Wyeast 3725 Biere de Garde jäser väldigt långsamt

Hej.

Jag undrar om det är fler som provat Wyeast Biere de Garde och funnit att den jäser otroligt långsamt?

Jag satte en sats på söndagen för två veckor sedan och tillsatte en förkultur av nämnda jäst.  Den var gjord på tre liter.  Efter en vecka hade den gått från 1.070 till 1.056 och nu efter 11 dagar i hinken har den kommit till 1.026.  Den rör på sig ungefär med 4 punkter öchsle om dagen (eller 1 plato, om du vill).  I och med att den rör på sig har jag inte velat hälla i en ny förkultur, men så här långsamt brukar bara lagerjästen jobba i sekundären.  Jäser i 19 grader ungefär.

Är det någon annan som använt denna jäst och har upplevt något liknande?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av michel (2011-03-26 09:11:53)

Sv: Wyeast 3725 Biere de Garde jäser väldigt långsamt

Jag var precis inne på nb forumet, där fanns det en hel tråd tillägnad detta. Antingen låter du det ta sin tid så flyttar du det till ett varmare ställe! Kolla northerns brewers forum och vad de sa där.

www.brygg.se

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-03-26 01:40:00)

Har testat den två gånger, ena gången tog den verkligen tid på sig vid lägre temp.
Andra gången piskade jag den bokstavligen (över 25C) och fick bättre resultat.
Får för mig att den körde två sessioner likt en wit, först drog den igång som bara den, sedan hände ingenting under ett par dagar och sedan kom den igång igen.

Jag blir inte klok på den jästen så tills någon genmanipulerat den strängen så tittar jag efter alternativ wink
Den bästa saisonjästen jag testat är "Farmhouse Ale" från Wyeast (tillfällig jäst) inte alls lika kinkig och med underbar arom.

Vad jag förstår så är det många andra som verkar ha problem med den jästen även om det inte är någon tröst i sig.
Det alla verkar överens om är att man ska låta den jobba vid höga temperaturer, upp emot 28-30C även om det låter och känns helt fel.

Hoppas du får fason på ölet, snart är det sommar smile

Du har inte testat Denny's favorite (1450) förresten?
Enligt wyeast så skulle den funka till även Saisons tror jag att jag läst...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har testat den en gång. Den tog verkligen tid på sig. Efter två månader var ölet fortfarande grumligt. Då primade jag några flaskor och tappade resten på fat. I flaskorna klarnade det på två veckor men i fatet ville det inte klarna helt ens efter en månad till. Ja tog där till klarningsmedel. Men det tog sig ner från 1069 till 1010. Man fick nästan känslan av att jästen låg där och väntade på mera mat. Fatet stod dock kylskåpskallt i motsats till flaskorna i början så det kan ha varit ett inslag av köldgrumling.