Efter tipset från JohanD att koka i plast här på listan bestämde jag mig för att - trots en liten intuitiv skepsism mot att koka i plast (jag har inget emot plast i allmänhet, tvärtom) - utvärdera metoden. Den är teknisk enkel och flexibel samt BILLIG.
Jag tog en vanlig jäshink, och tog kokarelementen från julas kokare enligt tips från JohanD.
I mitt första test, så verkade det som om att själva koket rent tekniskt fungerade fint, plasten visade inga uppenbara tendenser att ge sig, så långt verkade allt fint.
Dock så fanns några oklarheter. Dels vet jag inte med säkerhet vad kokarelementer är pläterade med. Den kinesiska tillverkaren har inte helt otippat inte svara på mitt mail. Jag misstänker antingen någon förkromning alt någon förtenning eller liknande.
I mitt första koka, ett test gjort med kranvatten från uppsala, blev vattnet svag gulfärgat efter koket, och det uppenbarades en utfällning på och kring kokarelementet som var svagt gulvit. I konsistensen var det snarare som flagat målarfärg än som något regelrätt salt.
Jag tänkte att kanske, berodde det på att hinken var sprillans ny, och att någon ytbeläggning från plastenm alternativ någon mjukgörare frigjordes under koket.
Idag kokade jag andra gången i samma kärl, återigen med rent kommunalt kranvatten.
Återigen fick jag samma mystiska gulaktiga utfällning, på och kring värmeelementet.
Normalt får man ju kalavlagringar, men jag har aldrig tidigare upplevt denna gula färg, och inte heller den mystiska konsistensen liknande flagad plastfärg.
Jag ska nu försöka komma fram till vad denna utfällning är och beror på innan jag kan anse att den lämpar sig för vörtkok.
Om det är "vanlig" kalk, så frågar jag mig varför det är gult, och varför det liknar flagor av målarfärg?
Om inte, så måste det antingen kommer från själva plasthinken, eller från själva kokarelementet.
Kokarelementet uppvisar dock ingen korrosion, så det lutar väl åt att plasthinken löser ut något mystiskt och det känns inte tillfredsställande att inte veta vad det är. Kan det möjligen helt enkelt vara plastpolymeren som frigörs i små mängder och som fälls ut på värmelementet, kanske tillsammans med kalk från vattnet? Gulfärgning kanske beror på att plasten bränns en aning på elementet?
Några idéer?
/Fredrik