All min öl smakar citrus

Hej bryggarvänner

Jag är nybörjare och har nu bryggt tre helmaltsbryggder men tycker att alla smakar väldigt mycket citrus.

Första
Pale malt 4,2 kg
Ljus karamell 0,3 kg
Mörk karamell 0,1 kg
Humlat med Nothern brewer 10 g   Saaz100 g
Saflager W-34/70  11grader

Blev en god somrig öl med mycket citrus. Passar bra utomhus när solen skiner.

Andra
Pale malt 4,5 kg
Mörk karamell 0,5 kg
Humle Cascade 17+20+20+50g
London Ale yeast WLP 013  18 grader

Tyckte den också blev god men lite mindre citrussmak.

Tredje
Pilsnermalt 5 kg
Ljus karamell 0,5 kg
Mörk karamell0,1 kg
Humle Cascade 5+15+15g North.Brewer 20g Saaz 15+15g
Saflager W-34/70   11 grader

Alla tappade på fat. Otålig som man är så provade jag den senaste igår efter bara tre dar på fat.
Hur smakade den?? Citrus. Jättemycket citrus.
Varför så mycket citrus??
Skulle man kunna torrhumla för att neutralisera citrussmaken eller blir det kanske värre då??

Hoppas att nån kan hjälpa mig.

//palle

2 Senast ändrad av megen (2011-10-05 09:54:03)

Sv: All min öl smakar citrus

Det beror ju på vad du assoierar med just citrus. I nr 2 så är det ju cascade i så det är ju inte så konstigt. Men det kanske är att ölerna är syrliga som får dig att tänka på citrus. Är de syrligare än tänkt så kan de bero på olika saker som jäsning och mäskning.

Ja den 3:e kan nog beskrivas som syrlig.Väldigt mycket. Från att ha mäskat i 30 l grytan ( kokkärlet ) de 2 första så provade jag att mäska i lakkärlet hink i hink.Isolerat. När jag efter 60 min kollade mäsken så var den väldigt torr. Svårt att få upp temperaturen också trots mera varmt vatten. Kan det vara en anledning???
Kanske smaken också förändras efter lite längre lagring.

Vad menar du med att mäsken var väldigt torr? Hur mycket vatten/kilo malt hade du?