Sv: Weissbiertråden

Gjorde min första veteöl igår!

Vete och kornmalt från viking. Körde fenolrast och en kort proteinrast. Lakningen gick utmärkt, (hink i hink).
OG hamnade på 1.055, använde en torrjäst, mauribrew weiss. Svalaste platsen så här på sommaren jag har är 20 grader så så fick det bli. Jäsningen kom igång snabbt och allt flöt på fint hela vägen så vad kan gå fel nudå?

Jo idag när jag tittade till den så har det givetvis jäst över sad tyckte ändå det var skapligt utrymme kvar men sicket skum. Försöker kyla lite nu och hoppas det går bra ändå.

Extatiskt Rasande skrev:

Tack för bra svar.

Det blir 50/50 vete/pilsner, weihenstephan och typ 14 ibu hallertau, singelinfusion. Pitchar i 13 grader och jäser i 17 smile Beprövat, enligt Jamil och andra i den här tråden. Hoppas på en smarrig öl att njuta av i försommarvärmen.

Den här ölen blev kanonbra och färdig lagom till midsommar!

Vetikatten kan du inte sätta i en "blow off tube"? Det burkar lätta trycket lite.

Phu, hittade en lite grövre slang som jag satte i istället för vattenlåset, sen ner i en burk vatten med bra ventilering. Det verkar räcka iaf, minsta tryck i slangen så var skum på väg upp. Tempen ligger nu på 19 grader.

Nu kan man återgå till sillinläggning dårå smile

Min första batch hefeweizen blev väldigt bananaktigt vilket jag gillade skarpt. Denna gång ökade jag storleken på förkulturen från 1,5 till 2 liter. En liten ändring kan tyckas men skillnaden blev stor. Banankaraktären är ytterst liten och överlag är det en betydligt renare jäsning trots samma jästemperatur och pitchtemperatur (21 grader). Det blev riktigt gott ändå men nästa gång ska jag försöka få till banansmaken igen.

Har dessutom suttit och jämfört med 5-6 ölsorter systemet tillhandahåller och snacket om 3,5-4 vol kolsyra är struntprat. Den ligger snäppet under 3% i kommersiella veteöl. En för hög kolsyrehalt ger ett ostabilt skum med alldeles för stora bubblor. En annan reflektion är att alla köpvete har en antydan till unken smak som delvis döljs bakom kryddnejlika- och maltaromen. Tack och lov så har vi hembryggare möjligheten att avnjuta veteöl så som den ska avnjutas, dvs. färsk.

2,5-3 är det värde jag har sett och rättat mig efter (beersmith, jamil). Tycker också att det verkar rimligt.

Hej

Llauma skrev:

Har dessutom suttit och jämfört med 5-6 ölsorter systemet tillhandahåller och snacket om 3,5-4 vol kolsyra är struntprat. Den ligger snäppet under 3% i kommersiella veteöl.

Spännande! hur vet du det? oops det lät anklagande, sorry absolut inte menande, bara undrar, jag brygger ofta veteöl samt har kört med vissa calcs som säger si och så mycket prime för att nå 3,5-4 covol, men vad ligger exempel en erdinger på i covol?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej
Spännande! hur vet du det? oops det lät anklagande, sorry absolut inte menande, bara undrar, jag brygger ofta veteöl samt har kört med vissa calcs som säger si och så mycket prime för att nå 3,5-4 covol, men vad ligger exempel en erdinger på i covol?

Bo

Jag har märkt att vissa källor säger 3,5-4 medans bl a BeerSmith säger 2,5-3%.
Jag testat en mängd olika veteöl och testat olika mängd socker. Min bedömning är att kolsyrehalten i de flesta kommersiella veteöl ligger väldigt nära de öl jag gjort med 2,9% covol. Tyvärr hade jag ingen Erdinger hemma men jag testade Franziskaner, Paulaner, Störtebeker, Weihenstephan och Schöfferhofer. Alla de låg någorlunda lika med min 2,9% medans min 3,7% framstod som betydligt mer kolsyrad.

Hej

Var i dag på en spontan "gårdsfest" där jag bor. Folket där är "Falcon, mariestad älskare, jag hade 3 st weissbier i kylen, tänkt att smaka av senare i kväll. Men nu änkte jag skall dom få smaka av en god öl, tog med mig dom 3 kalla ölen. Resultatet blev att jag fick knalla upp ett flertal gånger efter mer öl.
Det kändes helt ok, ok nu var ju folk lite berusade redan av Falcon samt mariesatad, men att dom ville att jag skulle hämta mera av mina weisbier var ju en hit.

