Användning av mjölksyra

Hej.

Jag brukar trots 30 minuters syrarast få ett pH på cirka 5,5-5,7 när jag brygger ljusa öl.  Nu har jag införskaffat mjölksyra för att tvinga ner pH något. Men hur gör jag.  Väntar jag till efter mäskningen och tillsätter innan koket?  Eller redan efter syrarasten?  Och hur mycket ska jag tillsätta?  Stockholmsvatten.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Användning av mjölksyra

Hej

Är inte någon kemi-expert, men själv mäter jag med pH-remsor en stund efter inmäskning
för att sedan justera med 3-5ml mjölksyra åt gången.
Eftersom jag kör maskinell mäskomrörning så kollmäter jag redan efter ett par minuter.
Igår lörd, gick det åt totalt 10 ml innan jag fick 5,2 i mätvärde
men den brygden var ovanligt ljus för att komma från mitt bryggeri.
Dessutom så delar jag remsan på längden...
en halvan före och andra halvan efter justering.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Användning av mjölksyra

Det krävs betydligt längre syrarast än 30 min för att det ska ha någon större effekt på pH:t, troligen många timmar.

Ett alternativ till mjölksyra i mäsken är att tillsätta mer kalcium vid inmäskningen så att reaktionen med fosforföreningarna i malten (eller vad det nu var) sänker pH:t. Du kan använda t.ex. kalciumklorid eller kalciumsulfat beroende på hur du vill påverka smaken. Men det beror förstås på hur mycket kalcium du har från början. Eller använd syramalt.

Jag använder bara mjölksyra i lakvattnet ibland när jag brygger riktigt ljusa öl, men jag har å andra sidan det motsatta problemet med väldigt mjukt vatten som kräver buffring åt andra hållet så att pH:t inte blir för lågt.

Och det bästa är att göra som Raasken skriver och prova sig fram och mäta. I slutändan är det inte teorin utan verkligheten som gäller.