Hej
Var i dag på en spontan "gårdsfest" där jag bor. Folket där är "Falcon, mariestad älskare, jag hade 3 st weissbier i kylen, tänkt att smaka av senare i kväll. Men nu änkte jag skall dom få smaka av en god öl, tog med mig dom 3 kalla ölen. Resultatet blev att jag fick knalla upp ett flertal gånger efter mer öl.
Det kändes helt ok, ok nu var ju folk lite berusade redan av Falcon samt mariesatad, men att dom ville att jag skulle hämta mera av mina weisbier var ju en hit.
En liten fråga/undring: Min weisbier var på 78 % vete samt 252 % korn. Mäskningen var 40 c i 10 min, 50 c i 15 min, 64 c i 45 min, 69 c i 40 min, sedan all mäsk till 78 c i 15 min.
Lakningen var flödes, 2*1,5 liter sedn var lakvörten klar. Mäsken var utblandad med ca 100 g klippt samt steriiserad halm för att luckra upp maltbädden, Amerikanerna använder ju gärna risskal. Halm funger lika bra samt är i princip gratis.
Slutresultatet blev en mycket god veteöl med det jag tycker lite skumma resultatet, att ölet blir kristallklart i rumstempsamt även efter 3 dygn i kylskåp bara köldgrumlar lite lätt.
Receptet är ju trots allt 78 % vete!
Jag skall vid min nästa ale göra samma mäskschema ock kolla hur det blir,
Kan det va så enkelt/svårt att få ett öl utan köldgrumling så är det helt enkelt, stegmäskning som gäller från 35 c- 78 c i olika raster
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20