Mått på vanlig jäshink?

Hej!

Jag har funderat då och då på detta med hembryggning, och nu tänker jag att det är dags att få tummen ur och prova på. Jag har börjat läsa på en hel del, och tänkte snart beställa hem en grundutrustning för att komma igång.
Jag funderar på om jag ska skaffa en vanlig 30-liters jäshink, eller köra med med mindre majonäshink eller liknande. Det finns ett mindre utrymme där jag tänkte det kunde få jäsa, men jag är lite osäker på om en stor hink går in där.

Därför undrar jag: Är det någon som har måtten (höjden inklusive lock) på en vanlig 30-l jäshink? Eller finns det mer än en modell "vanlig jäshink"? Jag har sökt runt på webben men hittar inga säkra uppgifter på mått någonstans.

Sv: Mått på vanlig jäshink?

Har inga mått men glöm inte jäsröret också. Det sticker upp ytterligare ett antal cm.

Hej!

Mina 30-lit hinkar är 40cm höga.
Med tvådelade "duplex"-jäsröret blir totalhöjden 50cm.
Stora diametern  är 40cm den med.
De är av den typen som brukar finnas på varuhusen,
tror att det står LAGAN i botten på dom.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Tar fram tumstocken... utvändiga mått i cm
- upptill med handtag 39 diameter
- upptill utan handtag 37
- botten 31
- höjd med lock 43
- höjd med jäsrör 56

Hink köpt på humle.se

Jag kör med 20l-livsmedelshinkar, typ sirapshinkar. Ø30cm, höjd 40cm. Tycker att det är en behändig storlek. Som Raasken skrev, glöm inte jäsröret!

Är det höjden som spökar kan man sätta en lämplig vinkel i stället för jäsrör och en slang ner till en petflaska med vatten. SK blow off tube.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tack för de snabba svaren!
Det låter tryggt med 40-43 cm, det funkar nog precis. Jag har ett utrymme under diskbänken, så det gäller att kanten ska gå förbi vattenlåset, sen är det inga problem på höjden med jäsröret.

Får se om jag får tag på någon halvstor livsmedelshink eller ändå köper en stor. Jag har i och för sig tänkt börja med små satser 7-10 liter för att få fler bryggningar/liter och förhoppningsvis lära mig något på vägen.

Hur har du det med temperaturen under diskbänken då? En stabil temperatur och rätt temperatur är A och O för att få välsmakande öl. Under min diskbänk skulle det aldrig fungera. Så fort diskmaskinen är igång skjuter temperaturen i höjden.

/CalleT

Jag har faktiskt mätt, men bara tillfälligt. Då låg tempen på samma som rumstemperatur, fast jag hade hoppats på lite lägre eftersom utrymmet vetter mot en norrvägg (yttervägg). Diskmaskin finns som tur är, men inte direkt bredvid jäsningens tänkta plats. Hur mycket variation är ok om man ska ta och kontrollmäta? Jag har förstått att högre jästemperaturer producerar mer/fler smaker som inte alltid är önskvärt, men hur påverkar temperatursvängningar jäsningen och smaken?

Utgår från att vi snackar överjäst öl och omkring rumstemperatur, och inte lageröl.
Vad som är lämplig temperatur för jästen får du kolla för respektive jäst. Observera att temperaturen avser den i ölet, inte luften omkring. Jäsningen alstrar värme, så omgivningen bör ha lägre temperatur än den avsedda i jässkärlet. Räkna med 2-2.5 graders höjning för 20 liter öl eller ca 1 grad om du bara jäser 10 liter i en stor hink. Temperaturens effekt på smaken är dock viktigast första delen av jäsningen (vanligen första 3 dygnen) sedan spelar det mindre roll.
Så var det det där med svängningarna. Det varnas ju en del om det, men min erfarenhet är att det inte är kritiskt för varmjäst öl så länge det bara svänger 2-3 grader över ett dygn och man inte ligger nära någon av extremerna i jästens arbetstemperatur (då en tillfällig sänkning kan skicka jästen in i lägre aktivitet, och en tillfällig höjning redan börjar störa smaken). Väldigt snabba förändringar är dock aldrig bra, men 20 liter öl tar ett tag att byta temperatur, så mindre snabba svängningar i lufttempen tar längre tid att påverka ölets temp och det blir snarare ett "medelvärde" istället. Slutligen skall sägas att det finns en del jäst (främst belgisk) som är extra gnällig vad gäller temperatur så där är det kanske mer noga, och att om man avser extrem finlirning och kontroll av smakerna  mellan batcher så måste man vara mer noga än 2-3 graders "sväng" (men det blir vanligen ett gott öl även med svänget).

/CalleT

11 Senast ändrad av Anders H (2012-01-24 15:42:04)

Ok, det låter ändå rätt ok om man tänker på att korta tempsvängningar som du säger nog jämnar ut sig rätt bra i en 10-20liter.
Den extra temphöjningen från jäsningen får jag ta med mig. Det blir nog en extra mätning för att kolla temperature också.
Jag har funderat på att köra enklast möjliga recept/process till att börja med. Tänker mig en kanske en APA och en ESB utifrån ungefär samma maltgrund, men amerikansk/engelsk humle och torrjäst för att känna på vad det resulterar i.
Men det blir nog en separat recepttråd om de idéerna framöver.

Notdavid skrev:

Jag kör med 20l-livsmedelshinkar, typ sirapshinkar. Ø30cm, höjd 40cm. Tycker att det är en behändig storlek. Som Raasken skrev, glöm inte jäsröret!

Vart får du tag i sånna?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:
Notdavid skrev:

Vart får du tag i sånna?

Mja, några tiggde jag till mig i storköket på jobbet. Jag försökte med ett bageri också, men de använder sina hinkar, säger de. I köket använder de mest majonnäs och annat illa luktande, men en och annan sirapshink hade de.

Sedan köpte jag ett helt gäng på någon fabrik, tror det var nordicpack.se De till och med levererade hem de till mig, men det måste ha varit något fel i beställningsprocessen. För egentligen var det snack om att jag skulle hämta dem hos fabriken, men sedan plötsligt så kom de med lastbil smile)