du nu koncentrerat smakerna 2-3ggr.

Blanda sedan detta med resten av ölet du frös.
Tillsätt sedan ny jäst och primingsocker alt. trycksätt på fat och servera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tycker Thomas Franssons metod låter mycket spännande. Problemet blir väl dock att man inte kan veta vilken alkoholhalt man har utan dyrare utrustning?

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-11 10:11:41)

Det jag har läst, sett och hört om metoden så nämner man allt från 0,05% upp till 0,5 - 1%
0,05% tror jag är den lagliga tröskeln för att få kalla ngt alkoholfritt i amerikatt och bryggerier
som producerar alkoholfri öl använder säkert vakumpannor för att avlägsna alkoholen om ölet är jäst.

Men jag antar att om man gör ett recept och brygger med separationsprocessen i tanken
så kan man nog komma ner på ganska låga nivåer genom frysning. Om man inte utgår från ett barley wine dvs.
En mild, pils på eller liknande på runt 4% borde ju vara som klippt och skuren för detta.

Vill man mäta så kanske man kan mäta FG och Nytt FG och räkna baklänges på ngt vis kanske?
Inte så bra på den biten.

Skulle gärna testa detta själv nu om jag hade haft en öl hemma som passat men
jag har inget på fat under 7-8%

www.bryggradio.com

Hittade en wikisida om frysdestillering-  http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_freezing
Verkar som att man kan tweeka in det hela lite bättre än om man bara dunkar in allt i frysen...

www.bryggradio.com

Återupplivar en gammal tråd med förhoppning om lite upplysning.

Det skulle vara kul att försöka sig på en "alkoholfri" öl, eller åtminstone någonting runt 1% abv. Av allt jag hittat tycker jag spontant, utan några belägg, att din metod känns bäst Thomas, i alla fall för oss hembryggare. Men jag skulle gärna, liksom mangster, vilja veta om det finns något sätt att mäta slutgiltigt FG på. Någon som prövat sig fram i den "alkoholfria" djungeln och fått fram något dugligt, eller t.o.m bra resultat? Och kanske vill dela med sig av sina erfarenheter?

På öl- och whiskeymässan i år testade jag Södermalm Sour från Sthlm Brewing, en berliner weisse som blev den näst bästa ölen på hela mässan i mitt tycke, och den låg endast på 1.5%. Skulle vara kul att veta hur de gjort den och om de använt sig av några speciella metoder eller inte.