Sv: Weissbiertråden

fresta skrev:

Braukaiser skriver i länken ovan att 30-gradersregeln är felciterad i litteraturen. Den ska egentligen syfta på skillnaden mellan starttemperaturen i vörten när man tillsätter jästen och rumstemperaturen. Det låter vettigare tycker jag, har man högre rumstemperatur får man kompensera med att starta vid lägre temperatur.

Det var så jag förstod det också, men jag är inte säker på att jag riktigt ser skillnaden. Fattar jag Kaiserns utspel rätt så är det samma princip, men med tillägget att primärjäsningen aldrig får överstiga 18°C. Så om någon trodde att man kan pitcha vid 1°C och sedan jäsa vid 29°C  så tänk om. Pitcha vid 13°C och låt stiga till 17°C så blir det rätt. Inte för att jag gjorde så denna gången, men nästa gång må ni tro.

Det är kul med en ölstil där jästen verkligen får spela förstafiolen hela vägen. Man kan antagligen göra en helt juste weissbier på 100% pilsnermalt om man bara jäser den noggrant med rätt jäststam.

Think globally. Drink locally.

27 Senast ändrad av bryggfånen (2011-05-26 09:47:06)

peps skrev:

Man kan antagligen göra en helt juste weissbier på 100% pilsnermalt om man bara jäser den noggrant med rätt jäststam.

Faktum är att min bästa "weiss" hittils är gjord just så. Den jäste med Danstar Munich,
pitchad i 18 grader jäst i varierande 16-19 grader. Efter två veckor på flaska var den
fortfarande ganska tråkig. Efter 1 månad på flaska började den ta sig, tydliga banan
toner och lite lite syrlighet, ganska hygglig men jag vill mer.

Skål
/Bf

Jag tänkte göra min första weissbier inom ett par veckor. Jag kunde inte motstå rean här på humlegården så jag tog med en flaska WLP630 (Berliner Weisse) i senaste beställningen. Blev sugen på att exprimentera lite. Tänkte mig 50% pilsnermalt som jag delmäskar och sedan 50% torkat vetemaltextrakt. Pearle till ca. 10-15 IBU.

Istället för att man tillsätter hallonsaft vid servering som tydligen är brukligt med Berliner Weisse så tänkte jag köra i lite hallon i sekundären. Bra/ dåligt?

Frågan är vilken jästemp som skulle passa ölen bäst? Står 20-22 grader på jästflaskan men känns som man kanske skulle jäsa lite svalare för att minska ner ev. skumbananer lite?

29 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-05-26 19:39:40)

weissbier har inget med berliner weisse att göra, WLP630 innehåller lactobacillus, ölet blir i sinom tid mkt surt, vore jag du skulle jag inte blanda ev saft i hela batchen, berliner weisse är ju riktigt gott som det är och om du ska skvätta i lite slisk så vill du väl kunna variera smakerna? dessutom ska du hålla IBU nere annars trivs inte lactokritterna..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

weissbier har inget med berliner weisse att göra, WLP630 innehåller lactobacillus, ölet blir i sinom tid mkt surt, vore jag du skulle jag inte blanda ev saft i hela batchen, berliner weisse är ju riktigt gott som det är och om du ska skvätta i lite slisk så vill du väl kunna variera smakerna? dessutom ska du hålla IBU nere annars trivs inte lactokritterna..

Ok, då skall jag minska/utelämna humlen. Köper vad du säger om att inte blanda. Kan ju som du säger även vara trevligt att prova den som den är. Frågan är hur mycket lactobacillus som är med i flaskan och hur surt det blir. Ledsen om det blev off topic.

