Jäsa flädersaft till cider

Har gjort för mycket flädersaft och funderar på att jäsa en del till cider. Har öljäst (US05) hemma och undrar hur det skulle bli.

Antar att det finns massa vildjäst i saften så pastörisering av saften kanske kan vara något? I och för sig slog man nyss kokande vatten över flädern och citronerna men jag undrar om det tagit död på allt.

Eftersom det enbart är vanligt socker i kommer den väl att bli väldigt torr (för torr?)?

Är det någon som prövat detta och vet om flädersmaken finns kvar efter jäsning?

Hur primar man den bäst?

//Johan

Sv: Jäsa flädersaft till cider

Hej
socker vatten och jäst (Bult?) med lite fläder smak.
Eller hade du tänkt använda äpplen också eftersom du kallar det cider?

Kokande vatten över lite frukt borde väl kunna bli tillräckligt varmt för att döda av det mesta.
När jag tillsätter fläder till mina öl så gör jag det när jag kylt till ca 80 grader.
Då blir det fin smak kvar efter jäsningen.

Smaken lyfts fram bra av sötma.
Din bult jäser troligen bort allt sötma eftersom den bara består av socker.
Kanske borde du tillsätta jäs stopp när du nått lämplig sötma.
Eller eftersöta när du  dödat jästen.

/Kjell

3 Senast ändrad av imsogreen (2011-07-07 11:46:11)

Tja! Själv har jag gjort cider på vildplommon, vinbär, rabarber och flera olika fruktsorter. Allting jäser ut mycket torrt. I flera fall har jag använt öljäst med gott resultat, mer pålitligt än den vinjäst jag använt faktiskt. Om du vill söta upp en cider men ändå flaskjäsa drycken så kan du använda laktos som sötningsmedel. Själv föredrar jag halvtorr cider och helst en fruktöl som mäskats högt i minst 70 C för att få ut dextriner för att kompensera fruktsyrorna.

Mitt tips är att du använder citron eller päron som en sorts bas i din cider. Iaf en del frukt för att få fram lite rundare och subtilare aromer. Man bör se fläder lite mer som en krydda annars finns det riskt för att det smakar jästigt och platt när frukt utesluts.
Men att testa sig fram är alltid en bra väg enligt mig. Du lär se och känna vad som passar.

Oskar

http://www.backfire.se/index.php/bryggs … elder-gold

Använder äpple som bas.

Tack för svaren. Någon fruktjuice som bas alltså. Får se hur hur jag gör.