1 Senast ändrad av Michael83 (2011-08-20 17:56:42)

Ett förslag till recept på mölska

Hej,

har idag funderat över ett recept på en mölska. Vad tror ni om följande recept avsett för ca 20 liter dryck?

1,5 kg ljust maltextrakt
2,8 kg honung
0,4 liter äppleextrakt (motsvarar ca 2,6 kg frukt)

Jag vill ha en dryck som påminner mer om öl än vin så jag överväger att använda en alejäst. Är tacksam för synpunkter och förslag.

Med vänliga hälsningar,

Michael

Sv: Ett förslag till recept på mölska

Haha, inte den hetaste tråden på forumet smile

Har ändrat receptet med att istället för 0,4 liter äppleextrakt så tänker jag ha i 1 liter. Tror det blir bättre så.

Har valt jäst: Safale S-04 (11,5 gram). Tror ni att det är för mycket att ta i två påsar (23 gram)?

Mvh,

Michael

Sv: Ett förslag till recept på mölska

Det slutliga receptet blev 1 kg ljust malt extrakt, 2.8 kg lokalproducerad honung, samt 1 liter äppleextrakt. Jästen som användes blev som sagt Safale S-04 (11,5 gram). Omfattningen var 20 liter.

Mölskan bryggdes den 27/8 och jäste intensivt de första två till tre dagarna för att sedam jäsa svagare. Jäsningen skedde i ett förrådsrum med en temperatur omkring 21 grader celcius. Igår, den 6/9, mätte jag FG på satsen som blev 1.012. OG var 1.080. Ungefär 9% alkohol volym således.

Processen som skedde var att vatten kokades upp och vid cirka 60 grader celcius tillsattes maltextraktet som rördes ned under ca 15 minuter. Därefter lät jag vörten svalna till lite under 40 grader celcius för att därefter röra ned honungen under ca 20 minuters tid. Sedan kylde jag vörten och honungsmusten till ungefär 20 grader celcius och förde över till jäskärl (BetterBottle). Slutligen tillsattes jäst och jästnäring för mjöd.

Mölskan har en tydlig alkoholsmak som påminner om starkvin, vilket jag inte hade räknat med riktigt. Drycken är grumlig och ljusbrun till färgen. Grumligheten antar jag har att göra med att den är färsk, men också att jag inte kokade vörten särskilt länge. Det finns lite kolsyra kvar i drycken, men inget påtagligt. Jag finner drycken vara lättdrucken med en tydlig bitterhet från vad jag antar är jästen, något som förhoppningsvis kommer att avta något då denna döljer mycket av smaken och sötman från honungen. Dock hade jag hoppats att den skulle vara något svagare, kanske runt 6% alkohol volym särskilt då jag använde en alejäst. Smaken från äppleextraktet är borta och kan kanske endast kännas genom en liten syrlighet i drycken.

Tacksam för respons.

Mvh,

Michael