Jäsa med Wyeast BC 1768PC
Hej! La fingrarna på ett paket av denna jästen som beskrivs som följande;
"A great yeast for malt predominate ales. Produces light fruit and ethanol aromas along with soft, nutty flavors. Exhibits a mild malt profile with a neutral finish. Bright beers are easily achieved without any filtration. It is similar to our 1968 London ESB Ale but slightly less flocculent."
Någon som använt den? Behöver man vara lika uppmärksam som med BC1968 och skaka jäshinken ibland eller är den såpass mindre flockulerande att man gör som många andra jästsorter, att man syresätter och låter jästen ha sin gång?
Vilken temperatur är lämplig ( Jästens intervall är enligt beskrivningen 18-22 grader)? Jamil råder19 grader C för BC 1968, och jag tänkte köra på det, någon som jäst vid annan temperatur(med ex.vis 1968 då säkert fler använt den) och fått bra jästkaraktär?
Jag har också en fråga angående humleschemat. Jag tänkte enbart använda bitter- och aromhumle, alltså strunta i mellangiva, detta för att betona malten mer. Har aldrig gjort detta och tänkte bara höra med ni som gjort det så att ölen inte blir tråkig. Maltsammansättningen är enkel, endast 94% MO pale ale malt och 6% TF karamellmalt.
Siktar på att göra en ESB, med OG i det lägre spannet.
Cheers!