Spara vörten

Ibland kan man ju ha lite för lite tid för att göra hela bryggmomentet på en dag.
Borde det inte gå att att göra krossning/lakning en dag, spara vörten till dagen därpå, för att då göra resten.

Klarar vörten 1 natt i kyla?

Jonas

Sv: Spara vörten

Att låta sötvörten stå över natten är ingen vidare idé; många har vittnat om mängden otäckheter som finns i malt. Vörten kommer troligen att surna ganska kvickt.

Jag har vid något tillfälle gjort alla steg till och med kokningen ena dagen, och låtit vörten kallna på spisen under natten. Humlet har ju en konserverande och bakterieavvisande effekt, så det gick bra. Men jag sov inte särskilt gott den natten.

Så, gör antingen krossning och uppvägning dag ett och resten dag två, eller allting till och med kokningen dag ett, och upptappning och jästtillsats dag två.

Think globally. Drink locally.

3

Hej Jonas,
jag gör alltid så, ena dagen krossning och mäskning (det rinner hela natten till jäshinken) och nästa dagen kokning. Allt i rumstemperatur (vi har 19 C hemma) Inga problem med det färdiga ölet.
Ibland undrar jag om vi inte "överarbeta" bryggningen.
Hls
/Jürgen

Vi sparade vörten i en jäshink på altanen i en vecka innan kokning. Det var i början av dec och medeltemperaturen var 1 C° under veckan.

Vi kunde inte känna någon lukt eller smakförsämring på vörten vid kokningen en vecka senare.

Efter primärjäsningen på 2v var ölen väldigt god.

Men vi måste ha klantat oss vid omtappningen till sekundärjäsningen för när vi skulle tappa på fat var ölen odrickbar. Men jag är övertygad om att problemet berodde på missar vid omptappningen och inte pga av vi sparade vörten en vecka.

Vi ska testa att spara på nytt bara för att kolla :-)

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Kul med olika åsikter. Bara för det blir jag ju tvungen att spara bara för att testa... smile
Men jag låter det nog stå över natten...

Jürgen: Hade du ett lite vattenflöde genom malten under natten, eller hur menade du? Har du ett väldigt stort jäskärl?

Jonas

Vörten innan kokning är väl väldigt känslig. Den bör innehålla relativt höga doser av bakterier från malten som ger sura smaker och är inte ren på något sett. Om man har en hög utmäskningstemperatur kanske man kan klara sig bättre.

Overnight mashing verkar dock vara en liknande teknik som nog funkar om man har sådan utrustning att man kan hålla temperaturen tillräkligt hög under natten. http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=30815 för en FAQ

jurgen skrev:

Ibland undrar jag om vi inte "överarbeta" bryggningen.

Jo, du har en poäng där.

Jag är generellt sett positiv till alla förenklande åtgärder, både tids- och arbetsbesparande, men just när det kommer till mikrobakteriell hygien är jag lite försiktig. Min kåk från förra sekelskiftet hyser en alldeles egen cocktail av organismer som bland annat ger en distinkt hussmak till mina andra gastronomiska experiment (lufttorkad skinka och korv, ostar etc.) De små gynnarna tar sig nog mer än gärna an en oskuldsfull liten sötvört. En vacker dag låter jag dem väl hållas jag också, bara för att se vad som händer.

Think globally. Drink locally.

8

jonash skrev:

Jürgen: Hade du ett lite vattenflöde genom malten under natten, eller hur menade du? Har du ett väldigt stort jäskärl?
Jonas

Jonas,
jag brukar ha sammanlagt 36 ltr mäsk-/lakvatten till en 25 ltr sats vört Till ca 6,7 kg malt har jag 2,5 ltr vatten per kg malt för mäskning och resten lakvatten. Låter oekonomiskt men ölet blir kanon.
Jag har ett väldigt litet flöde vid mäskningen, en liter på 5 minuter tror jag, har inte använd stoppuret.
Håller med andra att hygienen är otroligt viktigt, men först efter kokningen. Alla bakterier eller annat fanskap kokas ju bort senare.
Hls
/Jürgen

Det som spelar roll innan koket är ju tid vörten spenderar i olika temperaturer. Man kan ju om man vill ha en lambic fejka vildjästsmaken genom att låta vörten surna innan kokning. Går i vissa fall väldigt fort. Tror dock man då får tillsätta malt när vörten svalnat lite. Mjölksyrebakterier verkar vara lite känsliga för de temperaturer man mäskar i.

Skulle vara väldigt bra för mig att kunna sätta en mäsk på kvällen och sedan koka på morgonen. Skulle helst vilja ha en riktigt bra kylbox som håller värmen då. Ska dock göra ett försök nu snart. Om ölet blir bra har jag ju inget att förlora.

10

Lund skrev:

Ska dock göra ett försök nu snart. Om ölet blir bra har jag ju inget att förlora.

Bra, hör gärna av dig hur  det gick.
Hls
/Jürgen