Lite unket, och så undrar jag om "hårt" skum

Provsmakade en öl idag som bara stått i flaska i 5 dagar, så det var såklart inte så mkt kolsyra men jag ville ju provsmaka.

Det var en aning unket, men jag tror att det kan bero på all jäst som fortfarande inte hade sjunkigt till botten. Kollade runt lite på "common off-flavours" på how to brew och det enda jag kan likna det vid där är väl att det smakade lite jästigt och jag antar att det beror på att det inte "satt" sig riktigt ännu då det fortfarande var ganska grumligt. Är det någon som känner igen sig?

Sedan så undrar jag lite över mitt skum. Det vart ju inte så mkt skum såklart men det som blev var väldigt fast. Det låg kvar på toppen nästan som små bitar. Väldigt små bubblor som klumpade ihop sig på sina ställen, det verkade väldigt "starkt" eller hur jag nu ska utrycka mig. Men det var ju vitt och såg helt klart ut som skum, någon som vet vad detta beror på? Såg lite konstigt ut!

Sv: Lite unket, och så undrar jag om "hårt" skum

Om det är grumligt så vänta. Olika jäst tar olika lång tid på sig. Minimum en vecka, men det kan ta en månad också beroende på vilket jäst du hade. Dessutom kommer det ju definitivt inte att klarna så länge det jäser, och om det inte är färdigkolsyrad har du aktivitet kvar. Det ger ju utan tvekan smak åt ölet.

Ge det lite tid. Men jag brukar också vara ivrig att tjuvsmak. Synd om man "provsmakar" upp allt innan det är riktigt klart yikes)

/Fredrik