Vatten

Hej
För ett tag sedan flyttade jag och fick nytt vatten.
Har hittils bara brytt mig i Ph men tänkte nu börja med finliret.

Jag har mycket karbonater och mycket salt.
Jag använder H2SO4 för att sänka Ph och kompensera den höga kloridhalten.
Men när Ph är rätt så skulle jag behöva ytterligare sulfat för att få rätt Klorid/sulfat balans.

Jag tänkte tillsätta CaSO4 för att få bättre balance och använder "EZ water calculator" för att räkna ut nivåerna.
Jag kan då räkna ut vad jag behöver tillsätta i mäsken.
Programmet föreslår då mängden i lakvattnet också.
Frågan är om det behövs ?
Jag kan inte knappa in H2SO4 utan knappar bara in motsvarande mängd sulfat
Är klorid/sulfatbalansen viktig även i lakningen eller föreslår de det för att PH ska sänkas, vilket jag gör på annat sätt med H2SO4 syran.

Sorry, det blev lite nördigare än jag tänkt mig, hoppas ingen tar illa upp.

/Kjell

Sv: Vatten

Jag är ingen expert på det här men om du vill åt en viss klorid/sulfat-balans i ölet så bör du tillsätta salter även för lakvattnet, annars blir ju slutresultatet någon mix av den vattenprofilen du har i mäskvattnet och den du har i lakvattnet. Salterna till lakvattnet kan du tillsätta i koket.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Det är nog rätt.
Jag tänkte att det mest påverkade mäskningen.
Men det kanske påverkar smaken på allt vatten.
Jag stoppar i de rekommenderade salterna i koket.
Det blir nog bra!

/Kjell

Hur tänker du med mängderna när du inte saltbehandlar lakvattnet utan direkt i koket Mårten? Lika mycket som i lakvattnet känns alldeles för mycket, en del borde ju stanna i mäsken under lakningen. Jag brukar utgå från spädningen i koket istället. Tex om det går åt 30 liter lakvatten, 15 liter vatten saltbehandlas i mäsken och koket blir på 35 liter, så saltbehandlar jag för ytterligare 20 liter i koket. Inte så vetenskapligt kanske men det känns rätt.

Jag behandlar alla vattenmängderna. Om jag brygger i burton då kan jag ju bara använda burtonvatten?

fresta skrev:

Hur tänker du med mängderna när du inte saltbehandlar lakvattnet utan direkt i koket Mårten? Lika mycket som i lakvattnet känns alldeles för mycket, en del borde ju stanna i mäsken under lakningen.

Jag kör salter till motsvarande lakvattenmängd. Om jag använder 10 l lakvatten blir det salter till 10 l. Visst det kanske blir lite i överkant men alldeles för mycket? Det har jag svårt att se. Jag har för mig att det var Jamil Z som rekommenderade att lägga i salterna till lakvattnet under koket, i Brew Strongs Water Ganza avsnitt.

Det finns ju ett par fördelar med att lägga i salterna i koket:
1. Salterna har svårt att lösa sig i vattnet, de fäller ut om jag lägger i dem direkt i lakvattnet.
2. Vörtens Ph höjs inte lika snabbt under lakningen om jag använder obehandlat vatten (jag har låg alkalinitet) och risken att laka ur tanniner är inte lika stor.

Jag kan tillägga att jag brukar vattenbehandla ganska sparsamt också, så blir det lite i överkant så är det nog bara bra.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.