Omkapsylering av karbonerat öl

Ja, jag blir så förbannad.  Ska ölet lämnas in i SM så får det inte vara färgade kapsyler. Som om det skulle ge någon en konkurransfördel om det var tillåtet att använda gröna, röda, blåa kapsyler, om jag kan använda det så skulle väl alla andra, inklusive Heidrich och Cassino? Jag borde givetvis ha tänkt på det innan jag kapsylerade, och så blir jag förbannad på mig själv också, men då var jag inte alls på det klara med att ölet skulle bli en sak för SM.  Så, där har ni bakgrunden.  Och nej, jag karbonerar inte på fat.  Refermenation in the bottle.

Hur kapsylerar jag om mina öl utan att sabba ölet?  Kyl ner till 0 gradigt och sen raskt av och på?  Vad tror ni?  Lassa på med mer socker för att kompensera?  Re-refermenation on the bottle, liksom?

Uppskattar tips, för mitt öl är verkligen toppen.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Omkapsylering av karbonerat öl

Usch, låter jobbigt. Tror dock regeln kom till för att inga flaskor skall ha "igenkänningstecken" så man garanterar en helt "blind" provning för dommarna.
Mit tips skulle vara att kyla ordentligt, öppna, och sedan försöka få ölet att skumma bara precis upp till mynningen på flaskan och sedan fort dra på ny kapsyl. Skummet trycker undan luft så man inte riskerara att kapsylera in för mycket syre. För att få det att skumma kan man knacka på flaskan, men se upp så det inte blir "vulkanutbrott".

/Calle

3 Senast ändrad av jrm (2011-03-09 01:01:55)

På SHBF's forum hittade jag en post där det står: "Där har domarkommittén enats om att fr.o.m. 2011
års SM kräva enfärgade och omärkta kapsyler på alla flaskor som lämnas in till SM."

En grön kapsyl är väl enfärgad... men du får inte ha kapsyler med logga etc... det är i alla fall sa om jag har uppfattat det, men om det är rätt vet jag faktisk inte...

4 Senast ändrad av Portugisen (2011-03-09 18:05:03)

Tack Calle! Risken är inte att jag sumpar en massa kolsyra om det skummar lite?

Jrm, nu gör du mig konfunderad. Mina är enfärgade men dom är inte guld eller blanka. Trodde det bara var såna som fick användas. Tror jag tjafsar lite på shbfs forum.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.