Tuborg Grön?
Detta är kanske kätteri, men jag vill försöka brygga den danska Tuborg Grøn. Finnes det något gångbart recept häromkring? Jag har kollat med 'Sök' redan.
Kanske är det något speciellt med Tuborg Grön bryggd i Danmark, eller kanske det var omständigheterna som gjorde att det smakade utmärkt, men när jag och min bror med familjer besökte Danmark i 2007 återupptäckte jag Tuborg. Jag köpte Carlsberg och T. Grön, och det var solklart att Grön var det bättre ölet. Jag var kanske mogen för ett lite lättare öl efter att ha druckit hembrygd och microbrygda högoktaniga drycker, humlebomber, och en massa andra öl med stark smak i flera år. Förvisso kan jag köpa blask här i USA, men det var något speciellt med TG den gången, något som jag saknat sedan jag flyttade för en massa år sedan. Är det humlen kanske? Jag tyckte att det var pilsner när den är som bäst.
I fjol skaffade jag ett rör WLP850 Copenhagen Lager och försökte komposera ett recept själv, baserat på gissningar mest. Visst blev det ett lageröl, men det var inte anmärkningsvärt på något sätt. Lite trist faktiskt. Tyvärr sparade jag inte någon jäst och nu i år är den inte tillgänglig.
Alla ideer och uppslag uppskattas. Är WLP850 rätt? Vilken humle används?
Björn