Rengöra e-kolv

Hej! Undrar om någon har tips för att rengöra e-kolvar. Själv sköljer jag ur noga när jästen är pitchad, håller i vatten och kaustiksoda som får stå någon timme för att sedan skölja rejält. Det är supersvårt att komma åt med borste inne kolven och man kan se diskreta avlagringar när den torkat, säkert mest salter från avdunstat vatten men det är ändå störande. E-kolven är inget ultimat kärl att koka sin förkultursvört i eftersom det utan förbehåll skummar över så jag vill gärna att den ska vara superren innan jag desinficerar med saniclean och sedan häller i jäst och vört. Någon som har tips eller helt enkelt kan lugna mina nerver?

Sv: Rengöra e-kolv

jag brukar alltid koka min förkulturs vört i kolven. Visst skummar det en del i början på kokningen.
Till rengöringen använder jag en matsked PBW och varmt vatten i någon timme. Efter detta syns inte ett spår. Saniclean eller Starsan behövs ju inte då jag alltid kokar i kolven.

När det gäller själva rengöringen så kan du väl ta en flaskborste som du böjer till lite. Då kommer du åt överallt.
Själv tillsätter jag Fermcap-S som är en skummdämpare till förkulturen och kokar med e-kolven direkt på plattan med en bit aluminiumfolie på toppen. Det blir då inte en tillstymelse till skum - perfekt och enkelt. Sen är det bara i med magnetloppan, kyla ner vörten och tillsätta jästen.

Rengörning görs bäst med maskindiskmedel (pulver) i hett vatten (ca 60 grader för att bevara enzymaktivtet i de proteaser m.m. som ofta är tillsatta i pulvret). Låt stå 20-30 min, häll ut 2/3, täpp för öppning och skaka en stund, skölj. Kaustiksoda är inte så bra då det faktisk etsar glaset med tiden. Maskindisk är nästan lika effektivt, men innehåller vanligen silikater som skyddar glasets yta mot frätning. Om du fått fällningar på glasytan (som inte är frätskador) prova en extra rengöring med citronsyra + ättika en stund, eller någon "badrumsrengörning" med EDTA.
Själv tycker jag sedan det enklaste sättet för pastörisering av flaskan är att fylla den med kokande vatten en stund innan den tas i bruk. Låt stå någon minut med vattnet i, häll sedan av och låt svalna med en bit folie som dammskydd.
Vörten kokas och kyles separat i kastrull och hälls sedan i flaskan när den är kall.
Detta är min standardmetod hemma när jag inte har tillgång till labdiskmaskin och autoklav och det har alltid fungerat bra, även för uppodling i flera steg från kolonier på platta, utan att jag någonsin fått infektionsproblem.

/Calle

Tack för idéerna. Jag kokar gärna i ekolven direkt. Ska prova att köpa minifom på apoteket för att minska skumningen. Bra råd med maskindiskmedel också. Kaustikosda är ju obehagligt starkt så om det går undviker jag det gärna.