Min första Weissbier bryggdes igår med jäst från Hoegaarden och nu väntar jag med spänning på resultatet.
Har läst de trådar jag sett om weissbier här på forumet och jag har nog bara läst om tappning och efterjäsning på flaska. Är det någon som gjort efterjäsningen/kolsyresättningen på fat och sedan tappat upp på flaska? Man kanske kan vända fatet upp och ner en gång innan tappning om man vill få med mer av jästen och grumligheten till flaskorna.
Jag brukar kolsyresätta mina öl(lager) på fat och sedan tappa på flaska om jag skall ha med mig. Känner en viss osäkerhet med efterjäsning på flaska, blir det rätt mängd socker? Tappar jag i rätt tid så jästen jobbar vidare så det blir rätt mängd kolsyra?

Har ett gammalt minne från ungdomens dagar då jag och en kompis skulle prova att göra öl på en ölsats. Mycket socker för att få det starkt och sedan socker i flaskorna som vi troligtvis tappade upp för tidigt. När det vara dags att provsmaka ölen så var det så mycket kolsyra så hälften av ölen skummade ur flaskan och kvar blev lite grumlig öl(om man kan kalla det öl).

//Johan

Så till den här bryggningens avslutande del. Bryggde ölen i tisdags, pitchade jästen på onsdag morgon och den bubblade på i livlig takt i källaren vid 17°C. Dock inte så livlig att det någonsin fanns någon risk för överskumning, skumtäcket var nog en halv decimeter som mest.

På lördag morgon hade jäsningen avstannat helt. Jäsröret stod helt i våg. Färdigjäst, tänkte jag och lämnade den att konditionera några dagar till. Inte en rörelse i jäsröret sedan dess. Idag kilade jag ner i källaren med min lilla vintjuv för att mäta SG och ta ett smakprov. SG var 1,013 = FG.

Men det som överraskade mig mest var smaken. Ölen är färdig. Och då menar jag inte färdigjäst, utan drickfärdig! Inte en tillstymmelse till äpplighet eller andra "gröna" smaker, bara ljuvligt återhållna banan- och nejlikesmaker ackompanjerade av gräddigt goda maltsmaker. Bara att kegga upp och dricka! Sicken jäst.

Wow på bara en vecka, gratulerar, nu blir jag avis :-)

Skål
/Bf

34 Senast ändrad av bryggfånen (2011-07-21 14:21:56)

Jag var tvungen att revanchera mig efter påsfiaskot så ja satte en ny sats i helgen.
Denna gång med en beprövad metod, flödeslakning. Det gick förvånansvärt bra,
laksilen satte igen lite grann så jag hade inte kunnat få fullt flöde, men med den
begränsade maltmängden behövdes inte det.
Vad jag märkte var att vete malten var mer kompakt sjönk ihop mer i mäskbädden,
absorberade mer vätska och gav sämre utbyte generellt. normalt får jag 255 öschliter/kg
av korn malt, av vete malten låg jag på c:a 230

Det här är min Dunkel bitter Weiss:
22L

Del 1:
1kg pale ale malt
1kg vete malt
2 dl karamell malt (brydde mig inte om att väga)
Mäska 5l 65 grader i 90min
Laka med 8L 75+ grader
Koka 90 min
50g Herzbrucker 30 min

Kyl och i jäshink

Del 2:
1kg Vete extrakt (50/50)
1kg Spraymalt medium

Koka  1 Kg vete extrakt i 10L 15min
50g saaz 10 min

Kyl och i jäshink

tillsätt 1kg medium extrakt rakt i jäsbyttan.

Fyll på med vatten till 22L
Låt all extrakt lösas upp i vattnet (~30min)
OG 1055

Jäs med Danstar Munich, skördad från primär.

Skål
/Bf

Uppdatering:
Nu är den klar och j----r vad fin den blev. Detta är definitivt min utan konkurens bästa weiss.
Den har all karatär av en riktig sydtysk weiss. Möjligtlis skulle man kunna tone ner sötman
i fruktigheten något lite. Den låg 4 veckor på primär innan tappning, fick ett FG på 1010.
Jag tror att skillnaden här var att jag gjorde den mycket mörkare än mina andra. Jag lyckas alltid
sämre med mina ljusare öl och jag tror det beror på Stockholms vattnet. Hur som helst nu vet
jag att det går att göra bra weiss på torrjäst.

