WLP 715 Champagne yeast

Hej!

Ny tråd och nu kommer något mera gammalt.
Hade en fådd ampull liggande av: WLP 715 Champagne yeast.
I samband med vinbryggning på årets trädgårdsskörd tog jag ut ca 3dl must
från min std VPK-blandning (Vinbär Plommon Krusbär) och hällde i en pet-flaska
tillsammans med jästampullens utgångna innehåll...
nu ett dygn senare har jag rejäl jäsning, no big deal kan man tycka om inte bäst före
hade gått ut 2006-05-01!!!
Den rackaren har sas varit avliden i fem år men sprattlar till och drar igång på ett dygn.

Någon som varit med om liknande återuppståndelse?
Dessutom så vet jag inte just nu vad jag vill brygga med jästen, några goda ideér?

Återvinnaren Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: WLP 715 Champagne yeast

Jo, jag har också sparkat liv i en och annan riktigt gammal smackpack, med huvudsakligen god framgång. Fegis som jag är brukar jag köra den några generationer på magnetomröraren innan jag pitchar den i någonting riktigt.

Men gör lite champagne, för sjutton! 100% röda vinbär tror jag hade blivit en alldeles utmärkt champagne, eventuellt förstärkt med lite socker och lagrad något år eller fem. Bryggde en päron-fläderchampagne för två år sedan, och den smakar fortfarande primärjäsning, men den börjar bli bättre...

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av fresta (2011-08-14 19:42:20)

Blir det inte extremt syrligt med röda vinbär? Jag gjorde en spontanjäst öl på basen av en berliner weisse för ett par år sedan med både röda och svarta vinbär. Svarta vinbär blev strålande med kraftig arom och lagom syra. Röda vinbär blev alldeles för surt med väldigt svag smak.

Om du har tillgång till honung kan du göra en torr mousserande mjöd.

Eller om du har gott om äpplen kanske en "ice cider" kan vara en idé, jag läste just en intressant artikel om det i senaste Brew Your Own. Det lär vara som ett sött dessertvin. Det görs tydligen på frysdestillerad äppelmust, dvs. musten koncentreras innan jäsningen istället för efteråt. I artikeln föreslår de rieslingjäst eller champagnejäst. Det kan nog vara knepigt att stoppa jäsningen men det är kanske en kul utmaning?

Hej!

Tack för input, så här långt kommen i upp-odlingen av Wlp 715.

På snabbköpet hade de inte min vanliga starkvinjäst så jag tog en påse "Turbo 6kg" till VPK 2011.
Trots att jag tog endast 2kg socker plus 25lit fruktmust 1,012 så har jag krausen på mer än en decimeter!
locket lyfts hela tiden, hur ska detta sluta?

Betr vinbären så tror jag också mest på de svarta, och av samma skäl/erfarenhet som Fresta.

Rönnbärsmalen och jag har samma intresse för mina äpplen men den är mera på hugget så den verkar vinna i år med!
Förra året fick jag dock en batch till slut, den smaksattes och tvångs-carbonerades under kapsylen ÄPYS-2010.
5 veckor sedan delades ett antal småflaskor ut på jobbet (naturligtvis endast till förtjänta damer)
så i morgon måndag kommer min "dom" när semestern är slut.

En "ice cider" kan mycket väl vara en idé som får en djupröd färgton från de Sv vinbären, nu i frysen ;-))

Personligen tycker jag avslutningsvis att jobbet inkräktar alltför mycket på brygghobbyn!!!

Pasteur Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken skrev:

Personligen tycker jag avslutningsvis att jobbet inkräktar alltför mycket på brygghobbyn!

Kunde inte hålla med mer. Funderar på om jag inte kunde anställa någon som kunde sköta mitt jobb medan jag blev företagets in-house bryggare. Har ingen lust (ännu) att starta bryggeri och allt det där, men att experimentera hejvilt i 25-litersformat skulle jag gärna göra på heltid.

När det gäller vinmakeri så skall du absolut inte lyssna på mig, för jag vet inte vad jag pratar om; har ingen erfarenhet att tala om i ämnet. Päron-fläderchampagnen är min första (om man bortser från några försök att göra calvados under studenttiden, men ju mindre som sägs om den saken desto bättre.)

Think globally. Drink locally.