All min öl smakar citrus

Hej bryggarvänner

Jag är nybörjare och har nu bryggt tre helmaltsbryggder men tycker att alla smakar väldigt mycket citrus.

Första
Pale malt 4,2 kg
Ljus karamell 0,3 kg
Mörk karamell 0,1 kg
Humlat med Nothern brewer 10 g   Saaz100 g
Saflager W-34/70  11grader

Blev en god somrig öl med mycket citrus. Passar bra utomhus när solen skiner.

Andra
Pale malt 4,5 kg
Mörk karamell 0,5 kg
Humle Cascade 17+20+20+50g
London Ale yeast WLP 013  18 grader

Tyckte den också blev god men lite mindre citrussmak.

Tredje
Pilsnermalt 5 kg
Ljus karamell 0,5 kg
Mörk karamell0,1 kg
Humle Cascade 5+15+15g North.Brewer 20g Saaz 15+15g
Saflager W-34/70   11 grader

Alla tappade på fat. Otålig som man är så provade jag den senaste igår efter bara tre dar på fat.
Hur smakade den?? Citrus. Jättemycket citrus.
Varför så mycket citrus??
Skulle man kunna torrhumla för att neutralisera citrussmaken eller blir det kanske värre då??

Hoppas att nån kan hjälpa mig.

//palle

2 Senast ändrad av megen (2011-10-05 09:54:03)

Sv: All min öl smakar citrus

Det beror ju på vad du assoierar med just citrus. I nr 2 så är det ju cascade i så det är ju inte så konstigt. Men det kanske är att ölerna är syrliga som får dig att tänka på citrus. Är de syrligare än tänkt så kan de bero på olika saker som jäsning och mäskning.

Ja den 3:e kan nog beskrivas som syrlig.Väldigt mycket. Från att ha mäskat i 30 l grytan ( kokkärlet ) de 2 första så provade jag att mäska i lakkärlet hink i hink.Isolerat. När jag efter 60 min kollade mäsken så var den väldigt torr. Svårt att få upp temperaturen också trots mera varmt vatten. Kan det vara en anledning???
Kanske smaken också förändras efter lite längre lagring.

Vad menar du med att mäsken var väldigt torr? Hur mycket vatten/kilo malt hade du?

Att mäsken känns torr låter väldigt skumt! Undrar samma sak som skribenten ovan. Vad använder du för vatten? Om ölen blir väldigt syrliga kan det kanske vara en idé att kolla hur vattnet du brygger med ser ut.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag hade 17 l 78 gradigt vatten till 5,5 kg malt. Temp hamnade på ca 68. Att den var så torr efter 60 min tror jag beror på att jag använde mitt lakkärl, hink i hink, som mäskkärl. Där ligger ju ca 5 l vatten under "falskbotten". Tänkte inte på det.
Sedan efter 60 min för att höja temperaturen slog jag på 4 l 90 gradigt vatten och fick stå så i 10 min.
Temperaturen steg bara nån grad.
Vattnet är Gbgvatten.

Palle skrev:

Jag hade 17 l 78 gradigt vatten till 5,5 kg malt. Temp hamnade på ca 68. Att den var så torr efter 60 min tror jag beror på att jag använde mitt lakkärl, hink i hink, som mäskkärl. Där ligger ju ca 5 l vatten under "falskbotten". Tänkte inte på det.
Sedan efter 60 min för att höja temperaturen slog jag på 4 l 90 gradigt vatten och fick stå så i 10 min.
Vattnet är Gbgvatten.

Kan du dra hela receptet - koktid, mängd vatten mm? Av ovan får man för sig att du haft i 21l alles zum alles vilket borde bli max 13-14l efter kok med maltabsorbation inräknat. Med 5.5kg malt borde det bli rätt starkt öl vid normal effektivitet vilket skulle kunna ge intensiv smak. Du vet säkert vad du gör, men som självpåtagen nybörjare finns det ju mycket att hålla koll på.

Jag skulle vilja säga välkommen till färskaste-ölet-i-glaset-klubben AKA bryggare och hembryggare wink
Utan att ha smakat på ditt öl så skulle jag nog gissa på att det du känner är färskt öl och att humlen ger citrustoner.

Det härliga är att du kommer att vänja dig snabbt och aldrig mer blir köpeöl lika välsmakande om du inte får fatt på väldigt färsk köpeöl.
Köpeöl kommer att smaka gammalt och trött. Ständigt blir man påmind, jag drack en purfärsk Kölsch humlad med enbart Hersbrucker och jag kunde svurit på att det var någon slags citrushumle inblandad där någonstans i bakgrunden, men icke, bara tysk "ädelhumle".

