Kall eller varmmäska chokladmalt?
Jag har läst att en del kallmäskar chokladmalt och mörkare maltsorter. Vad är fördelen? Bör man alltid kallmäska mörka maltsorter?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kall eller varmmäska chokladmalt?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har läst att en del kallmäskar chokladmalt och mörkare maltsorter. Vad är fördelen? Bör man alltid kallmäska mörka maltsorter?
Jag har inte provat själv men det sägs ge en mjukare karaktär, alltså mindre kärv.
Det beror på vad man vill ha ut av malten. Vill man ha mjuk karaktär i t.ex. en oatmeal stout eller en schwarzbier så passar det bra. I en irländsk dry stout vill däremot ha en lite strävare, bittrare karaktär så där passar det bättre att mäska som vanligt.
en mjukare karaktär passar mig bra. Hur länge skall man kallmäska? Blir det lagom att lägga den i blöt på morgonen om man skall brygga på kvällen?
Ett alternativ kan vara att slänga den Hårdrostade malten precis vid slutet av mäskningen. Då minskar du också kärvheten.
Hej!
Ämnet har varit upp tidigare, precis som det mesta ;-))
Nämnligen här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4285
Bif länk till en välformulerad 4-sidig manual från Down Under:
http://www.jovialmonk.com.au/brewManual … grains.pdf
Personligen skulle jag börja med kall-"stöpning"
och sedan ta till den varma metoden om jag tyckte att
det inte blev tillräckligt strävt och kärvt....?
Mvh Raasken
Och jag menar förstås att du slänga i malten i mäsken, inte slänga den. Gör du det (slänger den) blir färgen och smaken inte alls som du har tänkt dig.
Tackar,
Länken från Down Under var bra.
Ikväll får det bli lite förberedelser inför morgondagens bryggning. Får planera bryggdagar när sambon jobbar kväll, hon tycker inte om den ljuvliga doften från ölbryggning....
Tackar,
Länken från Down Under var bra.Ikväll får det bli lite förberedelser inför morgondagens bryggning. Får planera bryggdagar när sambon jobbar kväll, hon tycker inte om den ljuvliga doften från ölbryggning....
Du får försöka viga in henne i hembryggningens härliga värld, annars kan det nog bli problem ![]()
Du får försöka viga in henne i hembryggningens härliga värld, annars kan det nog bli problem
.
Hon tycker om öl och den senaste brygden var uppskattad så det blir nog inga problem ![]()
Blir en kall "stöpning" för mig vid nästa porter. Har haft lite sura
Mäsk tendenser tidigare. Efter läsning i boken "brewing better beer"
Blev det bestämt. För övrigt en riktigt bra bok som rekomenderas
Kan väl flika in att jag kört kallmäskning till en porter och den blev kanon! info om den i den här tråden, http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3595&p=1
Iof skrivs det nog inget om just kallmäskningen där.
Du får försöka viga in henne i hembryggningens härliga värld, annars kan det nog bli problem
Haha ja du har väl din brud på din sida Chubb? Jag har för mig att jag såg/träffade er båda på sm i våras. ![]()
Annars är det bara att hitta nånting hon gör och börja klaga tillbaka. Vi ska ju inte vara bättre än kvoinnorna, vi måste lägga oss på samma nivå för jämnställdhetens skull. ![]()
Chubb skrev:Du får försöka viga in henne i hembryggningens härliga värld, annars kan det nog bli problem
Haha ja du har väl din brud på din sida Chubb? Jag har för mig att jag såg/träffade er båda på sm i våras.
Annars är det bara att hitta nånting hon gör och börja klaga tillbaka. Vi ska ju inte vara bättre än kvoinnorna, vi måste lägga oss på samma nivå för jämnställdhetens skull.
Haha japp det har jag Megen i allt förutom mitt tomflaskförråd
(skaffa fat kanske?
:D), yes du träffade både mig och flickvännen på SM! Tror inte jag skulle fortsatt hembryggningen utan hennes stöd. Som t.ex. vid näst senaste flasktappningen peppade hon mig att sätta igång och hjälpte mig så att det skulle bli överstökat.
Haha japp det har jag Megen i allt förutom mitt tomflaskförråd
(skaffa fat kanske?
:D), yes du träffade både mig och flickvännen på SM! Tror inte jag skulle fortsatt hembryggningen utan hennes stöd. Som t.ex. vid näst senaste flasktappningen peppade hon mig att sätta igång och hjälpte mig så att det skulle bli överstökat.
+1 för fat.
Jag tömde två far i fredags och gjorde rent dem dagen efter desinfekterade och tröck ut lufen med koldioxid. Så nu är det bara att fylla på vid nästa buteljeringstillfälle. Ingen rengöring, bara det skojsiga.
Mäskningen är ju inte enbart för att utvinna socker utan även för att få smak. Därför tror jag inte så mycket på att lägga i de mörka malt sorterna i slutet av mäskningen. Har gjort en porter där jag gjorde så och tyckte inte jag fick så mycket chokladsmak. Det jag skall testa nästa gång jag brygger en porter är att kallmäska hälften och låta den andra hälften lägga i under hela mäskningen.
/Peter
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kall eller varmmäska chokladmalt?