skörda jäst från sekundären?

Hej.
Jag bryggde en veteöl nyligen och sparade bottensatsen från sekundären då jag tyckte den såg 'ren' och bra ut, det kan ju vara läge för en till batch veteöl inför sommaren...
Hur som haver så hällde jag över det som låg på botten i en glasburk och ställde i kylen.
Efter några dagar så ser det ut så här:
https://lh6.googleusercontent.com/_jv1B0aGc_fM/TcGoMZJPDII/AAAAAAAAAbE/ZquALkWmK0M/s512/2011-05-04%2006.40.36.jpg
Som man ser så har det skiktat sig. Och jag undrar, vad är det som är jästceller? Är det de vitare som ligger på botten? Eller är det det gråa ovanför. vad är vad?
Jag har läst en del om jästskördning, men inte fått klarhet..
/B

Sv: skörda jäst från sekundären?

Hmm. Vanligtvis brukar död jäst vara mörkare, och föroreningar i form av humlerester, proteiner mm brukar också göra det mörkare. Men det skiktet brukar oftast ligga i botten för mig. Kanske någon annan kan kommentera som har sett nåt liknande?

Jag skulle dekanterat ölet och spätt jästkakan sedan låta det grövsta sedimentera några minuter. Eventuellt upprepa proceduren med dubbla tiden för sedimentering och sen in i kylen igen. Då har du nog en renare jäst i din burk.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Någon man får tänka på när man tar från sekundären är att man väljer ut den jäst som stannar i suspension längs, dvs flockulerar sämst. Jag har personligen aldrig tagit från sekundären men både från primären under och efter jäsning. Men om jag hade tagit från sekundären hade jag gjort som scaryeyes säger: späd jästkakan med kokat, avsvalnat vatten och låt det sedimentera, det mellersta gräddvita lagret är det man är ute efter.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Hej
Om man tar och samlar jästen från primären i en flaska och skakar om så sjunker det tungaste först, dvs druven.
Sedan flera minuter senare kommer jästen.
Därefter under flera dagar klarnar ölet långsamt och resterna sjunker långsamt o lägger sig överst.
Man får då mörkt, ljust o mörkt igen.
Det är då förstås det ljusa man vill åt.

Nu tog du jästen från sekundären istället.
Troligen lyckades du tappa om till sekundären utan att få med något druv eftersom det understa delen saknas.

/Kjell

Ja, tackar för svar och tips. Jag tror nog själv att det vita är jästen, men är inte helt säker. Det borde ju inte vara så stor skillnad mot att ta jäst rfån flaskfällningar,det är ju rätt vanligt,dock har jag inte gjort det själv än, men då får man kanske renare jäst mot det som jag samlade upp nu..

Jag tycker det ser fint ut, tänk på att weiss jäst flockulerar sämre än annan jäst.

Skål
/Bf