Första förkulturen, hjälp !!

Gjorde en förkultur igår, torsdag, för bryggning av en APA på söndag. 7 dl vatten och 70 g spraymalt och ett rör alejäst. Fint skum på ytan igår kväll men nu börjar skummet redan att avta, lägga sig. Då vad jag har läst så är förkulturen på topp.
Två dar kvar till bryggning. Vad gör jag nu?? Klarar den sig i två dar, ev kylskåp eller göra en ny större förkultur??
Hoppas återigen på goda råd.

Sv: Första förkulturen, hjälp !!

Ingen panik.
Ett tips är att göra så här:
- Låt förkulturen stå tills du ska brygga
- På bryggdagen börjar du med att mata på förkulturen med lite ny vört, till exempel gjort på spraymalt
- Sedan brygger du ditt öl som med helmalt brukar ta 6-8 timmar.
- Häll i förkulturen i den kylda vörten, den har satt igång och är på väg upp på topp.

I det här läget kan du också ställa kulturen lite kallt så att jästen sedimenterar ut. När det är bryggdag kan du hälla av den jästa vörten och fylla på med ny fräsch vört. Om det är små satser och du är urpetig vad gäller smaken kan det löna sig. Viktigare kanske vid lagerbryggning men då ska du nog aktivera jästen i kall jästemp redan dygnet innan det är dags att brygga.

Tack, då är det inte kört då. Jag ställer den lite svalt och matar den med ny vört på söndag. Och javisst, bryggningen tar ju en hel dag.

Tur att ni finns därute smile och snabba svar dessutom smile