Systembolagets förklaring av tjeckisk pilsner.

Saxat från bolagets info om öl:

"En tjeckisk pilsner är oftast bärnstensfärgad, relativt fyllig, har ett tydligt inslag av aromahumle (Saaz-humle) och en balanserad beska. Visserligen är den bryggd på pilsnermalt, men den stora mängden humle ger tjeckisk pilsner en lite mörkare och djupare färg."

Jag vet inte jag. Jag har rätt nyligen gjort en pilsner med bara saaz och rätt rejäla humlegivor men den där djupa färgen lyser ändå med sin frånvaro.

Någon som finner fog för det dät påståendet?

Mvh
Love

Sv: Systembolagets förklaring av tjeckisk pilsner.

Maltens rostningsgrad och kokets längd är det enda jag hört påverkar färgen.

http://bistron.tumblr.com/

Har haft en ganska djup färg pga mycket humle och högt og vid ett par tillfällen. Speciellt vid ett lite lägrre utbyte.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Men jag har lite svårt att förstå hur humlen skulle bidra med bärnstensfärg.

Tjeckernas bärnstensfärg kommer från Maillards-reaktion. Det vill säga melanoider. Vid temperaturer över 90 grader C binds aminosyror till socker som bildar en rödbrun aromatiskförening = melanoider (Kunze 2010).

Dessa bildas närmast värmekällan och vissa tjeckiska bryggerier har kedjor i botten på bryggverket som "river upp" melanoiderna från botten av vörtkokaren och ger således ett gyllene öl. 

Systembolagets påstående är således fel.

Ja, jag har då aldrig hört talas om att humlen ger en bärnstensfärg. Tänk vad svårt det skulle vara att göra ljus humlestark IPA tex. Däremot är det ju vanligt att tjeckerna kokar sin vört ganska länge och att karameliseringsreaktioner sker. Jag blev så förvånad att den enda affären i Sverige som får sälja starkare öl far med sådana påståenden. Undrar var det kommer från. Och undrar vem som författar texterna i systemets kunskapsbank...

En tjeckisk pilsner skall traditionsenligt vara dekoktionsmäskad vilket ger många möjligheter till Maillardreaktioner. Det skulle dock förvåna om några av de tjeckiska pilsner som finns i Systembolagets prislista är dekoktionsmäskade eftersom det är en dyr process. En troligare förklaring till bärnstensfärgen är väl inblandning av mörkare maltsorter eller andra färggivande tillsatser.

/PeO

Är inte urquellen dekoktionsmäskad?

Jag gjorde en tjeckisk pilsner i söndags som jag håller tummarna för den utsattes för en trippel dekoktion.

Peo, jag har en suröl som har stått och gottat sig i ett år nu som jag tänkte efterskänka en flaska åt dig vid nästa tillfälle för att få ett smakutlåtande. Sommarölsträffen?

Visst påverkar humle färgen. Hur mycket säger sig självt.
Vörtfärg och mängd humle osv...

Kok humle-te och jämför med rent vatten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jo, men jag har svårt att tro att det skulle påverka färgen i en tjeckisk pilsner särskilt mycket. Jag röstar på en kombination av dekoktionsmäskning och en något mörkare basmalt. Systembolagets texter kan man inte lita på...

wink

www.bryggradio.com

Melanoidinmalt/aromatic malt är ju ett vanligt sätt att få maillardsmakerna utan att behöva köra dekoktioner. Färgen är dock ganska hög, så man får en sådan där systembolagigt bärnstensfärgad tjeck om man använder den i relevant mängd.

Jag gillar att dekoktionsmäska, och kör alltid en dekoktion till utmäskning, men jag är ändå stormförtjust i melanoidinmalt och använder den i nästan varenda lageröl jag brygger.

Think globally. Drink locally.

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-06-15 21:55:57)

amen

(på melanoidinmalten, jag dekoktar väldigt sällan)

www.bryggradio.com

Bärnsten kan  ha en mängd olika färger , från vit till svart , precis som ölet !!
http://www.tannimar.se/om-barnsten

Gammal tråd, men färgen kommer inte från en "något mörkare basmalt". Däremot kan dekoktion bidra enl förslagen ovan. Den är vanligare än man tror och förekommer även på vissa större bryggerier. Att tjeckiska öl förr hade lite djupare färg kan nog också bero på oxidation och hänger samman med den sensoriska äppel-smörkaraktären som var så typisk. I våra dagar vet jag att åtminstone ett stort bryggeri färgar sitt öl med sockerkulör eftersom "kunden vill ha öl som inte är för blekt".