Lagra Imperial Porter

Har gjort en Imperial Porter på ungefär 2,5 kilo malt så det blev ju inga mängder direkt. Jag har 18 stycken 33 cl-flaskor på lagring från och med idag. Vad jag förstår skall de gärna stå och mogna ett tag, samtidigt som jag självklart är lite nyfiken på hur det smakar. Skall jag vänta flera månader innan jag öppnar den första eller kan jag prova ganska snart?

Sv: Lagra Imperial Porter

Jag gjorde en rätt stark imperial stout på 10%. Den smakade bra direkt efter kolsyrning. Några flaskor har stått på lagring i ett år nu ungefär, och smaken är bättre med så väldigt stor skillnad är det inte. Så drick några direkt och spara några i ett halvår... Eller gör som du vill. smile

Självklart ska du smaka en om du är nyfiken! Bara för att folk säger att man ska lagra en viss ölsort si och så länge så tycker inte jag att man ska avhålla sig för att smaka tidigare, du har ju ändå massor av flaskor kvar då. Du stillar även din nyfikenhet och du kommer lära dig hur smaken på din öl förändras över tiden.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Troligen behöver din öl flera månaders lagring innan den kommer till sin rätt och kanske några månader till för att nå sin topp. Men, drick din öl när du behagar. Tycker du om den så är det huvudsaken, men spara gärna undan lite flaskor svalt och mörkt för att följa mognaden. Man lär sig mycket om hur en öl utvecklas genom att ta provsmak då och då och göra anteckningar. En så stark och lagringsbar öl som Imperial Porter är kan den säkert utvecklas mycket och åt olika håll under flera år. Själv försöker jag alltid lägga undan ett par-tre flaskor av nästan varje öl jag brygger att prova under en period av några år.

Tack för feedback. Jag gillar er "smaka nu-attityd", det är lite Chalie Papazian över den. Risken är att man blir lite allvarlig och pretentiös efter hand när man brygger öl, och det är ju inte meningen. Då kan man ju börja med vin! Tar en till helgen och rapporterar.

Skulle vilja tillägga, att om du ha möjlighet att lagra ölet kallt och mörkt så absolut. Om inte, smaka en flaska med jämna mellanrum och drick under peaken. Tom. Stone provar sina epic med jämna mellanrum för att kunna säga åt de som lagrar flaskor när ett visst öl peakar.

Blir det bra kan du alltid räkna bakåt i almanackan inför nästa SM wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio