1 Senast ändrad av Bälgaren (2011-03-11 22:19:18)

Tuborg Grön?

Detta är kanske kätteri, men jag vill försöka brygga den danska Tuborg Grøn. Finnes det något gångbart recept häromkring? Jag har kollat med 'Sök' redan.

Kanske är det något speciellt med Tuborg Grön bryggd i Danmark, eller kanske det var omständigheterna som gjorde att det smakade utmärkt, men när jag och min bror med familjer besökte Danmark i 2007 återupptäckte jag Tuborg. Jag köpte Carlsberg och T. Grön, och det var solklart att Grön var det bättre ölet. Jag var kanske mogen för ett lite lättare öl efter att ha druckit hembrygd och microbrygda högoktaniga drycker, humlebomber, och en massa andra öl med stark smak i flera år. Förvisso kan jag köpa blask här i USA, men det var något speciellt med TG den gången, något som jag saknat sedan jag flyttade för en massa år sedan. Är det humlen kanske? Jag tyckte att det var pilsner när den är som bäst.

I fjol skaffade jag ett rör WLP850 Copenhagen Lager och försökte komposera ett recept själv, baserat på gissningar mest. Visst blev det ett lageröl, men det var inte anmärkningsvärt på något sätt. Lite trist faktiskt. Tyvärr sparade jag inte någon jäst och nu i år är den inte tillgänglig.

Alla ideer och uppslag uppskattas. Är WLP850 rätt? Vilken humle används?

Björn

Några av mina bryggprojekt: http://jansson.us/brewing.html

2 Senast ändrad av Portugisen (2011-03-12 12:08:29)

Sv: Tuborg Grön?

Visst smakar öl bättre i sina rätta element. Jag är exempelvis inte mycket för Stella Artois, men när jag äter Stompe Mixe på min favoritbar i Bryssel är det Stella 33 som gäller! Tuborg har ju helt kommit i bakgrunden då Carlsberg väller ut sina meningslösa öl, det är kanske bara i Danmark man kan få sig en riktig grönn idag. Och vem glömmer "Du Perikles, når smager en Tuborg best? Hvergang!"? smile

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, har inte druckit en dansk grönn på flera år. Men spontant tänker jag på jästen Danish Lager från Wyeast som jästalternativ. Letade efter Copenhagen Lager på Whitelabs hemsida för att se vad dom skrev om den men hittade inget, så jag kan inte jämföra beskrivningarna. Danish lager kommer visserligen från ett Milwaukiebryggeri (konfirmerat: Miller) men beskrivningen från Wyeast låter riktig för en dansk bajer, dom är ju lite åt Dortmunderhållet.

Något mer kan jag nog inte hjälpa dig med. 

Edit: har druckit en del Tuborg Grönn i Norge där Ringnes brygger den på licens.  Den är förvisso OK och bättre än Ringnes vanliga pils, men den är nog endast en avlägsen kusin till den Tuborg Grönn som säljs i Danmark. Har dock alltid trott att det är Northern Brewer i den norska versionen.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

3 Senast ändrad av Kale (2011-03-12 11:35:11)

Som gammal Helsingborgare är jag uppfödd på dansk pilsner drucken ur danskt returglas och jag vill påstå att Tuborg Grön, Hof och favoriten Wiibroe Pils är mil ifrån det man köper utanför Danmark (Systemet, Boardershop). En pilsner kan inte smaka bättre än en purfärsk Wiibroe Pils inmundigad på Sundsbussarna, gärna tillsammans med röd pölse eller en silltallrik med en "lille" till.

Personligen så tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan Hof (Carlsberg? Jag utgår ifrån att det var Hof du smakade?), Grön Tuborg och Wiibroe Pils i dansk tappning. Att du (Bälgaren) tyckte att det var så stor skillnad mellan Grön Tuborg och Carlsberg (Hof?) är konstigt tycker JAG. Jag har iofs aldrig gjort någon AB test utan bara helt enkelt konstaterat att jag gillar båda.

Jag  började brygga pilsner förra året och har "dansk" pilsner som referens så jag kommer att följa den här tråden med stort intresse.

