Hjälp med recept för Kornvin (Barley Wine)

Jag tänkte göra kornvin eller Barley Wine som det heter på engelska. Jag har aldrig tidigare gjort denna öl så jag är mycket tacksam för alla tips och råd som jag kan få.

Utifrån Bryggarwiki (http://www.shbf.se/wiki/index.php/Barley_wine) har jag börjat snickra på ett recept. Jag tänker göra ölet med en blandning av torkat maltextrakt och delmäskning (BIAB). Min förhoppning är att ölen ska vara drickbar till jul. Receptet ser ut som följer:

500 gram torkat, ljust maltextrakt (Coopers Light Dry Malt)
1,5 kg Pale ale malt (krossad, Viking Malt)
150 gram Crystal 100 (krossad, Viking Malt)
150 gram honung
150 gram brödsirap

Humle: East Kent Goldings och Fuggles kottar. Vilka mängder och tider rekommenderar ni? Jag vill inte ha en jättedominant smak av humlen, utan hellre en mer blygsam.

Jäst: Safale-04 torr alejäst (11,5 gram) + jästnäring.

Omfattningen på satsen är 8-9 liter.

Tacksam för all hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Michael

Sv: Hjälp med recept för Kornvin (Barley Wine)

Vet inte vad du hamnar på i OG men du får nu se till att ha en 50 IBU åtminstone som bitterhumle om du använder den jästen. Den har en förmåga att inte jäsa ut öl så bra. För att det inte skall bli för sött får du kompensera det med bitterhumle. Vad är det för procentsatser på maltmängderna? Har lite svårt att ge tips men kanske mer karamellmalt? Tänk på att en barley wine skall helst kokas i 2 timmar för att få de karamelliserande tonerna.
/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Drickbar till julen 2011 eller 2012?

Om du menar 2011 så skulle jag hålla mig till lägre OG, kanske tom lägre än 1,080. En redig bittergiva som sagt (fast 50 IBU kan vara lite högt om du håller OG lägre) och ska du dricka denna julen så kan du ju slänga i lite vid 20 minuter också.

Ett annat sätt för att få lite karamelltoner är att koka lite vört (2-3l) häftigt vid sidan om tills det blivit mindre än 1l.

Mäsktemp: 68-69 grader kanske.

Hmm, nu blev jag sugen på hur mitt engelska kornvin som gjordes i maj smakar...

4 Senast ändrad av Michael83 (2011-09-22 20:52:18)

Tack för svaren. Jag vet inte exakt var OG:et utan har som sagt utgått från erfarenhet och Bryggarwiki över vad som kan bli bra.

Jag har läst en del om BIAB bl a att somliga mäskar i ca 45 minuter vid en fast temperatur. Enligt Bryggarwiki bör man istället använda sig av flera raster för att få bästa resultat och undvika grumlighet i ölet. Utifrån Bryggarwiki har jag gjort följande mäskschema:

1. Syrarast: 35-40 grader Celcius, 20 minuter.
2. Fenolrast: 40-45 grader Celcius, 15 minuter.
3. Proteinrast: 48-52 grader Celcius, 30 minuter.
4. Försockringsrast: 62-70 grader Celcius, 20-30 minuter.
5. Förjäsbarhet: Cirka 70-72 grader, 30-45 minuter.

Därefter låter jag temperaturen gå ner något och tillsätter maltextraket, honungen och sirapen. Låter sjuda kanske 20-30 minuter tillsammans med humlen. Är det lämpligt att använda sig lika mycket av Fuggles och EKG eller bör jag ha mindre av den förstnämnda och istället låta EKG utgöra "bas"? Behövs tre standardgivor eller går det att tillsätta vardera humle en gång så att säga?

Helst skulle jag vilja smaka en flaska till den här julen, men tanken är att låta flera flaskor lagras till nästa år.

Som sagt, är tacksam för alla förslag och råd.

Mvh,

Michael

Michael83 skrev:

1. Syrarast: 35-40 grader Celcius, 20 minuter.
2. Fenolrast: 40-45 grader Celcius, 15 minuter.
3. Proteinrast: 48-52 grader Celcius, 30 minuter.
4. Försockringsrast: 62-70 grader Celcius, 20-30 minuter.
5. Förjäsbarhet: Cirka 70-72 grader, 30-45 minuter.

Du behöver verkligen inte göra allt det där. Mäska som sades ovan vid 67-68 grader i 60-90 minuter. Det känns som att den där bryggarwikin behöver en översyn.

Däremot kan en kort utmäskning vid 75 grader vara väldigt praktisk.

Think globally. Drink locally.