1 Senast ändrad av Salle (2011-04-02 14:06:26)

Nu har jag testat BIAB

Hej

Nu har även jag testat BIAB-konceptet. Jag tycker att de funkade smidigt, ska bara fixa så att jag får lite reglering på kokplattan, kokade 18 liter och det var för mycket kok på det, plattan är på 2,6 kW.

Jag började i går kväll med att mäska in 4 kilo pilsnermalt och 200 gram karamell samt 50 gram svartmalt, lät det stå tills i morse då jag lyfte upp påsen och lät den rinna av.

Sen så lakade jag extra med ca 6-7 liter nästan kokande vatten, därefter så kokade jag i 30 min innan första humlegivan, andra humlegivan la jag i när jag hade 5 min kvar av koket.

När det var färdigkokt så stjälpte jag över det till jäskärlet och spädde ut det till 20 liter

Med denna metod så fick jag 20 liter med ett og på 1057 till jäskärlet, ungefär samma som jag brukar räkna med när jag använder kylväskan och kör på vanligt vis.

Salle

Sv: Nu har jag testat BIAB

Hur blir det när du mäskar över natten? Vilken temp hade du?

Jag mäskar in som vanligt, inmäskningsvattnet 74 grader och mäsktemp ca 66, på morgonen hade det sjunkit till ca 47 grader, ingen värme under inmäskningen och jag rörde heller inte i mäsken under natten.

En bryggkompis kör på samma sätt som jag men han har omrörare och uppvärmning i mäskkärlet vilket jag tycker är fusk, tills jag har det oxå  ;-)

Salle

4 Senast ändrad av leinad (2011-04-03 11:13:42)

Har också testat BIAB efter ett litet uppehåll från bryggningen. Nu var det ju ett första test, men jag måste säga att jag inte tycker att det var så värst mycket enklare än den batch sparge som jag brukar köra med.

Eftersom jag har gasspis var det lite bökigt att inte få själva påsen att inte brinna upp smile (alltså den del av påsen som är på utsidan) Jag köpte ett två meter Sarita på IKEA och ett stänkskydd som falskbotten. Undrar om det skulle funka med lintyg istället, det borde ju stå emot värme bättre?

Ett annat problem är att jag bara har en 20 liters gryta. Malten suger ju upp en ruggig mängd vatten och även om man låter det rinna av gör ju BIAB att mina batchstorlekar inte känns optimala. Som det blev nu landade det som finns i jäshinken på 9 liter efter kok och en ansenlig mängd humle...

Rent handhavandemässigt tycker jag också det var struligt att lyfta upp påsen ur grytan. Bl.a. sitter min köksfläkt lite ivägen. Dessutom, tyget håller säkert, men det känns lite vanskligt att lyfta 5 kg malt + uppsuget vatten. Dessutom blev det lite mer slabbigt än jag tänkt mig, men det kan ju ha att göra med dålig planering från min sida. Hur som helt skulle ju någon form av upphängningsanordning eller liknande för påsen ha hjälpt till betydligt.

Summa summarum tycker jag inte att det var så mycket lättare eller mindre slabbigt än att köra BIAB gentemot batch sparging (eller t.o.m. fly sparging) i kylväskan. Men det är klart, har man inte joxat ihop sin kylväska ännu kanske det är ett alternativ.

Ett "alternativ" till BIAB för oss med kylväska är väl att köra en batch sparge med bara "en batch", dvs allt vatten på en gång?

Så du hade 5 kilo malt och fick 9 liter i jäshinken ? måste nog vara sämsta utbytet i historien.

Jag körde med 4,2 kilo malt i en 25 litersgryta, största problemet var när man hade lyft upp säcken så tänkte jag att den skulle ligga på två rostfris stänger som jag lade över grytan, det funkade inte så bra, säcken "flöt ut" och kom utanför kanten på grytan så det blir nog till att köpa IKEA:s durkslag eller finna upp någon egen lösning på detta problem.

Jag har även testat hinkihink och har även kört med mäskgrytor med falskbotten, det finns även en kylväska som jag tror är på mellan 40-50 liter, så jag har testat många olika metoder.

BIAB tycker jag känns som ett av de bästa metoderna då jag inte tycker det är speciellt roligt att diska en massa stora och otympliga kastruller och kylväskor, här blir det bara en gryta samt jäskärlet.

Jag hade även humlengivorna i samma påse som jag mäskade in så jag behövde inte sila av någonting efter koket, tror jag ska testa att jäsa i kastrullen nästa gång, på det viset så slipper jag även att diska ur jäskärlet.....

Salle

Intressant metod.
1057. låter väldigt högt,  undrar hur kvaliten är?