Skål
/Bf

36 Senast ändrad av bryggfånen (2011-08-09 11:49:16)

Efter en dryg månad börjar herzbrucker smaken plattas ut, får skynda mig att göra slut på batchen :-)

Peps, min Weiss var bäst från dag 1 efter kolsyre jäsnig, Har du märkt någon smakförändring?

Skål
/Bf

Jag bryggde upp lite väl mycket öl inför sommaren, så den här har stått på lagringsdunk sedan den blev klar. Keggade upp den för två veckor sedan, och tryckte på rätt bra med CO2. Den är alldeles utmärkt, släpade med den till den lokala grannskapsfesten igår och folk (icke-ölnördar) drack och lovprisade alltmer ivrigt som kvällen förflöt. Lite stark, kunde jag tycka när jag försökte vakna i morse...

Bryggde en veteöl igår med 50/50 vetemalt och pilsner. En bittergiva med Hallertau och med 3068 som jäst efter rekommendationerna här i tråden.

Satan vilken kröjs jag hade när jag kom hem idag. Det formligen sprutade ur mitt jäslås (drytap). Jag gjorde 17 l i en 5 gallon betterbottle. Jag har alltså mer än 3 liter tillgodo och jag jäser i kylskåp och håller 17 grader. Har fått göra en något improviserad blow off med en silikonslang. Dock pyser det lite på sidan men det får lov att fungera. Hoppas jag slipper en infektion.

Veteöl kan definitivt skumma över.

//Johan

Här kommer min brygglogg från idag - på en mörk veteöl
http://bergasabryggeri.blogspot.com/201 … unkel.html
Jag tycker inte att jag fick inte nå vidare utbyte.
Den som har ork läsa min logg och har tips på vilka fel jag gjort - återkom gärna med kommenatarer smile

http://bergasabryggeri.blogspot.com/

Absolut en riktig termometer.
Det var något av det krångligaste mäsk schema jag sett varifrån kommer det.
Utan en riktig termometer är det bortkastat.

Skål
/Bf

Ha ha - tack - jo min ambition o vilja var så god - men i praktiken...  suck
Jag blev inspirerad av Gordon Strong - nästa gång blir det inmäskn och ferulsyra-rast 10-15 min på 45 grader
och sen i med kokande vatten för att komma upp på 65 grader o "mäska färdigt".
/dms (som beställer två fin-termometrar ikväll)

Håll oss gjärna uppddaterade, det kan bli riktigt bra även fast det är lite svagt.
Den rostade vetemalten verkar spännande har du rostat själv?

Skål
/Bf

Jepp - lovar posta lite mer när det är dags för smakning - just nu bubblar det friskt smile
Rostat vete köpte jag på Maltbazaren

Rapport från provning:
Min dunkel weissen gick på fat i början av veckan och har nu fått lite kyla och kolsyra. Den blev inte så dum alls. Styrkan är först en liten besvikelse - 3,5% - min första folköl...     ...som dryck till maten funkar den utmärkt.
Tasting notes:
Utseende - Brun, grumlig
Doft - Vete, lite åt russin hållet (doftar rätt för en veteöl)
Smak - Tunn, frisk beska som tonar bort

