Är primning med spraymalt att föredra eller går det precis lika bra med strösocker, sirap eller selleri? Jag menar, påverkas smaken av så lite eller är det enbart för att få upp kolsyran i flaskan?
Är 4g socker / 6g spraymalt den gängse kvantiteten för en liter öl?
Kan man motverka bottensats i flaskorna eller är det något man får leva med?
Jag har nu en sekundärjäsning igång på en brygd av Weyermanns maltextrakt Vienna Red, Wyeasts German Ale och 100g Styrian Golding. Jag luktade på det idag och det verkar kunna bli öl av det, i motsats till den unkna (men kristallklara) soppa jag framställde i höstas av Black Rocks New Zealand Bitter.
Jag har vidare några frågor på iakttagelser jag gjorde under förloppet (av den senare brygde, inte katastrofen från i höstas).
-När primärjäsningen satte igång så skummade det kraftigt, då menar jag extremt kraftigt. Inte för att jag tror att det är fel, men är detta normalt?
-Innan jag tappade om inför sekundärjäsningen så luktade ölet minst sagt suspekt. Väldigt surt och något annat som jag inte kunde sätta fingret på. Jag började misstänka att det hade blivit infekterat, men nu verkar lukten ha rättat till sig. Kan det ha varit svavel som skingrades eller nåt liknande eller brukar det lukta skumt efter primärjäsningen?
-Ölet är fortfarande grumligt, finns det något att tillgripa i detta sena skede?
Det tog en stund för mig att kyla ner vörten efter koket, kan grumligheten bero på det? Eller borde jag bara ha filtrerat bättre?
Hoppas ni kan hjälpa mig lite. Jag är ganska biten av hobbyn och har snart tänkt börja delmäska och sedan kanske helmäska framåt sommaren. Då hjälper det ju att ha rett ut några frågetecken i förväg.
Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.