3538PC Leuven Pale Ale jäst

Trivseltemperaturen för denna tillfälliga jäst spänner från 18 till 27 grader, enligt Wyeast. Är det någon som kan rekommendera en lite mer specifik temperatur? Just nu brygger jag en ljus ale med OG 1060 (4% kandisocker ingår). Sedan kommer jag antagligen att vara lat och sätta en dubbel på jästkakan.
/Lars

Sv: 3538PC Leuven Pale Ale jäst

Om du har möjlighet så är väl ett gott råd att börja lågt inom spannet och sen öka kanske en grad om dan eller så.

www.brygg.se

Temperaturreglering är möjliig (under skrivbordet har jag ett oljefyllt extraelement med termostatstyrning av mikroklimatet innanför tillfälliga väggar av liggunderlag), men vad är skälet till att du föreslår låg temperatur i början och sedan öka? Estrar och annat knasigt produceras väl i främst i början av jäsningen - eller tror du att den här jästen ger ett för yvigt resultat och därför bör dämpas?

Siktar på att göra en öl med "personlighet" till Belgoträffen i Uppsala den 14 januari - kom dit och prova resultatet!
- Eller ännu bättre, brygg något själv och anmäl din öl!

mmm, jag kommer förhoppningsvis att ha med någon öl under den träffen. anledningen är att slippa högre alkoholer och få en lagom mängd estrar och fenoler. och genom att succesivt höja tempen så tvingar man jästen att fortsätta jobba och får då förhoppningsvis en torrare öl. Enligt mig är torrt alltid bra när det gäller belgare. Om man nu får vara så generaliserande.

www.brygg.se

Gå ut långsamt och öka successivt? Ja, det låter förstås vettigt om man vill undvika yvig produktion av estrar och fenoler.

För två år sedan bryggde jag en tripel på 3787 Trappist High Gravity, som jästes i ca 20 grader. Den jäste ut ordentligt (FG 1007) och blev torr med en trevlig pepprighet. Omdömet från domarna blev dock att jäsa betydligt varmare - de ville ha mycket mer av estrar och fenoler. Okej, så nästa gång jäste jag i 25 grader... och då fick jag höra att någon etablerad bryggare i Belgien ansåg 25 grader vara "kalljäsning". Smaken verkar kunna variera en del.

Ja, det kan nog stämma men utifrån vad jag läst i främst BLAM så verkar de flesta köra på den här taktiken att öka succesivt. Men det är klart att det skilljer sig mellan jäststam och jäststam hur benägna de är att spotta ur sig fenoler och höga alkoholer. Jag tror man vill ha tempen ganska låg under själva celldelningen och sen när de väl är där så kan man köra på utav bara...

www.brygg.se