Mäskning i låg och sakta sjunkande temperatur men väldigt länge. Efterföljande lakning i väldigt
hög temperatur, med superbra utbyte. 

Det ska bli kul att höra resultatet. glöm inte att tala om hur det gick.

Skål
/Bf

Mina reflektioner om BIAB:
Ju större gryta desto bättre med BIAB-modellen. Jag skulle inte köra på mindre än 36l för normalstarka 20l satser. Då får man faktiskt hyfsad effektivitet också. Jag har legat på mellan 65%-76% effektivitet om man räknar på resultatet ner i jäshinken, detta är ungefär samma som när jag använder kylväska och batchlakning. Dock minskar effektiviteten på starkare öl mer om man jämför med kylväskemodellen. Svaga och medelstarka öl kör jag numera enbart BIAB då jag inte har behov för större satser än 20l. Starkare brygder (1,070+) ger för mig bättre utbyte och även smidigare att få en tillräcklig volym den vägen.

Jag mäskar in vid 30-40 grader med hela vattenmängden och låter mäsken värmas upp under sporadisk omrörning till mäsktemperaturen. Mäskar 60-90 min och gör en utmäskningsrast vid 75-76 grader i 10-15min. Jag tycker det är en resurssnål och enkel metod som gör det enkelt med flera temperaturraster (även om jag sällan gör det). På minussidan är det bara grumligheten av vörten jag tänker på för tillfället, det genererar lite mer bös i botten på grytan efter kylning. Använder man t.ex. pellets istället för kottar så kan man kompensera lite för det vörtbortfallet. Slutprodukten i flaskan känns lika klar och god som vid andra metoder och det är ju huvudsaken. Jag har skrivit en liten nybörjarguide på bryggforum.nu för den som är intresserad av metoden.

8 Senast ändrad av leinad (2011-04-03 19:46:03)

Ja utbytet blev inte kanon direkt, men inte fullt *så* dåligt. Jag räknade om lite on the fly med beersmith när jag såg hur mycket som rann av och bestämde mig för att göra en betydligt starkare ipa än det var tänkt istället för att hälla på mer vatten.

Min största invändning är att jag inte tycker det är enklare alls än batch sparging i kylväska. Fördelen med kylväskan tycker jag är att man kan ta med den ut och vänd upp-och-ner i komposten, inga tunga slabbiga lyft, och inget bränt polyestertyg. 

Jag tycker också grumset känns lite oroande, men vi får se hur resultatet blir.

Tackar och bockar för nybörjarguiden, den följdes.

9 Senast ändrad av martinj (2011-04-04 13:51:04)

Tänkte jag skulle ta o pröva BIAB själv, så nu har jag införskaffat Sarita tyg från ikea, men jag antar att jag måste ha någon form av falskbotten.
Någon som har tips? Räcker det att bara slänga ett stekskydd i botten, måste det inte ligga nån centimeter ovanför för att det skall ha någon effekt ?

Nevermind, läste precis Weinkellers grymma guide som gav lite tips http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? … light=biab

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Personligen mäskar jag in vid rätt temperatur och sedan kör jag in hela ekipaget i ugnen. Min 20L-gryta går precis in. Genom att göra en utmäskning med sakta irört kokande vatten kommer man också ifrån problemet att vörten blir tunn och med lite för mycket förjäsbara sockerarter. Hela mäskningen sker alltså utan värmning, vilket gör att man inte behöver oroa sig för att bränna maltpåsen.

Senaste Hembryggaren har också en gedigen genomgång av BIAB.

Gjorde en bryggning till igår med BIAB, från tanken att "kanske ska jag brygga lite idag" tills grytan stod på kylning och allt som jag använt var diskat förutom kastrullen, tog det 5 timmar, och då ingick framplockning av alla prylar samt krossning av malten. (Dessutom så hann jag lasta släpet med förra årets löv, samt buteljera det som stod på jäsning  för att jag skulle ha jästen till denna bryggning )
Jag hade 4,6 kilo malt och fick 20 liter ner i jäskärlet med ett og på 1062, stämmer det att det blir en effektivitet på 90%, eller räknar jag fel.....
4 kilo pilsnermalt
0,5 kilo karamellmalt
1.5 näve svartmalt

Formlen: Kg malt* 0,9 (verkningsgrad)*300 (max utbyte av malten)/20 (vört ner i hink)

Salle

leinad skrev:

Ett "alternativ" till BIAB för oss med kylväska är väl att köra en batch sparge med bara "en batch", dvs allt vatten på en gång?

Jag testade det. En gång. Det sämsta utbyte jag någonsin fått.