Vad göra med resterna?

Eftersom jag inte har någon malt-kross, så får jag väl köpa krosad malt.
Det enda jag hittar är 25-kilos säck, och det betyder att jag får sådär 19-20 kilo över.
Vad gör jag med det?
Hur länge kan jag spara det och hur skall jag förvara det?

Samma fundering kring humle.
Kan man spara det som blivit över i frysen, och i så fall hur länge?

//Snål-bryggarn

Sv: Vad göra med resterna?

Du borde kunna spara malten i ett år okrossat.

Humlen kan du spara i frysen i en påsa (syrafritt) i flera år

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Det går bra att lagra det i en garderob eller liknande.
Kvalitén sjunker sakta men det är ingen panik.
Minst ett halvår utan några som helst problem med vanlig basmalt.
Mörka maltsorter har kortare livslängd, men du köper sällan/aldrig en hel säck sådant.

OK, då är det bara att handla på.
(Jag skall inte ge mig förrän jag bryggt en god öl, och vem vet hur länge det kan ta, så det går nog åt.)
Jag har sneglat på Kenneths recept på "Traquair House Ale" som jag är förtjust i, och funderar då på dessa två:
Pale ale                 (Weyermann)       krossad, 25 kg - 295 kr.
Maris Otter Pale ale (Thomas Fawcett) krossad, 25 kg - 389 kr.
Vad är skillnad i utbyte/kvalitet/smak på dessa två?
(Det brukat ju vara så att man får vad man betalar - Dyrast är bäst)
Någon som har en uppfattning?

//Mats

5 Senast ändrad av Kenneth (2005-12-15 14:34:05)

Tysk malt till skotsk ale?
Det säger sig självt smile

Jag tror dock att skottarna använder Golden Promise.
Artnr på humlegården: 5100
Golden Promise pale ale malt (Thomas Fawcett, England), hel, 25 kg   pris 409:-

Naturligtvis avgör du själv vilken malt du vill använda. Din ekonomiska situation styr förstås också vilket du vill använda.

Vilket som är bäst?
Tja, säg det.

6 Senast ändrad av Skål (2005-12-15 16:20:27)

Du kan spara malt väldigt länge.

Jag gjorde för skojs skull på malt som legat krossat ca 2,5 år.

Den såg bra ut så man kune ju alltid testa tyckte jag.

Jag frågade flera om någon kunde känna något specielt med ölen. Ingen kunde märka något. En var öldomare så åtminståne han skulle känna igen felsmaker. Även humlen var gammal men jag slängde i lite extra för att kompensera för ålderen.

Så nu mera är jag inte specielt rädd att malt skall ligga för länge, bara det förvaras tort.

Det enda jag märket att det vart hemskt mycket skit i tunnan efter koket.

Det är rått- och musår i år. De gillar malt jättemycket. Och ingenting är heligt för dem - de hittade naturligtvis min dyrbara säck Special B-malt direkt. Tittade knappt åt den billiga pilsnermalten.

Så det är inte bara åldern som tär på malten...

Think globally. Drink locally.

Har upplevt något liknande .

Fick en gång in mal i garderoben. Dom hadde mumsat på mina byxor för över 2000:- och min frus kol för liknande pris. det fanns massa byxor och liknande för 100 - 200:- men dom hade dom inte rört.

Dom tittar på prislappen innan dom sätter i gång!

Hade dom bara ätit av malten hade det ju inte varit så faligt för det skall ju kokas. Men det har ju en tendens att gå rätt igenom så det sätter nog en pikant smak på malten som nog får räknas som inte önskvärd.

Men å andra sidan dricker man ju komersiell öl och äter maten från speceriaffären och där har man ju inge tveksamheter. Där kan jag lova att mer oaptitliga och hälsovådliga saker slinker med.

Jag har all min malt packad i individuella plastpåsar så att det inte sprids ev saker mellan maltpåsarna, samt så har jag byggt en frigolitlåda  klädd i galon som jag har påsarna i. Brukar försöka vara så noga jag kan att inte "drälla" utan att påsarna helst är rena och snygga och inte massa hål i. Samma ordning försöker jag hålla i köket. Vanliga mjölpåsar som i papper som står och läcker i skåp gillar jag inte heller så jag brukar lägga det i täta plastpåsar. Hittils har det gått fint.

Däremot hade vi problem på jobbet med råttor som käkade nätverkskabel. Råttor är kloka djur minsann :-)

/Fredrik