Vad göra med fibrer i mäsken (obs! nybörjarfråga)?

Här kommer en nybörjarfråga.

Vad gör jag med alla fibrer från det krossade kornen i mäsken? Låter jag den ligga med i jäshinken? Ska den noggrant silas ut innan den kommer i jäshinken? 

Jag har tidigare gjort öl på sats och spraymalt. Jag tänkte vara lite seriösare än vanligt och köra med krossad malt. Nu har jag köpt allt och tänkte sätta en hink imorgon när denna fråga dyker upp.

Snälla, hjälp en nybörjare. Det vore så förargeligt att få reda på att man gjort ett generalfel vid provsmakningen.
Tack på förhand

Sv: Vad göra med fibrer i mäsken (obs! nybörjarfråga)?

Om jag ska sila ut den innan det åker i jäshinken, vilka tips har ni på att göra det? Det jag har är en vanlig kastrull och en jäshink. Något jag tänkt använda (som jag sett på Youtube) är en stor påse som används som silduk. Var kan mani så fall köpa det? Har någon kört med vanlig sil?

Du kan använda en saft sil.
Du kan se exempel på hur jag själv gör här http://martinj.net/2011/03/14/att-brygga-ol-hemma/

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-08 16:13:20)

Jag gissar att du med fibrer menar det som annars kallas "druv" som består av koagulerat protein bundet med tanniner, humlerester etc. (överkurs)

Om du har en hävert eller en slangstump lång nog att använda som hävert kan du undvika att få med en stor del av druven ganska enkelt.

Efter koket är avslutat, sätta vörten i rotation så det bildas en virvel i mitten av grytan. (kallas whirlpool)
Det som händer då är att mycket utav druven sugs in mot centrum och sjunker ner till bottnen av grytan och lägger sig som en kon där.
När vörten sedan är kyld så sätter du din hävert mot grytans sida. Dvs. vid sidan om druvkonen.

Låter det otroligt, ta ett vanligt dricksglas, fyll det med vatten och släng i en nypa ex. kaffepulver, snurra runt med en sked och låt sedan
vätskan så sakta sluta snurra av sig själv. Då kommer kaffepulvret att lägga sig i en liten hög i glasets mitt.

Sätter du ner ett sugrör vid sidan om högen med kaffepulver så kan du nog dricka upp det mesta av vattnet utan att få med kaffet wink

Man kan alltid sträva efter att undvika för mycket druv och humlerester i hinken.
Kommer det med en skvätt så är det dock inte hela världen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

intressant lösning! jag har alltid kört saftsilen, men för tex en 0min humling så lär ju inte den må dåligt av att ligga kvar under kylningen.

dock humlar jag så mycket så hat med hävert skulle jag nog inte få ut mer än 2/3.. men kanske skulle gå å sila det sista då för aromernas skull?

kör små satser, 7 - 8 liter pga. utrymmesskäl.

6 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2011-04-08 20:32:20)

läs det här:
http://www.humle.se/library/simplemashing.html

Sen läser du det här:
http://www.howtobrew.com/section3/index.html

Om jag tolkar dig rätt så menar du hur man ska laka ur vörten ur mäsken. Det kan man göra via brew in a bag som du verkar mena. Det har jag ingen erfarenhet av.

Annars kan man köra hink i hink-metoden. Två hinkar i varandra, den yttre har en genomförning så du kan tappa ur i botten, helst med slang så du syresätter så lite som möjligt. Den inre har massor med ca 3 mm stora hål i botten. I den har du din mäsk. När du mäskat klart häller du på hett vatten (måltemp i mäsken är då 78) och låter det rinna ut i botten. Recirkulera vörten tills du får en hyffsat snygg vört, ganska klar och fri från skalrester. Men räkna med att det komemr se ut som nyponsoppa.

Man kan också göra en silhävert, det är ganska smidigt. Då behöver du bara ett kärl utan hål.Ta en bra slang som inte ger ifrån sig smak, dvs INTE en vanlig trädgårdsslang. PVC-slang duger fint. Ta en T-koppling. Gör en cirkel av lagom längd slang så den passar i botten av ditt msäkkärl. Gör en massa hål i slangen, ca 3 mm stora. I den kvarvarande änden på T-kopplingen sätter du så mkt slang som du behöver för att nå fram till kokkärlet. När du mäskat klart öser du på hett vatten försiktigt så du inte rör till lakbädden, den ska sätta sig så den blir sitt eget filter. Recirkulera enligt ovan. Trixet med silhävert är att se till att den suger från botten så du verkligen får med allt det goda i mäsken.

Men som sagt. Läs artiklarna ovan, om det är så att jag tolkade dig rätt och du undrar över hur du ska laka.

Alså idag kör jag med en BM men kan bara hålla med Extasiskt rasande!! hink i hink !!! rules !! =enkel lösning=bra resultat=billigt osv.....
Mvh Y

martinj skrev:

Du kan använda en saft sil.
Du kan se exempel på hur jag själv gör här http://martinj.net/2011/03/14/att-brygga-ol-hemma/

Jättebra. Guide. Supertack. Exakt vad jag har letat efter.

Thomas Fransson skrev:

Jag gissar att du med fibrer menar det som annars kallas "druv" som består av koagulerat protein bundet med tanniner, humlerester etc. (överkurs)

Om du har en hävert eller en slangstump lång nog att använda som hävert kan du undvika att få med en stor del av druven ganska enkelt.

Efter koket är avslutat, sätta vörten i rotation så det bildas en virvel i mitten av grytan. (kallas whirlpool)
Det som händer då är att mycket utav druven sugs in mot centrum och sjunker ner till bottnen av grytan och lägger sig som en kon där.
När vörten sedan är kyld så sätter du din hävert mot grytans sida. Dvs. vid sidan om druvkonen.

Låter det otroligt, ta ett vanligt dricksglas, fyll det med vatten och släng i en nypa ex. kaffepulver, snurra runt med en sked och låt sedan
vätskan så sakta sluta snurra av sig själv. Då kommer kaffepulvret att lägga sig i en liten hög i glasets mitt.

Sätter du ner ett sugrör vid sidan om högen med kaffepulver så kan du nog dricka upp det mesta av vattnet utan att få med kaffet wink

Man kan alltid sträva efter att undvika för mycket druv och humlerester i hinken.
Kommer det med en skvätt så är det dock inte hela världen.

Smart lösning. Jag testar nog den här först, och om jag inte får till det, blir det silen.