otrolig skumning

hej!

jag flasktappade en lageröl igår. jag gjorde det på mitt vanliga sätt, dvs. med flaskfyllare. ölet var rumstempererat och fullt utjäst sedan ett par dagar tillbaka.

men skummet som bildades i flaskorna! ni skulle ha sett. det var som fradga, och det var stabilt och starkt. hade stora problem få ölet i flaskorna.

så nu undrar jag om någon annan på forumet har haft detta problem, vad det kan bero på, och om det finns något sätt att komma till räta med det.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: otrolig skumning

Jag hade samma problem i söndags med en california lager. Grejen var att det frigjordes koldioxid hela tiden i häverten som följde med ner i flarrorna. Detta gjorde att när det kom ner i flarrorna frigjordes ännu mer CO2 och det skummade rätt så mkt.

Jag vet inte riktigt varför detta hände och det har inte hänt förr. Jag trodde först att häverten läckte in luft, men så var inte fallet

En teori kan vara att temperaturskillnaden gör att CO2 löses ut fortare än normalt, om både tappningsutrustningen och flaskorna är rumstempererade och vörten är nollgradig.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av jurgen (2006-02-09 08:18:20)

urgusinka skrev:

så nu undrar jag om någon annan på forumet har haft detta problem, vad det kan bero på, och om det finns något sätt att komma till räta med det.

tor

Tor,
samma hände mig vid ett tillfälle när jag hade hällt upplöst maltextrakt i jäshinken, lät det stå några timmar innan jag tappade på flaskor. För min del var den sista tredjedelen av ölet omöjligt att tappa med hävert, bara skumm överallt. Jag hade glömt att röra om efter att maltextraktet hamnat i hinken och tror att jäsnigen kom i gång.
Nu rör jag och tappar efter ca 15 minuter
Hls
/Jürgen

peps skrev:

En teori kan vara att temperaturskillnaden gör att CO2 löses ut fortare än normalt, om både tappningsutrustningen och flaskorna är rumstempererade och vörten är nollgradig.

Jag har varit utsatt för samma vid ett enkelt tillfälla där det var scårt att buteljera, men det var inte pga temperaturskillnad eftersom jag lät ölen stå i sekundär i rumstemperatur och lät den stå i samma temperatur vid samma tamperatur efter avslutat jäsning. Det är först nyligen jag har fått egen kyl och svalskap.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH