Skumbildning???

Hej!

Har bryggt öl - Pale Ale - och använde mig av torkat maltextrakt, crystal malt, Perle humle kottar och London ale jäst. Mäskade det efter konstens regler och tillsats av humle, jäst. Lät det jäsa på kärl i ca 1vecka tills det var ca 3-5 min mellan "ploppen" i jäströret. Dekanterade det sedan till en 25 liters glasdamejang för ytterligare en vecka.
Ölet är klart,fin färg och beskan är OK, men det blir inget/knappt något skum alls. Vad beror det på? Man vill ju ha ett fint och fylligt skum. Åtgärd??

Sv: Skumbildning???

Kan bero på mycket. Diskmedelsrester i glaset. Att ölen inte stått tillräkligt länge på flaska/fat (mina öl får bättre skum med ålder av någon anledning..jag antar att det har att göra med att kolsyrningen blir annorlunda). För lite skumbildande proteiner i ölet. Testa lite vetemalt i ölet nästa gång eller kanske lite carapils.

Hur länge har det varit kolsyrat? Mina unga öl har tyvär ganska ofta ett dåligt skum. Sen skummar inte pale ale speciellt mycket som stil i min erfarenhet. Om det är högre kolsyrat så kan det bygga bra skum men det är mer undantag än regel på de jag druckigt.

Hmm. Å ena sidan så skall ju inte Pale Ale ha sådär jättemycket skum, om man vill vara stiltypisk. Å andra sidan är det ju fritt fram att ha hur mycket skum man vill när man brygger själv.

Om ölet är färdigt vad gäller kolsyrning är det nog inte mycket att göra, är jag rädd. Men till nästa batch kan jag rekommendera ett halvkilo eller så av omältat spannmål (havre är gott, men kornflingor, vanligt vete, eller varför inte dinkel funkar jättebra) som du kokar till gröt innan mäskningen. Det ger ett fint skum; dessutom smakar det gott.

Jag brukar köra en halvtimmes proteinrast, men jag vet inte om den är strikt nödvändig för smak och skum. Om någon annan på forumet provat att köra omältat spannmål utan proteinrast vore det roligt att höra om erfarenheter och smakanteckningar!

Think globally. Drink locally.

Det förtydligande man kanske ska göra är att ta reda på om det

1) blir för "lite" skum
2) eller om det skum som bildas faller sönder för fort.

Mängden skum beror självfallet på kolsyrenivån, och hur man häller upp.

Det senare beror delvis på hur man häller upp (storleken på bubblorna) men främst på vörten.

Vad jag kommer ihåg blev det inte något direkt jätteimponerande skum av bara rent maltextrakt, fast det verkar skilja mellan fabrikaten, även om det säkert finns olika fabrikat. Lite omältat vete eller korn som jag snabbmäskar brukar jag köra i mina öl och det brukar bli som jag vill ha det.

Hur skummet ut annars? Man brukar kunna utläsa en del av utseendet på själva skummet också. Det finns olika typer av skum och det är nog en smaksak. Ena extremfallet är skum som ser ut som "fradga", som man tex kan se på en del irländska öl med kväve patron i burken. Sådant skum är inte riktigt i min smak. Jag gillar lite grövre och glassigare skum med lite grövre struktur.

/Fredrik

Hej! Tack för era svar. Ska sätta mig ner någon kväll med min bryggkompis och öppna en flaska som nu har fått stå och "lagras" ca 1,5 vecka. Förhoppningsvis har det bildats mer skum. Skickar info om hur det ser ut. Och jag håller med Peps "Think Globallay - Drink Loacally" Ganska bra faktisk. Nyss hemkommen från Hamburg, Besökte där ett mikro brygggeri som heter Brauhaus Joh.Alberecht, de hade en riktigt god dunkel./ Göran