Fråga till el-kunniga, elmotor

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bild-2.JPG

Jag kom över en motor med propeller i ändan av axeln som varit i en öl/läsk kylare. tänkte den vore perfekt att
montera i min HLT. Frågan är hun man kopplar in den till ett vanligt eluttag.

som bilden visar är det 4 ledningar.
gul/grön=jord
blå=nolla
brun=fas?
svart=fas?

för mig låter det som det är en ledare för mycket? skall brun och svart kopplas ihop?
Eller går det inte helt enkelt att koppla till ett vanligt eluttag.
tacksam för svar!

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

brukar sitta ett kopplingsschema på motorn, men den är borta förstår jag. Jag gissar på att den har två hastigheter (brun,svart) isf kopplar man in den ena eller den andra, eller har den en kondensator? minns inte hur man mäter upp motorer längre.....
p.s. lägg upp en bild på motorn också

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

här kommer 2 bilder. verkar ju vara ett kopplingsschema där, men säger inte mig så mycket tyvärr.http://www.humle.se/punbb/images/upload/motor1.JPG
beklagar lite oskarpa bilder.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/motor2.JPG

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

känner mig osäker hur den skall kopplas in, tyvärr! lite skrämmande hur snabbt kunskaper försvinner när man slutar använda dem sad

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

ok förstår Franz;)

nån annan som har nån idé?

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

Det är lite svårt att se allt på skylten. Bokstäverna är förkortning för färgerna, står det sw, bl och br?
Symbolen till höger mellan sw och bl är en kondensator. Frågan är om den finns i kopplingsdosan på motorn eller om den suttit i en kopplingsdosa på ölkylen. Storleken på kondensatorn står på märkskylten, 2 microfarad/400V.
Min tolkning:
Blå=Nolla
Brun=Fas
Mellan blå och svart kopplas kondensatorn.

Prova att googla på "enfasmotor kondensator" så hittar några forum med frågor om detta.

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

Johan är inne på rätt spår. Nästan alla enfasmotorer har en kondensator. Det är denna som visas i schemat mellan blå och svart. Brun brukar vara fasen.

Den ser tysk ut. Skulle förkortningarna kunna betyda:
sw - Schwartz - Svart
hbl - helles blau - ljusblå
br - braun - brun

Kondensatorn skall vara märkt 2uF/400V. Kallas även motorkondensator. Finns t.ex på Elfa.se, artnr 65-626-23. Finns säkert billigare, Elfa är dyra.

/Fredrik Nivert

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

tusen tack Fredrik! Nu återstår bara hur man kopplar ihop dessa i verkligheten.

blå, brun samt jorden kopplas rätt in till en stickkontakt medan kondensatorn kopplas in mellan bruna och svarta mellan motorn och kontakten?!

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

Hoppas du inte hunnit bränna din motor än big_smile
Precis som Fredrik och Johan skriver ska en motorkondensatorn på 2uF kopplas mellan svart och blå.
Så dina fyra kablar kopplas:

Brun till fas i stickkontakten
Blå till nolla i stickkontakten
Gröngul till Jord i stickkontakten
Svart till svart(brun) på motorkondensatorn
Blå från kondensatorn till nollan i stickkontakten.

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

Tack herr Blod! för att vara ditt första inlägg i forumet var det helt fenomenalt!;) Kunde inte ha hjälpt mig bättre!! kanon!

Motorn har har inte brunnit än;) Har inte vågat testa, men nu vågar jag säkert. måste bara byta ut ett kullager först sen blir det
att köpa kondensator.
Frågan är om motorn fungerar efter att kullagret skurit ihop? Jag tycker inte att elektroniken tagit stryk av det. Ser inte några brända delar
i allafall. Med tanke på att en kondensator inte är gratis så vore ju det lite onödigt, men man har ju roligt medan man experimenterat. Det
är huvudsaken!;)

välkommen till forumet "blod" wink

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

fungerar det med motorkondensator  2uF /450V? Eller måste det vara på 400v?  hittade svin billiga  2uF /450v på tyska ebay

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

Hej!
Min "kontakt"-person på elsidan säger att det går bra även med 450v,
han menar att 2uF är viktigare, och det värdet var ju på pricken rätt.
Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

super tack Raasken!! då blir det en sån

14 Senast ändrad av petern (2011-12-21 15:05:49)

Sv: Fråga till el-kunniga, elmotor

Fick min motorkondensator från tyskland och ena lagret på motorn Har jag bytt ut.
Kopplade ihop efter "blods" anvisningar och visst fan började motorn snurra. Alright!! Nu får man bra cirkulation i HLT wink

Tack alla inblandade!!

God jul