Reflektioner kring min första ölsats.
Hej, allihop.
I lördags bryggde vi vår första öl (ale) och jag måste säga att det var mycket svårare än jag trott. Jag har läst om processen en handfull gånger men som ni antagligen vet är det en annan sak när man ska göra det i praktiken. Jag gjorde några fel som nog gör ölen lite annorlunda och är sugen på att höra vad ni visa män på forumet säger.
För det första använde jag kottar till min bitter- och smakgiva och jag slängde ned dem i vörten under koket. När jag senare skulle häva över vörten till jäskärlet var det hur svårt som helst då det fastnade kottar i häverten, nästa gång knyter jag dem i en liten påse.
Ölen blir nog även ganska bitter då jag kylde i badkaret vilket tog en djävla tid. Då jag som sagt hade problem med hävningen fick jag dessutom köra vörten genom ett filter och detta tog också en djävla tid. Allt detta betyder att min humle var i vörten väldigt länge utöver koktiden. Hade jag haft humlen i påsar kunde jag bara dra ut dem när de skulle ut. Tänker jag rätt nu?
Dessutom var jag så besatt att få just 20 liter öl att jag under kylningen och efter jag tillsatt förkulturen fyllde på med ganska mycket vatten för att kompensera för det som absorberats och kokat bort. Jag vet att man egentligen ska laka ut mer vört än slutmängden men mitt kokkärl är på 22 liter och jag kunde inte fylla det ordentligt då jag var rädd för att det skulle koka över. Det här var nog mitt största misstag då jag så här i efterhand kommit på att jag antagligen spätt ut ölen ganska rejält?! Första dagen efter bryggningen jäste det utav bara helvete men redan andra dagen jäste det väldigt sakta och det tolkar jag också som att det inte blir så mycket alkohol.
Jag vill gärna lära mig av mina misstag till nästa sats så jag skulle uppskatta er oändliga visdom och sunda reflektioner.
P. M. Alsö, Norrköping
Haga Hembryggeri, Norrköping.