En liten fråga/undring: Min weisbier var på 78 % vete samt 252 % korn. Mäskningen var 40 c i 10 min, 50 c i 15 min, 64 c i 45 min, 69 c i 40 min, sedan all mäsk till 78 c i 15 min.

Lakningen var flödes, 2*1,5 liter sedn var lakvörten klar.  Mäsken var utblandad med ca 100 g klippt samt steriiserad halm för att luckra upp maltbädden, Amerikanerna använder ju gärna risskal. Halm funger lika bra samt är i princip gratis.

Slutresultatet blev en mycket god veteöl med det jag tycker lite skumma resultatet, att ölet blir kristallklart i rumstempsamt även efter 3 dygn i kylskåp bara köldgrumlar lite lätt.

Receptet är ju trots allt 78 % vete!

Jag skall vid min nästa ale göra samma mäskschema ock kolla hur det blir,

Kan det va så enkelt/svårt att få ett öl utan köldgrumling så är det helt enkelt, stegmäskning som gäller från 35 c- 78 c i olika raster

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

vetikatten skrev:

Gjorde min första veteöl igår!

Vete och kornmalt från viking. Körde fenolrast och en kort proteinrast. Lakningen gick utmärkt, (hink i hink).
OG hamnade på 1.055, använde en torrjäst, mauribrew weiss. Svalaste platsen så här på sommaren jag har är 20 grader så så fick det bli. Jäsningen kom igång snabbt och allt flöt på fint hela vägen så vad kan gå fel nudå?

Jo idag när jag tittade till den så har det givetvis jäst över sad tyckte ändå det var skapligt utrymme kvar men sicket skum. Försöker kyla lite nu och hoppas det går bra ändå.

Nuså, stått ca två veckor på flaska. Flaskade när jäsningen hade stannat av trots lite väl högt fg, 1016-1017.
Kändes inte som den skulle orka jäsa ner mycket mer ändå. Kan det ha göra med att den jäste över? Körde på ca 1 gram torrjäst per liter vört.

Fint skum, doftar av kryddnejlika. Smak mycket kryddnejlika, inga skumbananer alls. Kan ana en ton av lime (humle cascade) lätt beska ca 11 ibu. Fyllig på gränsen till söt. Temperatur på test nu ca 20 grader, snart en från kylskåpet med smile

Vad kör ni andra med för humle och vad för givor?

Hej!

Kan man få en hjälpande hand här tros, brygger vanligtvis mest APA/IPA och nu vill jag prova en Weissbier.

Hur mycket jäst skall jag ha.......

Har sett i denna tråden 1.5 liter förkultur på 25 liter vört och OG 1.054, kör jag in dessa värden i mrmalty så får jag 3,3 liter förkultur (simple starter).

Tänkte gå ner till 20 liter i hink och OG 1.050-52 (strax över 5%)

Är mrmalty helt off när det gäller Heffe?

Tror någon att det ev räcker med En påse färsk W3068 utan förkultur.?

Tacksam för svar!

Polite skrev:

Hej!

Kan man få en hjälpande hand här tros, brygger vanligtvis mest APA/IPA och nu vill jag prova en Weissbier.

Hur mycket jäst skall jag ha.......

Har sett i denna tråden 1.5 liter förkultur på 25 liter vört och OG 1.054, kör jag in dessa värden i mrmalty så får jag 3,3 liter förkultur (simple starter).

Tänkte gå ner till 20 liter i hink och OG 1.050-52 (strax över 5%)

Är mrmalty helt off när det gäller Heffe?

Tror någon att det ev räcker med En påse färsk W3068 utan förkultur.?

Tacksam för svar!

1 liter räcker om jästen inte är allt för gammal. Använder mig av denna kalkylatorn : http://www.brewersfriend.com/yeast-pitc … alculator/

Hej!

Tänkte brygga min första hefeweisse och har två frågor:

1. Någon som testat Bavarian Wheat (Mangrove Jack's M20)? Hur är det med jästemperatur?

2. Hurdant mäskschema bör jag köra, kommer använda ca 40% pilsner och 60% vete? Tänker på nejlikesmak främst.

Jon

Mangrove Jacks veteöljäst ger underbar doft av päron men smakar övermogen banan. Kan inte rekommendera denna.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Ok, hmm vad jäste du i för temperatur? Kanske övermogen banan på grund av hög jästemperatur?