Jag har lite recept modiferingar på G - kommer ta ner Munic lite och uppa vetemalten samt göra den något mörkare och lite mer beska.
Jag kommer förenkla mäskschemat och bara köra ferulic rest och sen upp på 67 grader. Detta kommer ge mer kropp.
Och termometrar är inhandlade.  smile

en liten weisbier undran som jag satt å grunna på. Vilken är den bästa mat eller tilltugg till weisbier?? Jag åt just några rågbröd med philadephiaost och gräslök på till en Franziskaner weisbier. ganska gott men inte optimalt. kraftigare lök p mackan kanske. vill eha rädisa men det är inte längre säsong för det. Purjolök kanske hade vart bättre.  Den där speciella weisbiersmaken är alltså jästen om jag förstått det hela rätt???
Jag tycker det är ganska noga med rätt föda till den öl som ska drickas. Kan inte bara bälga i mig öl utan något till. All alkohol blir godare med exakt rätt mat till. Så vad äter man till weisbier? nåt tyskt kanske? surkål? snitzel med potatissallad?   En rätt knepig smak den här ölen. är inte van vid den typen av öl och smaklökarna har inte vant sig än. Det är väl en vanesak kan tänka. läste nåt om skumbananer längr eupp i tråden och jag kan faktiskt känna lite banan i ölen. roligt när man lär sig nåt. 

dms, tokfin blogg du har. väldigt pedagogisk och lätt att följa med i för en nybörjare. Fin hund du har också.

Weissbier passar bra till mat överlag, tycker jag, både kryddstark och mildare mat. Det är mitt förstahandsval som dryck till råbiff.

råbiff alltså? oj, det har jag inte ätit på minst 15 år. Tror det var på ett rätt sunkigt hak i Sundbyberg och jag blev helt däst resten av dagen.  minns inte vad jag drack till exakt men jag gissar på vanlig fatöl.

Apropå inget all sså öppna jag nyss en av mina egna pale ales. premiär faktiskt. löjligt od. sattå drack den med ett fånigt leende på läpparna. this is the shit tänkte jag. livet som bryggare kan vara allt bra sweet. hehe
Citerar Jacob Dahlin här med ett" skål tamejfan"

modestrick skrev:

Tror det var på ett rätt sunkigt hak i Sundbyberg och jag blev helt däst resten av dagen.

Det kanske inte är den där perfekta rätten att beställa in på ett sunkigt hak. Såvida man inte befinner sig i Frankrike. På ett brasserie jag hamnade på hade de "Tartare de maigret de canard", alltså råbiff på anka. Var givetvis tvungen att prova. Helt ok, och jag överlevde helt utan påföljande åkommor...

Säkert så men vad visste jag då. Var väl i 20 års åldern och hungrig dessutom. Frankrike låter bra det. Aldrig varit där. Skulle gärna vilja uppleva fransk landsbygd.

Jag har tänkt brygga två veteöl innan sommaren, en dunkelweizen och en rauchweizen.

Vad tror ni om följande recept för en dunkelweizen?

till 10l
est OG 1,052
est FG 1,010
IBU: 14
Färg: 77 EBC

Malt:
Mörk vetemalt 1 kg 48,2%
Pilsnermalt 1 kg 48,2%
Pale chocolate malt 0,05 kg 2,4%
Svartmalt (Carafa II Special) 0,025 kg 1,2%

Humle: 14 g Hallertauer Mittelfrüh, 5,6% alfasyra, i 60 min

Jäst: White Labs WLP351 Bavarian Weizen, förkultur från fryst jäst.

Till rauchweizen är Schlenkerlas rauchweizen måttstock. Den rauchweizen jag bryggde sist gjorde jag på 50% pilsnermalt och 50% ekrökt vetemalt och den blev mycket klenare i röksmaken än Schlenkerlas. Nu tänkte jag köra 50% rökt kornmalt (den från Weyerman) och 50% ekrökt vetemalt.

Förresten, är det någon som har erfarenhet om hur Danstar Munich står sig mot de flytande weissbier-jästerna?

Angående tilltugg till veteöl så är ett av mina bästa öl- och matminnen en weisswürst früstück (vit korv med kringa och senap) på Gasthausbrauerei Ambräusianum, med deras Dunkel till. Perfekt efter att ha gått runt hela förmiddagen i de backiga delarna av Bamberg smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.