Först en brasklapp: jag har egentligen aldrig bryggt några humlefokuserade öl, om man bortser möjligen från engelska bitter.
Icke desto mindre använder jag såklart humle. Jag förvarar både öppnade och oöppnade påsar i frysen (har frysbox i källaren så jag har gott om plats), öppnade påsar förseglade med sådan där plastklämma. Ett bra tips är att klippa upp påsen i botten, så inte klämman döljer etiketten, annars är det lite bökigt att hitta rätt påse.
Min upplevelse är att humlen tappar fräschör ganska snabbt, vill man ha sådana där bländande glittrande humlearomer och -smaker bör man nog använda en öppnad frysförvarad påse inom ett par månader. Efter det är det min uppfattning att man kan använda dem som bitterhumle ganska lång tid, kanske så länge som två år, beroende på vad det är man brygger. Man bör kompensera för humlens ålder genom att vikta ner beskan. Hur mycket man viktar ner får gärna någon annan svara på, jag kör på 30% per år, men jag minns inte varifrån jag fått den siffran.
Think globally. Drink locally.