Kölschjästen är död, vågar jag vänta på en ny?

Bryggde en kölsch igår. Jästen verkade lite skum och nu har den inte staretat trots dubbla jästmängden. Vågar jag beställa en ny påse idag och tillsätta den på onsdag? Alternativet är att ta lite lager slurry och köra i.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Kölschjästen är död, vågar jag vänta på en ny?

Kör lagerslurryn så fort som möjligt.
Vänta inte.

3 Senast ändrad av megen (2011-12-27 09:34:24)

ballista skrev:

Bryggde en kölsch igår. Jästen verkade lite skum och nu har den inte staretat trots dubbla jästmängden. Vågar jag beställa en ny påse idag och tillsätta den på onsdag? Alternativet är att ta lite lager slurry och köra i.

Martin

Det är exakt därför jag alltid kickar igång jästen med en litet starter  om jag inte odlat jäst eller använder torrjäst. Oavsett vad som står på jästförpackningarna så
är det helt omöjligt att veta skicket på jästen. Alternativt kan man ta en del av den färdiga och nerkylda vörten att starta igång jästen med i nån timme, kan ju garantera att jäsningen kommer igång snabbare om man gör så ist för att tillsätta direkt från jästpåsen/röret.

Det blev en finfin lager istället!

Martin

På flaska:

Lånar tråden lite då denna frågan nästan redan var ställd här. Vilken torrjäst liknar kölsh jästen mest? Tog hem mina beställda Frü Kölsh från systemet i dag. Den luktar lite och även finns lite smak som liknar en ale jag bryggde med mauribrew jästen och pilsnermalt.  Kommer använda torrjäst ett litet tag framöver nu så vill gärna veta vilka sorter som funkar. har inte varit jättemycket diskussioner om torrjäst jämfört med flytande.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det skulle väl isf vara K-97, inte för att jag testat, men enligt specen ska det väl vara en tysk ale jäst. Det nämase jag kommit annars är notigham ihop med ädel humle.

Martin

På flaska:

Att mixtra med att jäsa lite varmare med en lagerjäst skulle troligen också fungera rätt bra. Kanske mäska lite varmare i sådant fall för att kompensera högre utjäsning.

/CalleT

Jo varmjäsning med lagerjäst har jag testat med bra resultat. och utjäsningen vill man ju ha med en kölsh.  Men jag tar till mej alla observationer och teorier. Det jag egentligen inte vill ha, är den engelska alesmaken som jag nog är något allergisk emot. Typ london pride och så... Vill inte smaka på öl där det känns som man får munnen full av jäst.

Mangepange Gästarbetare

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house