Storlek på förkultur till 100l pilsner

Hej!
Vi tänkte brygga en sats pilsner ca 100l, och funderar på hur stor förkultur vi behöver och om det räcker med en påse jäst (http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=1125)?
Tänkte bygga ihop en magnetomrörare, är det nödvändigt?

Sv: Storlek på förkultur till 100l pilsner

Här finns svaret:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4778

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Enligt kalkylatorn behöver du 18 påsar av typen Activator (100 miljarder celler/påse). Tänker du använda propagator-påsar (25 miljarder celler/påse) så är det ju bara att multiplicera med 4...

Mer realistiskt är kanske en förkultur. Kalkylatorn föreslår 24 liter förkultur och 7 påsar jäst. Det låter realistiskt, tycker jag. Eller så kör du i två omgångar och odlar från säg 2 påsar i först en 2-literskultur och sedan vidare upp via en 10-liters och en 25-liters.

Think globally. Drink locally.

Tack för snabba svar!
Låter helt ofattbart hur mycket jäst som behövs... det är ju en fjärdedel av den totala volymen, finns det inte risk att detta påverkar smaken?

Vad blir egentligen effekten av att tillsätta för lite jäst?
Är det bara risken för infektion som ökar, eller får ölet annan smak?
Jästceller delar sig ju, så är det så att de har ett begränsat antal celldelningar som är problemet? Kommer ihåg att jag läste något om att cellväggarna behöver byggas upp i syrerik miljö...

Syret och näringsämnen som jästen behöver för att dela sig tar slut, om jag fattat rätt. Den mest uppenbara risken är väl att ölen inte jäser ut som den ska.

Gör som många andra istället och brygg 25-30 liter riktig öl och återanvänd jästen.

Eller gör ni det lätt för er och köper 9-10 paket torrjäst ist.

klalle skrev:

Låter helt ofattbart hur mycket jäst som behövs... det är ju en fjärdedel av den totala volymen, finns det inte risk att detta påverkar smaken?

Jo, det är mycket jäst, men lagerölsbryggning är lite speciellt. Du använder inte hela förkulturen utan låter jästen sedimentera ut till botten, dekanterar bort förkulturvörten och använder sedan jästslurryn i botten.

Att återanvända jäst från bryggning till bryggning är nästan det enda bekväma och prisvärda sättet när det gäller lageröl, jag har ompitchat jäst till 7-8 batcher utan problem. Den första får man göra lite mindre och se som en upparbetningsbatch.

Å andra sidan kanske ni inte hade tänkt brygga 100 liter lageröl var tredje vecka det närmaste halvåret...

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Å andra sidan kanske ni inte hade tänkt brygga 100 liter lageröl var tredje vecka det närmaste halvåret...

Varför inte???? Låter som en plan ju! Jag är med! smile:)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house