Att brygga en folköl (3,5%) - vad bör man tänka på?

Hejsan hejsan Bryggarvänner.

Efter en viss nertid tänker jag på att börja brygga så smått igen. Funderar på att börja med en folkis. Det lägsta jag tidigare bryggt i alkholväg var en mellis på 4,2% (misslyckad mäskning), men nu tänkte jag mig ner till 3,5%.

Vad behöver man tänka på, förutom att använda mindre malt?  Måste man också dra ner på IBU när man brygger svagare öl?  Och, är det bättre att ha ett mindre utjäst öl om man brygger svagt för att få smak på ölet, eller ska man satsa på samma utjäsning som på ett starkare öl?

Finns det annat man behöver ta hänsyn till?

Tacksam för tips och kommentarer!

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Att brygga en folköl (3,5%) - vad bör man tänka på?

Hej Pål !

Kolla på  » Bryggmetoder och råvaror »
Brygd med låg alkoholhalt  2011-04-29 13:49:00
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 428#p32428

Tråden innehåller visserligen en hel del ovidkommande, men det får du väl bortse ifrån när du läser.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag har bryggt en Mild på 2,7% (OG 1,034 FG 1,013), en Scottish 60/- på 2,8% (OG 1,036 FG 1,015) och en Bitter på 3,6% (OG 1,038 FG 1,011). Alla blev väldigt lyckade, med bra kropp.

Jag använde Maris Otter som basmalt, Scottish 60/- färgade jag med lite rostat korn och mäskade högt, ca 70C. De andra två mäskade jag vid 67C och byggde upp kropp med karamellmalt istället: 1/2 av karamellmalten från 350 EBC malt och 1/2 från karamellmalt med 120 EBC. Milden fick en del chokladmalt i sig också.

Jag använde jäst med låg utjäsningsgrad för alla öl, det känns som att man måste ha ganska hög restsötma i svagare öl.

Bitterheten balanserar du efter öltypen, min Mild hade 14 IBU medan Bittern hade 35.

Folkis är underskattat! Det går att brygga väldigt goda öl med lägre alkoholhalt.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Hur många procent karamellmalt var det du hade i dem MaltMårten?

http://www.bazingabrewery.se

Bryggde för någon vecka sedan en bitter på 3,4%. Den blev hur bra som helst.
IBU på 38, FG 1.012 Använde maris otter 85%, biscuit 5% och 10% karamellmalt.
Fick en fantastisk doft från malt kompositionen...

Jag har börjat experimentera med 3,5or och tycker inte riktigt jag får någon maltighet. Det blir helt enkelt för klen smak. Jag kör på stockholmsvatten som enligt mig själv är väldigt lågt i både Ca och Cl så jag funderar på att prova vattenjustera lite för att få lite mer smak.

/Calle

7 Senast ändrad av megen (2012-01-25 14:25:08)

cwahlin skrev:

Jag har börjat experimentera med 3,5or och tycker inte riktigt jag får någon maltighet. Det blir helt enkelt för klen smak. Jag kör på stockholmsvatten som enligt mig själv är väldigt lågt i både Ca och Cl så jag funderar på att prova vattenjustera lite för att få lite mer smak.

/Calle

Gör det. Sen kan du alltid kasta i lite melanoidinmalt, samt dekoktionsmäska, även hitta en bra jäst som hjälpr till att framhäva maltigheten. Sen beror det ju på vad man är ute efter för typ av maltighet, samt om man vill brygga ölsorter typriktigt eller bara gillar att exprimentera.

Det är detta som är höjdpunker med brygghobbyn, justera och exprimentera fram de smaker man är ute efter. Till sist hittar man rätt... Lycka till smile

På Milden hade jag 8% 120 EBC karamellmalt, 8% av 350 EBC karamellmalt och 8% av chokladmalt. På Bittern 4% av vardera 120 EBC och 350 EBC. Jäst WLP023 Burton ale på båda. Bittern var underbar de första 2 månaderna medan Milden faktiskt blev bättre efter ett halvår på flaska.

Toppen, tusen tack för alla goda råd.

Kändes inte som någon tyckte det var någon mening med att sänka IBU'n i lågalkoholölen, alltså?

Håller med att fokis är underskattad.

Är det någon mer som vill/kan fylla på så är jag fortfarande intresserad och tacksam!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Kändes inte som någon tyckte det var någon mening med att sänka IBU'n i lågalkoholölen, alltså?

Jag har gjort rätt mycket öl under 4% genom åren, och jag har nog kommit till den slutsatsen att BU'n bör sänkas åtminstone proportioneligt precis som alla andra ingredienser om man vill ha en rundad balans (men beska svaga öl kan bli bra de också, på ett "läskande" men lite endimensionellt sätt). För ljusare folkisar som man vill ha lite maltighet och kropp kvar i bör man kapa ännu mera av beskan (de andra ölen kan som sagt tåla lite mer när de har karamell eller rostat att luta sig mot). Jäst med lägre utjäsning ger fylligare öl och är ett bra verktyg. En till viktig faktor för en fyllig känsla är att dra ner lite på kolsyran (precis som britterna gör). Vattenbehandla helst om det behövs då fel pH också tar av fylligheten (exempelvis störande syrlighet i obehandlade mörka öl eller taniner från högt pH i ljusa öl). Man kan även experimentera med små mängder vanligt salt för att runda av kroppen (första experimenten bör göras på mindre mängder färdigjäst öl, då det snabbt kan slå om från fyllig till salt smak).
Det är som sagt en liten extra utmaning med svagare öl, men det går vanligen bra om man planerar specifikt för det. Att det är värt det hela och att det kan bli fantastisk öl vet alla som druckit en färsk engelsk real ale smile
Lycka till! Själv är jag helt fast! Varannan öl jag brygger nuförtiden är nog "svagöl"...

/CalleT

+1 för att dra ner på kolsyran. 1,2-1,6 volymer CO2 har jag haft.

Jag har börjat snöa in lite på att brygga lättöl, både ljusa och mörka, lager och ale. I allmänhet mäskar jag högt, upp mot 73 grader, och tillsätter mer malt med dextriner t.ex. Carapils. Jag håller inte alls med om att man ska minska beskan i samma grad som OG, det blir alldeles för lite beska. Jag har funderat på om t.ex. RE/OG ger ett bättre mått på balansen än BU/OG. Med RE menar jag "Real Extract", dvs. ett mått på restsötman där effekten från alkoholen är borträknad i motsats till FG.

Det är nog så att BU/RE är det som egentligen gäller, men att det vanligen är linjärt med BU/OG vid "standard" utjäsning. Med både 73 grader och massa dextrinrika ingredienser kan jag mycket väl tänka mig att man behöver höja beskan något, vilket i detta fall blir samma sak som att inte minska den så mycket (men min personliga smak säger att den vanligen åtminstone delvis skall minskas).
I slutändan beror det kanske på om man vill ha ölet "runt" eller "läskande". För riktig lättöl (2%) börjar det bli svårt att upprätthålla illusionen om kropp så där gillar jag också att ibland gå mot det mer "läskande" med lite mer humle-krut (fast kanske inte alltid så extremt som Brewdogs Nanny State wink .. ). Folk har ju lite olika preferenser i den här frågan, så man bör kanske prova båda vägarna för att se vad som passar ens egen smak bäst, det är ju därför man är hembrygare smile

/CalleT