Reflektioner kring min första ölsats.

Hej, allihop.

I lördags bryggde vi vår första öl (ale) och jag måste säga att det var mycket svårare än jag trott. Jag har läst om processen en handfull gånger men som ni antagligen vet är det en annan sak när man ska göra det i praktiken. Jag gjorde några fel som nog gör ölen lite annorlunda och är sugen på att höra vad ni visa män på forumet säger.

För det första använde jag kottar till min bitter- och smakgiva och jag slängde ned dem i vörten under koket. När jag senare skulle häva över vörten till jäskärlet var det hur svårt som helst då det fastnade kottar i häverten, nästa gång knyter jag dem i en liten påse.

Ölen blir nog även ganska bitter då jag kylde i badkaret vilket tog en djävla tid. Då jag som sagt hade problem med hävningen fick jag dessutom köra vörten genom ett filter och detta tog också en djävla tid. Allt detta betyder att min humle var i vörten väldigt länge utöver koktiden. Hade jag haft humlen i påsar kunde jag bara dra ut dem när de skulle ut. Tänker jag rätt nu?

Dessutom var jag så besatt att få just 20 liter öl att jag under kylningen och efter jag tillsatt förkulturen fyllde på med ganska mycket vatten för att kompensera för det som absorberats och kokat bort. Jag vet att man egentligen ska laka ut mer vört än slutmängden men mitt kokkärl är på 22 liter och jag kunde inte fylla det ordentligt då jag var rädd för att det skulle koka över. Det här var nog mitt största misstag då jag så här i efterhand kommit på att jag antagligen spätt ut ölen ganska rejält?! Första dagen efter bryggningen jäste det utav bara helvete men redan andra dagen jäste det väldigt sakta och det tolkar jag också som att det inte blir så mycket alkohol.

Jag vill gärna lära mig av mina misstag till nästa sats så jag skulle uppskatta er oändliga visdom och sunda reflektioner.

P. M. Alsö, Norrköping

P. M. Alsö.
Haga Hembryggeri, Norrköping.

Sv: Reflektioner kring min första ölsats.

Nu är jag tyvärr inte man och är därför inte berättigad att svara, men jag kan ju alltid komma med en fråga (som de visa männen nog skulle ställt snart ändå)

Mätte du möjligtvis OG?

http://www.bazingabrewery.se

Jag har inte mätt OG, är jag rädd. Jag har försökt hålla mig borta från det übervetenskapliga men det verkar som om man kanske måste sätta sig in i det, i. a. f. i början för att det ska bli bra.

P. M. Alsö.
Haga Hembryggeri, Norrköping.

Lite grann är nog bra att sätta sig in i det teoretiska, iaf så pass att du vet ungefär varför du gör vad. OG är inte så übervetenskapligt (eller så har vi olika definitioner). Det är en liten fiffig manick som mäter densiteten på vätskan = allt vetenskapligt du behöver veta. Enkelt beskrivet så tar man ett prov, 1dl kan vara lämpligt, från ölen innan den börjat jäsa och häller detta i ett mätglas eller nått annat smalt högt. Stoppa sen ner oechlemätaren och läs av vid vilken siffra ytan på vätskan ligger (du kan göra detta direkt i jäskärlet om du har tillräckligt stor volym, oechslemätaren behöver flyta fritt. Siffran du läser av här är sen ditt OG, dvs ett mått på hur mycket socker som finns i lösningen. När ölen sen jäst klart kan du ta en likadan mätning, vilken ger dig ditt FG. Från dessa värden kan du sen uppskatta vilken alkoholhalt du fått. Eftersom man ofta kan uppskatta var FG bör hamna så kan du redan när du mäter OG uppskatta ölens kommande alkoholhalt. Innan du bestämmer om du ska tillsätta mer vatten.

Inte riktigt svar på dina ursprungliga frågor, men nu vet du förhoppningsvis lite mer om OG och FG.

http://www.bazingabrewery.se

Ett annat smart sätt att mäta densiteten är att väga 1 liter (eller 1 dl) vid 20 grader och med en väldigt exakt våg.
1 Liter vatten väger ungefär 1 kg (eller hur?) och 1 Liter vört kanske väger 1,055 kg (ett SG på 1.055) då får man självklart räkna bort behållarens vikt.
Kan någon bekräfta säkerheten med denna metod, är lite osäker på ifall 1 liter vatten vid 20 grader väger 1000g eller ifall det väger 996g.

6 Senast ändrad av megen (2011-03-08 13:50:02)

Gilgrim skrev:

Ett annat smart sätt att mäta densiteten är att väga 1 liter (eller 1 dl) vid 20 grader och med en väldigt exakt våg.
1 Liter vatten väger ungefär 1 kg (eller hur?) och 1 Liter vört kanske väger 1,055 kg (ett SG på 1.055) då får man självklart räkna bort behållarens vikt.
Kan någon bekräfta säkerheten med denna metod, är lite osäker på ifall 1 liter vatten vid 20 grader väger 1000g eller ifall det väger 996g.

Osäkerheten ligger ju i att det är svårt att plocka ut en exekt mängd med ett decilitermått. Skiljer ju lite varje ggn. Skulle nog använda ett mätglas så man ser lättare. Man kan ju alltid väga vattnet så vet man om det är 1,000 eller t.ex 0,998. sen använda sig av den infon när man väger vörten. Dvs 1,050 = 1,052 om vattnet är 0,998. Men det kniviga är ju att få ut exakt samma mängd vört varje ggn. Vilket inte är ett problem när man använder hydrometer.
Dessutom behöves det ju en rätt bra knarkvåg för 0,1g nogrannhet (1dl vätska)

ja, skulle jag stå och ta ut en liter vört, kyla den och sen väga, då skulle nog en refraktometer börja verka billig och bra smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-03-08 15:14:53)

Jag tycker du verkar ha en hel del förståelse för bryggprocessen redan.

Nästa steg för din del, brygg samma recept igen och tillämpa din erfrenhet från förra batchen.

Blev ölet för beskt pga kylningen tog för lång tid, justera ner bitterhumlen och se om det blir bättre.
Snart har du stenkoll på hur mycket mer eller mindre du behöver för att brygga ett öl som smakar som du verkligen vill.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio