1 Senast ändrad av jan_johansen (2006-02-05 03:21:34)

Baltisk (Yul)Porter

Hej!

Så har Joel och jag bryggat våran julöl som blev en Baltisk Porter. Vi fick en VILD OG - 1105, men vi spädde ut till 1095 som planerad.  Jag hade gjord en kryddplaning av Pors, Tallbarr, Stjärnanis, Kanel, Blåbär & Nejilkor. I samme kryddblanding kallmäskade jag några hundra gram hemgjord extra mörk karamelmalt, svartmalt, chokladmalt, den avskalade chokladmalten, chocolate wheat & Pale Chocolate Malt.

Annars var receptet: (10 Liter)

3 kg Marris Otter Pale Ale Malt
1 kg Ljus Spraymalt
200 Gram Cara Wheat (hemgjord)
100 Gram Chocolate Wheat (hemgjord)
25 Gram Rostat Korn

Dekoktionmäskat:
60 Minuter: 68 Grader
20 Minuter: Dekoktion (1/3 av mäsken)
5 Minuter: 68 Grader
15 Minuter: Dekoktioner:
75 Grader: 20 Minuter

Under lakningen tillsatta vi kallmäsken och kryddblandingen, och fyllde på med Cara Munich & Dark Crystal Malt. Lakningen gick helt suverän och fort, förutom att vi fick en mycket klar vört. Vörtkoket varade 3 timmar där vi även tillsatta spraymalten. Under vörtkoket tog vi 1 liter vört och kokade det ned till sirap och tillsatta. Vi använde bara éen humlegiva: Northern Brewer (40 Gram) som kokades 1 timme. Nu har Joel just åkt och jästen är tillsatt. Ölen kommer att primärjäsa på lite amerikanskt ek som Joel har skaffat. Hoppas på en FG kring 1015 och 1020. Annars igen ingen konstiga experimenter, fast jag var nära att övertala Joel att tillsätta lite pors för aromen, men jag kontrolerade mig innan Joel hann säga ja (= jag är envis:-)!!!!!!!!!!!). Efter avslutat jäsning kommer jag karbonera med 5 gram socker per liter tänkar jag, och sedan är det bara att vänta på Yul där den ska drickas (fast en flaska får jag väl druckit innan - man vill ju testa). Tänkar på den galna OG 1105 - - -ganska bra. Bara en sak var nära att gå åt skogen - jag och Tor kallar oss själva för "de senildementa bryggarna" - idag fick jag ett bevis på varför, eftersom jag hade glömt att tillsätta den Gotländska rökmalten - kom ihåg det efter 45 minuter och fick den då tillsatt - Joel upptäckte ingenting heller, så Joel - välkommen i de senildementas bryggklub;-)  Som sagt gick bryggningen ju bra, och vi spädde ut vörten till 1095 som planerad, så vi är nöjda: Bra bryggningen och mer öl än planerad:-) Jästen är Scottish Ale Jäst.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Baltisk (Yul)Porter

Låter spännande. Hoppas att ni får ett gott öl. Jag är lite nyfiken på hur mkt av kryddningen ni använde och använder när ni kryddar för att komplettera malten samt när ni tillsätter detta?

Mvh

Vi hade gjord ett kok på kryddorna som vi tillsatta under lakningen. Vi kallmäskade även i kryddblandingen. Hur mycket - tja - jag tycker det är en smaksak - hur mycket man vill kryddorna ska dominera. 1 kanelstång använde jag, 1/2 förpackning stjärnanis, 150 gram blåbär, 20 gram pors + 20 gram tallbarr och 1/4 påsa nejilkor (hela). Men eftersom detta är ett kok som blir tillsatt ganska tidigt kommer det inte bli så dominerande - tydigt - ja - dominerande (utan annan smak)? - nej.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Okej det kokar med och blir lite ingift och avmattat av det långa koket? Lite som när man har i vitlök tidigt i en gryta?

Låter i vilket fall spännande, ska prova att experimentera lite med en galen kryddning snart i mitt bryggande. Tackar för inspirationen. Hoppas det smakar!