1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-11-25 11:53:02)

Fattvätt för de lata - Video

Tjo, slängde ihop en video på min variant av Doc och Tastys fattvätt idag.
Kanske kan inspirera någon.

http://www.youtube.com/watch?v=u92f2PYXDV8

Nej det funkar inte med shampo eller balsam även om bilden kan ge det intrycket.
PBW är att föredra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Fattvätt för de lata - Video

Snyggt Thomas!
Jag såg ingen kran på plasthinken men det kan ju underlätta om man vill tömma och köra in nytt sköjlvatten utan att behöva lyfta upp allt ur hinken.

Är det inte du Thomas som brukar klaga på att du är så ohändig? smile

Det är jag, men detta va så enkelt att jag fick ihop det utan att sätta eld på något wink

www.bryggradio.com

Brukar ni inte skölja ur era fat direkt när de är tömda och låta de dra en stund? Har aldrig behövt någon avancerad tvätt för detta. Vill inte verka nedlåtande men varför behövs en hardcore tvätt? Coolhetsfaktorn var ju hög dock wink

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-11-26 14:26:53)

Fördelar jag ser med denna typen av fattvätt är att den sköter sig själv = gratis extratid

* Inga tunga lyft (kör man ett par fat per session kan det bli ett par kg och hällande fram och tillbaka)
* behöver inte skruva isär fat och ev blanda ihop delar om man rengör fler fat samtidigt.
* rengör även inne i kopplingar vilket inte ett bad gör eftersom ventilerna då är stängda.
* rengör stigarröret vilket inte heller görs med ett normalt "bad"
* spar vatten och rengöringsmedel, djuren och fiskarna blir glada
* kan användas för att diska jäshinkar, ölslangar, tappkranar, bryggslangar, flaskor, better bottles you name it...

www.bryggradio.com

Jo diskussionen har tidigare varit uppe. Det var väl du tomas som tjatade lite om den då med? Ser intresssant ut. Mycket. Måste gå att optimera med lite bling och imponeringsaktor. Fast med givna setupen behövs inte ens ett badkar. Genialisk enkelhet. Men jag ska nog kunna försvåra det när jag har funderat lite. He he

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Olika adaptrar och kopplingar ev med snabbkopplingar är nog mitt nästa steg.
Tänk va skönt att kunna rengöra tappkranarna genom att koppla på ölslangarna på pumpen o sedan köra pbw igenom o rakt tillbaka till vilken igen.

www.bryggradio.com

Det bästa av allt!!!

Efter typ 8-10 hembryggda så kan man ta sin (batteridrivna) discokula,lägga sig badkaret och leka...

1. Anita Ekberg (fontana di trevi)
2. Las vegas
3. XXX

mvh Y

ps Riktigt bra grunka!!!

ds..

Haha får ta en runda till teknikmagasinet och skaffa en discokula.

www.bryggradio.com

snyggt jobbat! ska till att skaffa en bunt fler fat och då kanske det är läge för en sån där!

www.brygg.se

Uppar en gammal tråd eftersom det alltid är lika aktuellt att tvätta fat.
Thomas, vilken fontänpump är det du hittade? Alla har ju inte extra utgång och det är den som gör hela grejjen. Finns en pump på jula.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-05-07 22:58:09)

Kommer inte ihåg nummer och modell på den, men det var en av de kraftigare på strax över 2000L/h

Det kan möjligtvis vara så att endast de större modellerna har kraft nog att driva en extra fontän?
Med lämpligt kärl går det iofs bra med vilken annan ej dränkbar pump som helst och ngn fiffig anordning med en sprayboll eller liknande.
Sett vissa som kör vanliga PVC-rör till sina.

www.bryggradio.com

14 Senast ändrad av megen (2013-05-08 08:04:13)

Det är inget märkligt smörjmedel i pumparna då? Har börjat passa mig för saker som inte är anpassade för livsmedel sen jag upptäckte att min sprutflaska innehöll något vidrigt smörj. Likaså ombyggda brandsläckare med snusksmörj som används som kolsyretuber, inte bra... Nja jag är skeptiskt till allt som ska komma i kontakt med mitt öl och utrustningen som har ett helt annat ändamål än för livsmedel.

Hej. Jag byggde alldeles nyligen en tvätt med Julas 33L/min. Mindre pump rekomenderas ej. Förlängde spolröret en bit också, vart lite kort. Video på bygget här:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 … 2%2041.mov

Dom där röda plopparna, är det utgångar för extern bevattning/rengöring?

Thomas Fransson skrev:

Kommer inte ihåg nummer och modell på den, men det var en av de kraftigare på strax över 2000L/h

Det kan möjligtvis vara så att endast de större modellerna har kraft nog att driva en extra fontän?
Med lämpligt kärl går det iofs bra med vilken annan ej dränkbar pump som helst och ngn fiffig anordning med en sprayboll eller liknande.
Sett vissa som kör vanliga PVC-rör till sina.

Jo men Thomas! Vi, den stora massan, är INTE ingenjörer. Vi vill ha det vi ser på video. Det som fungerar. Var köpte du din? Vi är lata, snåla och vill att nån annan fixar det jobbiga. Var köpte du din? HA HA

Detta från killen som byggde en egen räserbil från scratch!? smile

Räserbilen är inte färdig ännu och alla kan bygga bil om man läser på lite.
Men som jag skrev så är bland dom lataste.

Dom röda är vreden till ventilerna.

Körde förbi Läredaskylten i eftermiddags och tänkte att man kanske skulle svänga in och tigga till sig mexikansk lager och få åka rod?

Jo det går bra. men rodåkandet får ju vänta nåt år till... HA HA

Tack herr Fransson! Detta MÅSTE ju bara va bästa sättet att tvätta fat på! Nu har jag ingen hum om tider, men just nu står fat i tvätten. Det är fat som stått undanställda med bottensats i ett halvår. Sköljde bara ur och sen??? Kvart? Halvtimme med PBW? 2 timmar funkar åxå, för då kan man ta ytterligare en öl medan man tvättar fat.... från soffan!