Kallfiltrering/Kallkrasch vs Torrhumling

Hej!

Har en Pale Ale på primärjäsning nu. Hade tänkt torrhumla denna i sekundären samt kallkrascha/kallfiltrera denna om temperaturen på den inglasade balkongen håller sig över nollstrecket.

Om jag nu sekundärjäser i 2 veckor och tillsätter torrhumlen under andra vecka.. törs jag då ha kvar denna under kallfiltreringen? Eller ska jag torrhumla de sista dagarna av kallfiltreringen?  Tänkte kallfiltrera c:a 2-4 veckor om jag orkar hålla mig så länge..  (Kallfiltreringen var tänkt att ske i sekundärjäskärlet)

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Kallfiltrering/Kallkrasch vs Torrhumling

Well...

Du kan ju alltid kallkrascha den i primären för att få ut så mycket jäst som möjligt.
Låt sedan temperaturen komma upp en aning igen till runt 15-17C under torrhumling ca 3-7 dagar.
Kyl sedan ner ölet igen för att få eventuella humlerester att falla ur.

All filtrering bör göras då ölet är så kallt som möjligt, eller i vart fall betydligt kallare än tänkt serveringstemperatur.
Vilken typ av filter använder du?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej!

Jag trodde nog felaktigt att kallkrasch var samma sak som kallfiltrering.. man förvarar ölen kallt en tid för att jäst och annat ska sjunka till botten.. det är ju en passiv filtrering åtminstone. Hursomhelst, jag kommer inte utföra någon "mekanisk" filtrering av ölen utan bara kallkrascha.

Kallkrascha i slutet av primären är ju en vettig idé. Funderade lite vidare på detta och kom fram till att jag lika väl kan torrhumla i slutet på primären (dvs när det i princip slutat bubbla i jäsröret) och sedan tappa om till sekundär och kallkrascha efter detta. Det blir iallafall rent logistiskt enklare. Är det någon tankevurpa i detta resonemang? smile

Om du inte kommer att återanvända jästen från primären så funkar det utan problem.

Det primära är att se till att få ur så mycket jäst ur ölet innan torrhumling. Jästen binder en del av humlens hartser (där humlens aromoljor bor)
När jästen sedan sjunker till bottnen drar den alltså med sig en del av aromen ur ölet. Resultatet blir mindre humlearom från torrhumlingen och kan ibland uppfattas som en aning matt och trött torr-humlearom. 

Sedan får man själv ta ställning till hur många flyttningar av ölet man verkligen måste göra innan det hamnar i flaska eller fat.
Ju färre ju bättre.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hmm... just det. Hade ju tänkt att återanvända jästen.. så blir det ingen torrhumling i primären.

Intressant det du berättar om jästen som absorberar/drar till sig en del av humlearomen. Värt att ta hänsyn till.

Lutar nog åt torrhumling i slutet av sekundären och kallkraschningen blir nog nedprioriterad för tillfället...