Apertif

Någon som prövat att göra? Det hela började med att jag fick 2 liter vodka i present, och eftersom jag inte är speciellt förtjust i att dricka drinkar och flaskan var flera års konsumtion så funderade jag och sambon på om man kunde krydda den och ha som snaps och/eller apertif.

Kryddat sprit ska stå ett tag, minst ett par månader, för att bli bra.

Det första vi gjorde var en snaps som vi hade till julmaten. Det var kumminfrön, några fänkålfrön och en bit pommeransskal som fick dra i spriten en vecka. Därefter silade vi genom ett
kaffefilter och lät det stå två månader. Jodå, den blev helt OK, en klassisk snaps.

Sedan gjorde vi i samma veva en bitter, och den blev riktigt bra! Jag köpte ett kuvert lakritsrot på Vinland i Linköping, det ser ut som små träspån. Lakritsrot, några anisfrön (5-6 st. på en liter) fick dra i 1 liter sprit en vecka, sedan silade jag. Under tiden gjorde jag en malörtstinktur, jag lade två kvistar från morsans trädgård i en liten flaska med 1 dl vodka i en vecka. När jag silat ifrån anis och lakrits så smakade jag av med malörtstinktur och sedan tog jag i ungefär 2 msk honung. Låt stå ett par månader.  Påminner lite om Rigas Balzams.