Det här är mitt "favoritrecept": Väl genomförd krossning, vila, varsam pressning (det behövs inte högt tryck), lätt svavling, en bra ädeljäst. Sedan gäller det bara att ha tålamod tills den rätta balansen infinner sig. När den gör det är det inte alls säkert att cidern smakar särskilt mycket äpple längre, men kan anas i eftersmaken. Min cider får gärna jäsa ut utan några som helst tillsatser än det som nämnts. Vill man ha en söt cider så blir det ett mixtrande som jag helst undviker.
Vill man pressa själv så är mitt tips att satsa på krossningen, då kan man klara sig med en enkel press - själva pressningen får gärna ta tid och musten rinna ut som en liten rännil bara. Då krävs inga märkvärdigheter heller.
Musten kan smaka bra i början men genomgår vid jäsningen olika stadier av smakupplevelser. Cidern smakar inte som musten. Den utjästa cidern kan vara syrlig och obalanserad och ha relativt lite äppelarom, men om Strongbow är förebilden så är man ganska rätt ute ändå - så småningom. Man kan få ha en god portion tålamod innan en balanserad smak infinner sig. Mycket tålamod, till och med.