/Kale

4 Senast ändrad av Bälgaren (2011-03-14 19:16:32)

Tack för era svar.
Ja, min minnesbild kan nog ha blivit lite förvrängd sedan dess, men jag minns klart att jag föredrog Tuborg. Emellanåt kan jag köpa Carlsberg häromkring, men jag har aldrig sett en Tuborg här. Kanske lika bra det, för jag jobbade ihop med en tysk kille och han sa att hans favoritöl i Tyskland var Beck's, men det Beck's vi kunde köpa häromkring ville han inte ha. Jag vet inte vad skilnaden beror på, kanske mer pastörisering för exportvaran eller nåt liknande.

Jag sökte upp WLP850 på White Labs, och detta är vad de har att att säga:

WLP850 Copenhagen Lager Yeast
Clean, crisp north European lager yeast. Not as malty as the southern European lager yeast strains. Great for European style pilsners, European style dark lagers, Vienna, and American style lagers.
Attenuation: 72-78%
Flocculation: Medium
Optimum Fermentation Temperature: 50-58°F
(10-14°C)
Alcohol Tolerance: Medium

http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp850.html

Hej.

Tycker att beskrivningarna låter rätt lika varandra.  Det är bara flocken som ser annorlunda ut?

YEAST STRAIN: 2042  |  Danish Lager
This yeast is a good choice for Dortmund-style lagers. It will ferment crisp and dry with a soft, rounded profile that accentuates hop characteristics.

Origin: Milwaukee, WI
Flocculation: Low
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 46-56F, 8-13C
Alcohol Tolerance: 9% ABV

Men som sagt den kommer från Carlsberg via Millers så jästen kan ju ha fått lite av ett eget liv sedan dess?  Oavsett jäser nog denna jäst bra både 6-raders kornmalt och råfrukt.

/Pål

6 Senast ändrad av Bälgaren (2011-03-14 23:19:27)

Jag provar 2042 nästa gång.

Jag tog en titt på tuborg.dk, de har lite information om Grøn Tuborg där.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/TuborgGreen.jpg

Det verkar som de använder endast pilsner malt.
4,6% alcohol, volymprocent antar jag. Det hjälper ju lite i alla fall.
Medium fylligt tolkar jag som att det inte är så torrt. Kanske en lite högre mäsktemperature än en torr pilsner.
Doft af blommor och korn. Blommorna har troligen med humlen att gjöra, men jag vet inte vilken typ det skulle vara. Jag mistänker Saaz, men det finns nog fler kandidater.

På Carlsberg.com har de helt tagit bort information om Tuborg. Det fanns där för ett år sedan ungefär, men inte nu längre.

7 Senast ändrad av Bälgaren (2011-03-14 23:32:04)

Fel av mig. På carlsbergdanmark.dk finns det fortfarande info om Tuborg.

Grøn Tuborg
Danmarks allerførste pilsnerøl, som så dagens lys helt tilbage i 1880. Grøn Tuborg har en mild og frisk smag, er middelfyldig og livlig og har en behagelig pilsnerbitterhed i eftersmagen. I glasset står Grøn Tuborg farvemæssigt gylden til strågul, med hvidt skum. Duften har strejf af blomster og korn.

Serveringsforslag:
Bør nydes ved ca. 7-10 °C. God generalist ligesom Carlsberg Pilsner. Perfekt til det klassiske danske frokostbord, hvor øllets friske livlighed og milde fylde giver alle mulighed for at slukke tørsten uden af overdøve de fine nuancer i et veldækket forkostbord. Tuborg Pilsner adskiller sig ved at være marginalt mere svovlet end Carlsberg Pilsner, hvilket øger den tørstslukkende effekt, men gør den marginalt mindre egnet til meget krydrede retter.

"Svovlet", kan det betyda svavelsmak? Knappast, det låter vidrigt. Kolsyrat?

8 Senast ändrad av Portugisen (2011-03-15 07:23:33)

Jodå, svovel är det samma som svavel, en smak som kommer från jäsningen. Vissa jäster är större producenter av svavel än andra, vilket indikerar att Tuborg och Carlsberg kanske amvänder olika jäster. I varken White labs eller Wyeast nämndes svavel (sulphur) i beskrivningarna. Om jag minns rätt är svavel en vanligare biprodukt hos tjeckiska jäster. Vi får kolla Urquelljästen och den s.k. czech lager yeast, jag är säker på att den sistnämnda är en svavelproducent.

Svavel minskar och försvinner med lagringen och jag kan dock inte påstå att jag känt svavelsmak på öl jag druckit. Danskarna är ju inte riktigt kloka, Jan? wink