En kul fotnot är att Northern Brewer är "pappa" till Cascade, den humlesort man mest förknippar med citrus (grapefrukt)
Dom två gör sig utomordentligt bra ihop i öl. Northern Brewer beskrivs annars vanligen som mintig och svart vinbär.

Men det är som sagt bara en gissning då jag inte smakat ölet och det inte finns en standard för hur "väldigt mycket citrus" ska smaka exakt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Bo skrev:
Palle skrev:

Vattnet är Gbgvatten.

Kan du dra hela receptet - koktid, mängd vatten mm? Av ovan får man för sig att du haft i 21l alles zum alles vilket borde bli max 13-14l efter kok med maltabsorbation inräknat. Med 5.5kg malt borde det bli rätt starkt öl vid normal effektivitet vilket skulle kunna ge intensiv smak. Du vet säkert vad du gör, men som självpåtagen nybörjare finns det ju mycket att hålla koll på.

Jo det är verkligen mycket att hålla koll på. Jag har lyssnat på alla SBR-avsnitt och som nybörjare förstår jag att det finns mycket att lära.

Till min "citronöl" 
Efter mäskningen med 21 l vatten så lakade jag ut 27 l. Hur mycket lakvatten som gick åt har jag inte koll på.
Skulle bli 25 liter hade tänkt men lite överkok ( kokade 60 min )och humlepåsar som suger vätska blev det 23 l i jäshinken.

Humlade 60 min med 5g Cascade 20g NB 15g Saaz
15 min med 15 g Cascade 15g Saaz
5 min med 15g Cascade

Jäste 13 dar i 11 C och 1 dag i 18 C

Vad jag förstår av er så är det Cascade som är boven eller smakar all färsköl citrus??

F ö står den nu i fat i 5 plusgrader
När tror ni att jag vågar bjuda mina vänner på den? De har nog inte glömt min Cooperstid jag hade 15 år sedan.
Det här hade jag tänkt skulle bli bättre och det blir det nog också så småningom.

10

Gott - du klarade husförhöret smile

Skämt åt sido så var jag inne på samma grej som Thomas ovan - färsk allgrain smakar intensivt och hade du därtill gjort ett riktigt starkt öl (dvs använt "för lite" vatten) hade smaken blivit väldigt intensiv. Jag tycker att just den smaken drar åt citrus och i de fall du dessutom använt citrussorter som Cascade är jag rädd att de är något du får leva med. Som sagts ovan - det är en vanesak och något du kommer att sakna i vanliga öl inom kort.  Är du fortfarande missnöjd om 3 månader går det månne att åtgärda med lite smarta receptval.

Tack för tipsen. Precis som Thomas o Hugo berättade i Bryggradion så gjorde jag som nybörjare ett eget komponerat recept. Kanske inte så smart så här i början.
Nu vet jag i alla fall var citrussmaken kommer ifrån.
ha´re bra alla

Jag tycker inte det är något fel att komponera ett eget recept när man är nybörjare, jag tycker det både ökar förståelsen för bryggprocesen och gör det mer roligt och kreativt att brygga. Det kan kanske vara bra att ha något ganska stiltypiskt recept att inspireras av de första bryggningarna så att man inte svävar ut allt för mycket. Tycker också det är en bra idé både som nybörjare och mer erfaren att göra vissa batcher med ganska få ingredienser för att få en lite djupare känsla för vad dessa ingredienser tillför. Blir ju lätt att man läser om massa olika malter och vad de bidrar med och sen slänger man ihop en öl med 10 olika maltsorter och har ingen aning vilken maltsort som gav vilket bidrag. Men ibland tycker jag man ska göra sådana batcher med! Mest för att vi är hembryggare och då kan vi göra så! big_smile
Det viktigaste när man designar ett recept tycker jag är att man har ett syfte med varje ingrediens man väljer att använda, annars blir det lätt att man tar lite av den och den bara för att man har det hemma. Sen kan syftet variera rätt mycket, från att "jag vill testa den här matlsorten" till "jag vill ha en nötaktig karaktär" och "fan jag vill blanda hejvilt och jäsa ölen med sugna smörknivar i sekundären!".

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Enkelhet är bra. Mina favoritöl (kommersiella) är nog ganska enkla recept. Som typ Sierra Nevada Pale ale. Många ingredienser kan ibland vara som många mediciner tillsammans, man har ingen aning om hur de påverkar varandra. Men det kan ju även vara något positivt iaf i ölsammanhanget.